Reklama

Reklama

Ghost Dog - Cesta samuraje

  • USA Ghost Dog: The Way of the Samurai (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Nelítostný k protivníkovi, laskavý k dětem a zvířatům. Ghost Dog (Forest Whitaker) je nájemný vrah řídící se kodexem japonských samurajů. Svůj ledový klid ztratí v okamžiku, kdy mu mafiáni jako varování zahubí jeho milované holuby. A to nelze nechat bez pomsty... Král nezávislého filmu Jim Jarmusch pojal žánr gangsterky po svém a na konci 90. let přišel s dnes už kultovním snímkem, svěže kombinujícím východní filozofii, mafii a hip hopový soundtrack od RZA, člena legendárního Wu-Tang Clanu. Zenový ale zároveň zábavný film z podsvětí velkoměsta. (Aerofilms)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (607)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Naprosto neplánovaný a nečekaný, zato ohromný zážitek. Forest Whitaker v roli nájemného vraha, který ztratí svůj přezíravý klid v momentě, kdy mu jsou vyvražděni jeho přátelé - holoubci. Žádné tradiční akční scény, ale jemná nenásilná režie nás provede kolem zmrzlináře s jeho francouzskou upovídaností, zvědavé holčičky v parku, čtení z "Hagakure" před každým dalším činem ..... Moc, moc pěkný film. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jim Jarmusch bývá mnohými označován za krále nezávislého filmu, minimálně alespoň jednou z nejstěžejnějších osobností nezávislého filmu. Upoutat na sebe dokázal především snímkem Mrtvý muž s Johnny Deppem v hlavní roli, povídkovou podívanou Kafe a cigára či právě snímkem Ghost Dog - Cesta samuraje. Psal se rok 1999 a Jim Jarmusch natočil gangsterku. Jenže dle očekávání velmi osobitou a neobvyklou gangsterku, která po vzoru většiny Jarmuschovy tvorby vsadila na filozofické úvahy nad smyslem existence. Film, ve kterém se střetává americká, italská a japonská kultura a ten případ, kdy Jarmusch natočil svůj dost možná nejlepší film. A dost možná i ten nejsnesitelnější film i pro mainstreamové publikum.   Jim Jarmusch si u svých filmů vždy uměl ohlídat vizuál, vizuální stránkou Ghost Dog dokáže diváka vtáhnout už samotného počátku. Kontrast samurajských mouder a hip-hopové muziky (za výtečným soundtrackem stojí RZA) už tehdy mohl na samotném počátku předpovědět velmi neobvyklou podívanou. A to se pak divák seznámí s Ghost Dogem v podání Foresta Whitakera, začne přibývat nálož černého humoru a pak jen stačí sledovat, jak se před divákem formuje jedna z nejspecifičtějších gangsterek všech dob. I proto, že v žádné jiné gangsterce byste snad nenašli tolik filozofického hloubání.   V odstupem času se dá jen diskutovat nad tím, zda se Jarmusch v rámci své modernější tvorby kapánek nevyčerpal, v roce 1999 ovšem realizoval skutečně inovativní podívanou, která se zvládla nerozpadnout pod rukama. Jako na horské dráze se přitom v průběhu filmu střídají pocity zábavnosti i smutku, jde přesně o ten typ filmu, který toho v sobě skrývá opravdu mnoho a divák toho může více a více nalézt při každém dalším zhlédnutí. Ghost Dog měl daleko k povrchní artové podívané, stal se ryzím uměleckým dílem.   Lehký nádech parodie, který se vysmíval mafiánským klišé a přitom čistá snaha o pochopení kodexu Bushido a pravidla cti, loajity a přátelství. Forest Whitaker je v titulní roli naprosto fenomenální, především i proto, že dokázal dodat postavě Ghost Doga duši a vykreslit pod skořápkou solidně komplikovaný charakter. Ghost Dog nevynikal jen specifickou vizáží, ale především svými charakteristikami, které z něj udělali komplikovaný charakter trpící osamělostí. Ghost Dog přitom zůstává antihrdinou, rozpolceným charakterem. Přesto od počátku dokáže vzbudit naprosté sympatie a to především když se ukáže v akci.   Zesnulý Robby Müller, který až do Kafe a cigára plnil pozici Jarmuschova dvorního kameramana, se postaral o kameru, která zvládla být stejně dynamická jako prostředí filmu i hlavní hrdina. S akčními scénami prakticky nezkušený Jim Jarmusch poté dokázal překvapit a vyrukovat se solidními akčními scénami. Těch ovšem v součtu přeci jen není moc a právě zvláštní konstrukce jádra celého filmu a filozofické hloubání udělají pořád pro dost potencionálních diváků Ghost Dog další divácky neatraktivní záležitost. Jenže Jarmusch v roce 1999 opravdu dokázal natočit výjimečný film, který je v součtu přeci jen tak trochu vděčnější než většina jeho ostatních filmů. 20 let před Mrtví neumírají to v roce 1999 nepůsobilo dojmem, že Jarmusch tak trochu rezignuje a opravdu se snaží natočit kvalitní podívanou, která dokáže být stylová a v jádru i neskutečně uvědomělá.   Král nezávislé filmové scény v roce 1999 dosáhl vrcholu. Ghost Dog- Cesta samuraje je dodnes famózní podívaná, která diváka snadno donutí mít Jarmusche přeci jen v minimální úctě. Už jen za vytvoření postavy zmrzlináře Raymonda v podání Isaach de Bankolého si ho určitě zaslouží.... () (méně) (více)

Reklama

sochoking 

všechny recenze uživatele

'' Koniec je dôležitý u všetkých vecí. '' , ale ja s bôľom v srdci musím povedať, že tento stál zahovno a ja nemôžem ísť s hodnotením vyššie, pretože mi tu vadilo i viacej iných vecí, ako len ten koniec. Napríklad ma dosť sralo, a už vôbec mi neprišlo smiešne, že všetci mafiáni čumeli na tie debilné kreslené rozprávky. Alebo som nepochopil prítomnosť tej ženskej, ktorú vozili z jedného miesta na druhé, to mi dosť pilo krv a úplne zbytočne som sa rozčuľoval. Atmosféra filmu bola taká, akú ja práve milujem- chlap samotár, tajomne si žijúci na streche večerných daždivých nocí, ale práve vyššie spomenuté veci mi sprznili celý zážitok filmu. Bohu a Jarmuschovi žial. Upgrade : zvyšujem na štyri, pretože ráno o piatej,ked som vstával a šiel meditovať von do záhrady, uvedomil som si, že ma tento film motivoval.Upgrade nb. 2 : Ja to nechápem, ako sa mi ten film zaryl do kože. Dnes je iba týždeň tomu, čo som ho videl, ale každý deň mám iný kúsok inšpirácie z neho a uvedomil som si, že to bola totálna šupa! ()

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Válečník, který nemá vypracované tělo. Válečník, který neumí žádná bojová umění. Tak to je Ghost Dog- samuraj, který miluje holuby (ne ty z nosu...). Je samotářem a přitom ho všichni obdivují a znají. Čím to?? No vždyť on je nájemný vrah, tak proto. Jeho upřený a upřímný výraz ve tváři ve mě vyvolal pojednou strach, po druhé lítost, potřetí radost. Forest Whitaker zkrátka vystřídal všechny možné grimasy a v roli bezejmeného stražce mě neskutečně pohltil. Jim Jarmusch se s tím zkrátka nes*al a do filmu si rozhodně nenechal kecat. Proto je Ghost Dog tak kultovní dílo. A jestli si nepřečtu Hagakure, tak ať mě po smrti oklovávají holuby... :) ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Rozhodne najstráviteľnejší a zároveň filmársky najsústredenejší a zďaleka najzábavnejší Jarmusch. Osamelý čierny samuraj a ukecaný francúzsky zmrzlinár sú jedna z najlepších filmových dvojíc vôbec. Niekoľko scén si zaslúži zapísať zlatým písmom do histórie filmu: loď na streche, problém s "negerskými menami", taliansky mafiózo rapujúci na Public Enemy, vrabec pred puškohľadom... Nezabudnuteľné. Keby Jim namiesto točenia roztrieštených artových sračičiek robil iba takéto filmy, mal by som ho naozaj rád. ()

Galerie (59)

Zajímavosti (35)

  • Některé scény z animovaných seriálů, které postavy ve filmu sledují korespondují s konkrétními událostmi z filmu. (Indy_Brabino)
  • Byla vydána americká a japonská verze soundtracku, každá s jinou sadou skladeb. Japonská verze také obsahuje některé písně, které ve filmu nejsou. (sator)
  • Postavu pojmenovanou Nobody hraje Gary Farmer, který hrál stejnojmennou postavu také v Jarmuschově filmu Mrtvý muž (1995). Postava v obou filmech pronese i stejnou hlášku: "Stupid fuckin' white man!" V českém překladu: "Blbý, zasraný běloch!"
    (Kulmon)

Související novinky

Zemřel herec Henry Silva

Zemřel herec Henry Silva

17.09.2022

V požehnaném věku devadesáti pěti let zemřel americký herec Henry Silva, jenž díky své nezapomenutelné tváři a zejména svým ostře řezaným obličejovým rysům byl fanouškům znám hlavně prostřednictvím… (více)

Reklama

Reklama