Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Carlo Di PalmaHrají:
Woody Allen, Mira Sorvino, Helena Bonham Carter, F. Murray Abraham, Olympia Dukakis, David Ogden Stiers, Claire Bloom, Rosemary Murphy, Peter Weller (více)Obsahy(2)
Neúnavný glosátor života newyorských intelektuálů Woody Allen pokračuje ve své oblíbené tématice i ve snímku Mocná Afrodíté. V centru jeho pozornosti jsou znovu partnerské vztahy. Sportovní novinář Lenny Weinrib (Woody Allen) a jeho o hodně mladší manželka Amanda (Helena Bonham Carterová) se odhodlají adoptovat dítě, neboť žena prohlašuje, že nemá čas na to, aby byla těhotná (pracuje v umělecké galerii a chce se osamostatnit). Když je adoptivnímu chlapci pět let, Lenny neodolá pokušení vyhledat jeho skutečnou matku. S hrůzou zjišťuje, že je jí dobrosrdečná prostitutka a příležitostná pornoherečka Linda (Mira Sorvinová), a rozhodne se ji přivést na správnou životní cestu. Sám se však dostává do těžké manželské krize.
Na rozdíl od některých svých předešlých děl (např. Manželé a manželky) se Woody Allen věnuje rozboru citových vazeb v nezakrytě komediální rovině a vede své postavy k všeobecnému závěrečnému smíření. Skvěle napsané dialogy (scénář byl nominován na Oscara), pečlivě vybraný hudební doprovod a přesné herecké obsazení jsou hlavními dominantami filmu. Jistým ozvláštněním je použití starořeckého chóru (v němž se objevuje řada známých herců, např. F. Murray Abraham, David Ogden Stiers, Olympia Dukakisová nebo Jack Warden), který v přírodním amfiteátru (jeho scény byly natočeny v italské Taormině) komentuje hrdinův osud a varuje ho (většinou marně) před možnými komplikacemi. (Česká televize)
(více)Recenze (117)
Obvyklý Woody Allen, snad jen tentokrát trochu méně neurotický, výborná Helena Bonham Carter v roli protivné manželky a především půvabná Mira Sorvino v roli prostitutky, kterou se Woody snaží přivést na správnou cestu. Dohromady to dává přitažlivý milý film, ke kterému se můžu stále vracet. Originální využití antického chóru, který komunikuje s režisérem. Celkový dojem: 80 %. ()
Na hranici tří a čtyř hvězd. Celý ten nápad s chórem a stylizováním do řecké tragédie se vším všudy (včetně deus ex machina) mi dlouho neseděl, ale nakonec jsem si na něj zvyknul. Allenovský stereotyp mi vadí méně, než jsem čekal. Přestože jeho devadesádkovou tvorbu hodnotím zatím docela kladně, nějak mi ale nesedí. ()
Allen na vrcholu/před vrcholem své kariéry, úžasná HBC, nádherně naivní Mira Sorvino, roztomilý klučina ,,tati, kdo je tu šéf, ty nebo maminka?'' ,,Samozřejmě, že já. Maminka jen rozhoduje...'' a mezi tím zase ten výborný a stále upovídaný Allen. Pro mne jeden z jeho nejlepších filmů. Ha! Jeden poznatek: Allen je lechtivý za uchem! ()
Poměrně prostou, ale setsakra dojemnou historku kořeněnou charakteristickým allenovským humorem („I'm the boss, okay? Mommy's only the decision maker.“) ozvláštňuje ještě hra s typickými atributy antického dramatu; nejen antický chór a vzorně respektovaná expozice-kolize-krize-peripetie-katastrofa, ale též doslovně realizovaný bůh na stroji. Jeden z mistrových povedenějších kousků z devadesátých let. ()
Mocná Afrodité je „Woody Allen“ ve své nejdiváčtější podobě......... Mira Sorvinová získala Oscara, Zlatý glóbus, Cenu americké Národní filmové rady, Cenu Kruhu newyorských filmových kritiků Asociace losangeleských filmových kritiků za ženský herecký výkon ve vedlejší roli, film získal také nominaci na Oscara v kategorii původní scénář. Scénář : Woody Allen. Kamera : Carlo Di Palma. Hudba : Dick Hyman a Joe Malin. Pro mne jeden z nejlepších od Woodyho. ()
Galerie (25)
Photo © Miramax Films
Zajímavosti (11)
- Woody Allen soutěžil o cenu WGA, kterou uděluje spolek amerických spisovatelů v kategorii nejlepší scénář. (Terva)
- Juliet Taylor soutěžila o cenu Artois, kterou uděluje Casting Society of America v kategorii nejlepší casting. (Terva)
- Woody Allen se nechal ve scénáři inspirovat mytologickým příběhem "Pygmalion". (Terva)
Reklama