Režie:
Norman JewisonKamera:
Oswald MorrisHrají:
Chaim Topol, Norma Crane, Leonard Frey, Molly Picon, Paul Mann, Paul Michael Glaser, Michele Marsh, Neva Small, Ray Lovelock, Aharon Ipalé, Roger Lloyd Pack (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Muzikál o radostiach a starostiach chudobného mliekara Tovjeho, ktorý žije s manželkou a piatimi dcérami v ukrajinskej židovskej komunite. Zbožný Tovje, ktorý žije v súlade s židovskými tradíciami chce najstaršie dcéry vydať "ako sa patrí", v jeho situácii to však nie je jednoduché. Film bol nominovaný na Oscara v ôsmych kategóriách, napokon získal tri sošky. (STV)
(více)Videa (1)
Recenze (87)
Nádherný film doplněný parádní hudbou a působivým (ač jednoduchým) příběhem. Postava Tovjeho je hodně povedená a jsem rád, že je tu i dobře zahraná, stojí na něm celý dlouhý film. Při jeho zamyšleních nad zásadními otázkami (tradice vs. láska) mě až mrazilo. V divadle jsem neviděl, takže jsem se až teď dozvěděl, co to ten šumař na střeše znamená. ()
Trojhodinova minutaz mi nevadila, avsak keby tento film bol bez pesniciek, dal by som mu urcite 5 *. Predsa len bolo zaujimave divat sa na z dnesneho pohladu nepochopitelne rozhodovanie rodicov o tom, s kym sa budu vydavat ich dcery, alebo zena predsa nemoze tancovat s muzom a podobne. Situacia, do ktorej sa dostali pred koncom filmu bola nezavideniahodna, ale taka bola vtedy doba a aj preto ma ten film tak zaujal. Film ziskal 3 Oscary a mal este 5 nominacii, ktore nedokazal na sosku premenit, medzi nimi kategorie najlepsi film, rezia Normana Jewisona, herec v hlavnej ulohe Topol alebo herec vo vedlajsej ulohe Leonard Frey. Avsak väcsie stastie mali v tom rocniku za kategoriu najlepsi film FRANCOUZSKA SPOJKA (1971), za reziu William Friedkin - Francouzska spojka, za herca v hlavnej ulohe Gene Hackman - Francouzska spojka a za herca vo vedlajsej ulohe Ben Johnson v drame POSLEDNI PREDSTAVENI (1971). Reziser Norman Jewison natocil napriklad V ZARU NOCI (1967), PRIPAD THOMASE CROWNA (1968), JESUS CHRIST SUPERSTAR (1973), ...A SPRAVEDLNOST PRO VSECHNY (1979), POD VLIVEM UPLNKU (1987), ITALSKE NAMLUVY (1994) alebo HURIKAN V RINGU (1999)... 18.08.2010 _______ Topol - (Tevye) +++ Norma Crane - (Golde) +++ Leonard Frey - (Motel) +++ Molly Picon - (Yente) +++ Paul Mann - (Lazar Wolf) +++ Rosalind Harris - (Tzeitel) +++ Michele Marsh - (Hodel) +++ Neva Small - (Chava) +++ Produkcia: Norman Jewison +++ Hudba: John Williams +++ Nemecka Cinema - 100% ()
Několik muzikálů, které jsem ohodnotil maximálním počtem hvězdiček, spadá do kategorie klasiky, kterou jsem viděl v raném mládí, a jsem tudíž ovlivněný nostalgií. Jinak platí, že si s žánrem muzikálu nevím rady, nesedí mi a nedokážu ho docenit. Na Šumaři na střeše oceňuji příběh, obsazení, kameru a scénu, tedy atributy, které si můžu spojit s klasickým hraným filmem. Sráží ho muzikálová forma a délka, která logicky souvisí s vloženými písněmi. Songy nejsou chytlavé a nespadají do kategorie populárních hitů, ale jejich kvalitu musí docenit někdo povolanější. Jako obrázek života na venkově v carské říši v době židovských pogromů je snímek každopádně působivý a po dramatické stránce mu nemám co vytknout. Celkový dojem: 65 %. ()
Snaha skloubit tematiku konfliktu tradice a postupně se uvolňující morálky na pozadí bouřlivých společenských změn s formou muzikálu se může zdát na první pohled zvláštní, ale v případě Šumaře na střeše nepůsobí toto nezvyklé spojení nijak rušivě. Nejsem fanda muzikálů (a zvlášť současná česká scéna se mi bez pardonů hnusí), ale každý výstup v Šumaři stojí za to, zejména pak taneční čísla za použití temperamentní židovské hudby. "Tradice, tradice, tradice... Bez nich by náš život byl vratký... jako... jako šumař na střeše." Jenže tihle Židé, odvěký zlostisvod Evropy, jsou takovými šumaři na střeše už dva tisíce let, tradice netradice. (629., 14. IV. 2011) ()
Konec starých časů. Ten nečekal na počátku 20. století pouze rakousko-uherskou monarchii, ale i její sousední imperium carského Ruska... Broadwayský muzikál o šumaři na střeše, inspirovaný dobovou povídkou židovského ukrajinského autora, vynikajícim způsobom zachytává atmosféru této doby. Nejen na pozadí politických udalostí, které postupně zasahují do života všech obyvatelů Anatevky, ale i samotné Tovjeho rodiny, kde se starý muž postupně smřuje se sobáši svých dcer, vymykajících se oproti původním představám. První sňatek probíhá s dávným známým krejčím, jehož finanční budoucnost je zatím nejednoznačná, další s mladým revoluciánořem, do třetice s člověkem odlišného náboženství. Rozsáhlá trojhodinová stopáž nabídne několik nepostrádatelných hudebních i tanečních čísel, v jejichž průvodu působí myšlenka bouření se proti starým tradícím opravdu velkolepě. Za klad považuju i volbu hlavního představitele – v zajímavostech jsem si s překvapením přečetl, že hlavní roli postupně odmítli hned tři renomovaní američtí herci, ale málo známého a neokoukaného Chaima Topola byla nakonec tou pravou trefou do černého! Ten svérázný mužík z Palestíny to celý čas táhne znamenitě, Tovje v jeho podání je výstižně podaným "lidovým" člověkem, který si zachovává optimizmus i zásadovost současně. Film se nese až na pár dramatických scén k závěru v příjemném duchu, líbila se mi nenásilná myšlenka věčného optimismu i v těžkých chvílích, souhlasil bych i so zařazením snímku do rodinného žánru. -------- "Let's life another live, to life!" 75% (Challenge Tour 2019: 52 let filmu za 52 týdnů) ()
Galerie (33)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc.
Zajímavosti (21)
- Místo sněhu byl použit drcený mramor. (gjjm)
- Paul Michael Glaser, představitel Perčika, musel během natáčení nosit hnědé kontaktní čočky. (Terva)
- Konkurzu na roli Perčika (Paul Michael Glaser) se zúčastnil i Assi Dayan, avšak byl odmítnut. (Terva)
Reklama