Režie:
Jim JarmuschScénář:
Jim JarmuschKamera:
Frederick ElmesHudba:
Tom WaitsHrají:
Gena Rowlands, Winona Ryder, Armin Mueller-Stahl, Giancarlo Esposito, Rosie Perez, Richard Boes, Isaach De Bankolé, Béatrice Dalle, Stéphane Boucher (více)Obsahy(1)
Ve filmu Noc na Zemi se setkáváme podruhé s mimořádnou tvůrčí osobností amerického nezávislého režiséra Jima Jarmusche. Od klubového snímku Podivnější než ráj prošla tvůrcova svébytná poetika jistým vývojem a jeho svět se pootevřel širší divácké veřejnosti. Jarmuschovou doménou zůstává žánr černé komedie, prohlubuje se však kontrast mezi "vnější" zábavností a trpkým vyzněním "všedních" příběhů. Režisér se však nevzdává vyprávěcí askeze v podobě minima aktérů, umístěných do několika málo prostředí a prožívajících "nicotné" episody; o to rafinovaněji však s nimi tvůrce nakládá.
Druhý Jarmuschův barevný film je členěn do pěti povídek, odehrávajících se zároveň během noci v různých časových pásmech v pěti velkých městech (Los Angeles, New York, Paříž, Řím, Helsinky) a v odpovídajících jazycích. Aktéry jsou místní taxíkáři a jejich pasažéři. Jarmusch jemně parafrázuje typické postavy, žánry a styly jednotlivých kinematografií (Hollywood, newyorská škola, francouzský neobarokní film, velkohubá italská fraška, seversky zasmušilé filmy Akiho Kaurismäkiho), což se prosazuje ve vyprávěcím rytmu, akcentaci významotvorných motivů, v přesné hudbě Toma Waitse i v samotném hereckém obsazení "typickými" herci té které kinematografie. Kameraman Frederick Elmes (podílel se na filmech Davida Lynche) těží maximum z nutně statické kamery, omezující se na pozorování aktérů v prostředí taxíku a na charakterizaci míjejících velkoměstských ulic. Rafinovaná struktura vyprávění poskytuje v jen zdánlivě "náhodných" situacích obraz světa paradoxů, v němž žijí "vidoucí" slepci i bezdomovci, kteří jsou všude doma, a v němž se všichni musí vyrovnávat s pocity odcizení v prostředí falešných mýtů.
Noc na Zemi je malý, moudrý a zároveň velmi zábavný snímek, zasluhující si svou inteligencí, humorem a myšlenkovou náplní pozornost všech ctitelů dobrého filmu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (404)
LA 2/10, NY 8/10,Paríž 4/10, Rím 5/10, Helsinky 9/10 NIE a NIE a NIE!!!! Jarmush proste nie je filmár. Je to rovnako ako Warhol intelektuál, ktorý sa náhodou dostal ku kamere ( čo sa dalo akceptovať ešte pri debute) na rozdiel napr. Od Felliniho, Kusturicu alebo Sorentina, ktorých filmy mi síce nesedia ale rešpektujem ich. Bez jediného poriadneho filmárskeho nápadu vyrozprávaných 5 ani neviem ako to nazvať....príbehy to neboli ... niečoho s dejovými oblúkmi , ktoré by v šuflíku hanby ponechal aj Skip Woods. Má to vynikajúcich hercov, ktorí by skvelo uhrali aj pod Troškom a výborného kameraman ktorého režírovať ani netreba a tú atmosféru vyčarovať dokáže. S výnimkou druhej a poslednej poviedky ( kde to všetko zrazu fungovalo a ktoré by si zaslúžili byť v lepšom filme) u mňa takmer nestráviteľné. 6/10 Hodnotím tak vysoko pretože nejako tak vyšiel priemer a takisto je to jediný Jarmush, ktorého som dobrovoľne zvládol dopozerať bez toho aby mi za to platili ()
Na začátku jsem nevěděl, že půjde o 5 "taxikářských" příběhů z různých koutů světa, takže ke konci prvního z nich (s Winonou Ryder) jsem netrpělivě čekal, jestli si udrží nastolenou výbornou laťku. A hle, střih a skok někam jinam... Celkově mají všechny něco do sebe, jsou neotřele vtipné, určitě aspoň 70% nadprůměr; ale zklamala mě má nevědomost, protože jsem byl opravdu zvědav, jak se bude první epizida vyvíjet dál. ()
Vtipné, chytré, vypointované. Jarmuschův ironický pohled na svět tu funguje lépe než v těch pár dalších jeho filmech, co jsem viděl. Stejně jako u Kafe a Cigár jsem měl pocit, že nemá moc schopnost řadit povídky za sebou, ale protože jich je relativně málo a jsou dlouhé, není to tak na škodu. S odřenýma očima ten plný počet dám. ()
Kedysi mi to pripadalo zábavné, výborne zahrané a v každej epizódke "o niečom", no po rokoch sa zo zábavnosti stal v mnohých prípadoch kŕč (najviac mi vypáchol Benignino monológ o šukaní ovečiek, celá tá rímska epizóda je pri opakovanom pozretí už len trápna anekdota) a z "myšlienkovej hĺbky" len tradičná nezávislácka póza "riešim a vypovedám, aj keď nie je veľmi o čom" (kritika hollywoodskeho systému, ktorá sa skrýva za prvou poviedkou, je tak okatá a polopatistická, že by sa za ňu hanbil aj Michael Bay - ale Jarmuschovi to klubisti zožerú). Celkovo je to tradičná jarmuschovská schizofrénia v štýle "chcel by som iba normálne baviť, ale som kráľ nezávislákov, tak sa hrám na experimenty a výpovede". Asi som už z tohto umenia pre dredových puberťákov vyrástol. ()
No to mi ho zmuchlej! Lidi jezdí po nocích taxícima a vedou hovory? Nevídáno! Kvalita, či spíše ujetost jednotlivých miniepizod, stoupá. Pokud by se přidalo ještě deset, patnáct měst, ve kterých nájemné gumy povozí ožralky, mohlo to začít být i zajímavé. Někde mezi bangladéšskou rikšou a ulánbátarským taxijakem. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (14)
- Nápad na zfilmování příběhů z taxíků z různých měst dostal režisér v New Yorku – jak jinak než ve vozidle taxislužby. (Rugero)
- Postavy Mika (Matti Pellonpää) a Aki (Tomi Salmela) jsou pojmenované po finských filmařích Mikovi a Akim Kaurismäkiových, v jejichž filmech si všichni herci z povídky z Helsinek i sám Jim Jarmusch zahráli. (Jurkodak1)
- Postava Corky byla napsána speciálně pro Winonu Ryder. (hot_spot)
Reklama