Režie:
Juraj JakubiskoKamera:
Ján ĎurišHrají:
Deana Horváthová-Jakubisková, Milan Bahúl, Vladimír Javorský, Joachim Kemmer, Lucie Vondráčková, Klára Issová, Pavel Landovský, Jiří Krytinář (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V Bohem zapomenuté osadě v nekonečných horách, až někde na konci světa, se odehrává krvavá tragédie. muži z osady při střetnutí s vlky přicházejí o své ženy a děti. mladá nevěsta Verona unikne smrti jen o vlásek. zachrání ji desetiletý chlapec Goran. Uprostřed tohoto zoufalství porodí Verona dítě, holčičku Veroniku, kterou osudově přislíbí za nevěstu malému Goranovi z vděčnosti za záchranu jejich životů. zatímco Goran dospívá a čeká na svatbu s Veronikou, přichází do osady zbloudilý cirkus plný žen. Spolu s nimi přichází do osady i naděje pro opuštěné muže na znovuzrození osady. S touto nadějí poznávají osadníci prokletí mnohem horší než byli vlci... nenávist a závist, vášně silnější než láska, které v lidech po staletí dřímou, mají po probuzení stejnou podobu, jakou znali jejich předkové.
Scény černého humoru se střídají s akcemi plnými zhoubných vášní, odvíjejících se z osudového příběhu jedné nenaplněné lásky. Příběh dvou hříšných milenců je podobenstvím o konci světa, jak ho předpověděla bible i Nostradamus. Svět najednou už není kulatým světem, ostré hrany jej proměnily v malou hranatou destičku s pevnými obrysy, která plave vesmírem. stačí překročit její okraj a následuje pád do prázdnoty, možná do ráje. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (129)
Ak by som mal uviesť dôvody pre ktoré som sa rozhodol pozrieť si tento film boli to predovšetkým mnohé kladné ohlasy tu na CSFD, označujúceho za jeden z najlepších česko-slovenských porevolučných filmov (myslím, že sa s tým dá súhlasiť) a na majstrovsky skomponovanú hudbu (čakal som síce viac, ale i tak veľmi dobrá). Nejasná správa o konci sveta vyniká predovšetkým impozantnou výpravou a úchvatnými lokáciami (východné Slovensko) dokonale snúbiace sa dodávajú filmu unikátnu tajomnú až mystickú atmosféru. Okrem vizuálnej krásy však Jakubisko ponúka aj silný príbeh s mnohými nezabudnuteľnými scénami (útok vlkov) a vlastne tiež i uspokojivými hereckými výkonmi všetkých predstaviteľov. Jakubiskovu nanajvýš vydarenú a jasnú réžiu už nemá význam chváliť, vie veľmi dobre udržiavať pozornosť len posledných 30 minút mi prišlo občasne trocha zdĺhavých. Svojho času bol film najnákladnejším projektom, no po desiatich rokoch musel prenechať miesto ďaľšiemu Jakubiskovmu opusu - Bathory. ,,SKONČILI JSME. JASNÁ SPRÁVA..." ()
Typický Jakubiskov svet poetiky. Množstvo symbolov a vzájomne nesúvisiacich fragmentov pohltených vo veľmi výrazných sieťach neuchopiteľnosti, kde vyčnieva pudová reflexia sexuality, pachu a ľudského správania. Nebol by to Jakubisko, keby neštylizoval obraz, nesituoval dej na vidiek a nedaboval skrz jazykovú multibariéru. Prílišná explicitnosť mi zvykne vadiť, pokiaľ nie je tvorcovská ruka dielom majstra. To, že disponujete nesympatickými postavami a ich prednes považujete za základný pilier je síce OK, lenže musí to byť aj adekvátne zrežírované. Tu už vidím určitý rozpor. Množstvo mizanscén nedáva zmysel a hovorím, tá extravagancia je umelo našróbovaná, funguje málokedy. Nie nadarmo toto vyzývavé podobenstvo polarizuje divákov. ()
Rozum je tu jen na to, aby našel vášním důvod...Nejasná zpráva o konci světa má svůj vzor v Tisícročné včele a pokračovatele v Bathory. Jen kdyby Jakubisko nevěnoval většinu pozornosti hollywoodsky vyhlížejícímu vizuálu a zaměřil se více na scénář, který se co do hloubky, poutavosti a propracovanosti Včele ani zdaleka nepřibližuje....Dále se ukazuje, že obdivuhodný umělec Jakubisko má viditelné problémy s věcmi, jenž má na bezpčně na háku i 99% hollywoodských rutinérů - haprují mu postsynchrony, střih je mnohdy dost neohrabaný a ještě se marně snaží zamaskovat chabost některých trikových scén. Komunikovat s divákem skrze fascinující obrazy však Juraj umí tak, jako v našich končinách nikdo jiný a v jeho fantazijním světě se člověk snadno zabydlí, až se mu ani po těch dvou a půl hodinách nechce pryč. Zvlášť když mu k tomu hraje vynikající Soukupova hudba. ()
Osudy vesnických obyvatel kdesi daleko v horách. Jakubisko opět hýří fantazií, ale taky přebytkem postav a dějových linií, které diváka zahltí. Děj působí poněkud roztříštěně, ne každý ztráví bizarní Jakubiskův svět, ale mně to vyhovuje. Dočkal jsem se i strhujícího milostného příběhu, krásných záběrů přírody a celé tři hodiny jsem si labužnicky užil. ()
Zbytočne dlhé, tým pádom aj dosť nudné... Jakubisko skombinoval všetko, čo sa mu v jeho starších filmoch oplatilo, ale v tomto prípade zabudol na originalitu a hlavne nejakú myšlienku (okrem tej o konci sveta). Ani herecké výkony nie sú také oslnivé, aby si tento film zaslúžil aspoň v niečom pozitívne hodnotenie. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (19)
- Původně se film měl jmenovat Za vyšným mlýnem na konci světa. (Halloween9)
- Juraj Jakubisko reflektoval, že "když jsem natáčel Tisícročnou včelu, měl jsem k dispozici skanzen, což tentokrát nepřicházelo v úvahu. Všechny chalupy totiž měly projít zemětřesením a některé i vyhořet, což ve skanzenech neradi dělají. Jakmile jsme tedy našli Bohem zapomenutý kout, kde roste jenom tráva a kde snad ještě člověk nidky nebyl, a chtěli začít stavět, přihlásilo se nám na sedmdesát majitelů toho kousku půdy a všichni chtěli velice dobře zaplatit." (NIRO)
- Filmovalo se na Slovensku v okolí Těrchové a Slovenském ráji, na hradě Podbiel, v Roháčích a v obci Štefánová. (M.B)
Reklama