Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Neohrožení dobyvatelé vzduchu aneb z Londýna do Paříže za 25 hodin 11 minut. Ikaros byl první, kdo se pokusil odhodit zemskou tíži a volně jako pták vzlétnout ke slunci. A i přes jeho tragický konec tenhle sen lidstvo nikdy neopustil. Dnes, na samém počátku dvacátého století, se konečně tato odvěká touha naplňuje. Bachraté, nemotorné stroje mají sice ještě daleko k eleganci a výkonům stříbrných ptáků budoucnosti, nejsou příliš spolehlivé a následky ztroskotání mohou být víc než tragické, ti, kdo je sedlají, však na takové maličkosti nehledí. První aviatici jsou nadšenci a rekrutují se z celého světa. To si dobře uvědomuje vydavatel anglického deníku Daily Post lord Rawnsley, který vypsal odměnu deset tisíc liber pro vítěze leteckého závodu na trase Londýn-Paříž. Kromě cílů ryze pekuniárních, které jistě nejsou zanedbatelné (tato akce nepochybně významně zvýší odběr listu a to je i v roce 1910 velmi zajímavé), má celá věc i cíle řekněme daleko ušlechtilejší: zvýší se prestiž Anglie a celý svět se opět přesvědčí, že Británie neovládá jen moře. Neboť není pochyb o tom, že v tomto závodě všech závodů zvítězí domácí borec... Děj filmu režiséra Annakina je sice smyšlený, odpovídá ale přesně době, kdy celý svět žil pod dojmem prvních úspěchů v dobývání vzduchu. Závodu Londýn - Paříž se ve filmu účastní 13 strojů, z nich 6 představuje originální typy, jakými byly vedle Blériotových i stroje značky Avro, Demoiselle, Antoinette apod. Sedm dalších strojů bylo pro potřeby filmu zkonstruováno podle původních plánů. Na rozdíl od originálních strojů, které po jistých úpravách byly schopny letu, se ovšem tyto "atrapy" mohly pohybovat jen v závěsu na silných jeřábech. Filmu, který byl nominován na Oscara i Zlatý glóbus, je sice dnes už více než čtyřicet let, nicméně dosud neztratil nic ze svého půvabu a pohody. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (138)

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Nádherná dobrodružná komedie z nádherné doby s krásnou atmosférou, skvělými herci, vyšperkovaným scénářem, dlouhým tak akorát, aby to nezačalo nudit a neskutečnou výpravou. Přesně takovéto filmy mám rád - někam se jede, účastní se toho spousta lidí a všichni chtějí být první, tak se pokoušejí zneškodnit své soupeře. Když se navíc spolu sejdou komici jako Terry-Thomas, Alberto Sordi, Jean-Pierre Casssel a další, kdy každý má jiný druh humoru, každý je jiné národnosti, někdo hraje hodného, někdo ne a všichni se nádherně doplňují, je prostě krása se na ten film dívat. Já tomu opravdu nemám co vytknout, výborné postavy a vztahy mezi nimi, skvělé komické situace, herci, hudba, prostředí, vždyť už jsem to snad všechno psal. Viděl jsem Velké závody, viděl jsem Bláznivý svět, ale ze všech filmů tohoto žánru je tenhle ten nejlepší. Nádherná, odpočinková komedie, takhle vypadá dobrodružství. 100%. ()

DocBrown 

všechny recenze uživatele

Vyborny film sedesatych let, krasna ukazka narodnostnich "stereotypu". Ale s odstupem casu uz s mi to zda slabsi. Hlavne mi vadi, ze je z filmu jasne videt, kdo je ten neslechetnejsi hlavni hrdina, ackoli chce sebrat snoubenku jistemu anglickemu gentlemanovi. Jinak ja fandil tomu francouzovi, ten mel ze vseho prdel, nejvic si behem zavodu uzil a skoncil na podiu :-). Tesne pred startem zavodu hraji The Liberty Bell, budouci hymnu Monty Pythonu. ()

Reklama

xdutchx 

všechny recenze uživatele

Skvělá komedie, u žádné jsem se tak nebavil. Pokud nastane ve filmu slabší místo (z pohledu legrace), tak vše s přehledem přebije technické zpracování filmu se všemi možnými létadly i rádobylétadly. Člověku se nechce ani věřit, že něco takového vzniklo v roce 1965. Nádherné barevné sladění. (Krnov 2009, 70mm) ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

>Báječně velikofilmová< taškařice ala šedesátá léta, sloužící zárověň i jako pocta průkopníkům aviatiky. Humor těžící ze střetu pro našince již legračních létadel a jejich pilotů coby téměř karikatur národních povah i jejich vlastních karakterů. Milé, vlídné, úsměvné. S jistou formou nadsázky lze i říct, že ač formou samozřejmě už ne - obsahem je to až takové báječně nadčasové... Jen tak mimochodem - Čas vítěze tohoto lehce cimrmanovského soupolení: 20 hodin 11 minut... ;-) - - - P.S. Bohužel v naší nebáječné veřejnoslužební ČT uvedeno v ořezu 1,33:1 (krom titulků - neskutečné!) z původního formátu 2,35:1 70mm panorama... Navíc tradičně s ne příliš povedeným zvukoplochým českým dabingem. Nepochopitelná ignorace v éře kosmických technologií. Prostě hledíte na takřka polovinu filmu a kdyby nám to soudruzi pustili černobíle a trošku trhaně a zrychleně, atmosféra roku 1910 by byla dokonalá... :-/ - - - P.P.S. Chtělo by se vidět znovu v tom báječném brněnském kinu Jadran Panorama, jako kdysi v polovině sedmdesátých let. Bohužel - to jedinečné kino, stejně tak jako tyhle velkolepé filmy odnesl čas... ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Opravdu kouzelný film a to nejsem žádný fanoušek létání, letadel, ani začátku letectví. Ale když je něco dobře natočené, tak na tom prostě nezáleží. Ken Annakin natočil fanatastickou poctu prvním bláznům do létání, kde nechybí úžasné, skoro až fantasy stroje, spousta neúspěšných pokusů, pádů, ale také na rok 1910 neskutečný závod přes kanál z Londýna do Paříže. Jsou opravdu skvostné letecké záběry, výpravy, kamera, parádní kreslené titulky podpořené neskutečně chytlavou písničkou. I to bylo stačilo, ale Báječní muži jsou světe div se k tomu všemu ještě povedenou komedií. A tak tu jednotlivé země v mezinárodním závodě zastupují klasické stereotypy - komisní Němci, milovník Francouz, divoký Ital, Japonec se samurajkým pozadím, Američan je kovboj a britové se nebojí střelit ani do vlastních řad, takže jeden Brit je snob a druhý pro jistotu pořádný hajzlík. Závodníci si dělají naschvály, soupeří o dívku, občas někdo spadne do fekální nádrže :) a naprosto geniální je balonový souboj o čest :). Zkrátka báječný film o báječných mužích. Komedie roku 1965. ()

Galerie (70)

Zajímavosti (17)

  • Režisér a jeden ze scenáristů Ken Annakin zrovna připravoval film o přeletu Atlantiku, když produkční studio, jež mělo zajišťovat financování snímku, zkrachovalo. Poté se pod křídly studia Fox rozhodl natočit tento film. (TheSantiago)
  • Ve scéně, kdy Sir Percy (Terry-Thomas) přistane na vlaku, jsou v pozadí několikrát vidět betonové chladící věže elektrárny, které nemají na scéně vzhledem k časovému zařazení snímku co dělat. (Stejšn)
  • Prvý film, ktorý bol premietnutý vo vôbec prvom panoramatickom kine na Slovensku. Projekcia sa konala 30. apríla 1969 v Novej Dubnici v kine Panorex. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno