Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (243)

choze 

všechny recenze uživatele

Perfektně napsané kriminální drama o nelehkém sbližování se nesourodé dvojice policistů - elegantního černého experta na vraždy z velkého města na severu a omezeného ješitného bílého poldy z rasistického jižanského buranova. Barevně i povahově namixovaných policejních parťáků už stříbrné plátno pamatuje fůru, ale Tibbs/Gillespie (Poiter/Steiger) patří k nejstarším, nejslavnějším a nejfunkčnějším. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Drama, které krášlilo mé jinošství.Pohled - neobyčejně zasvěcený - do amerického Středozápadu, do nejameričtější - dá-li se tak říci - Ameriky. Pohled věcný, ale ne démonizující. Detektivka, klasická, stará v nejlepším slova smyslu, ale přitom moderně přerůstající svůj žánr a strhující akčností, o které si většina dnešní "action!" může nechat dát zdát. Herecké výkony jsou skvostné, Poitierův byl ve své době až přízračný: Vzdělaný, kultivovaný černoch, vedle kterého bílí hrdinové působili dojmem protihráčů, kteří neustále zaostávají alespoň o délku. A všudypřítomný bílý rasismus, procházející Spartou, kterou si filmaři vypůjčili z nedalekého státu Tennessee, aby ji přenesli do Missippi, nelze ve filmu přehlédnout. Doslova z něj kape včetně fackovací scény s nejhorším a nejmohovitějším rasistou města. Jakýkoliv další superlativ pro ŽÁR NOCI by byl nadbytečný. Je to film, který svítí i hladí. Po duši i srdci. ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Rozuzlení této kriminálky je těžko překonatelná řada naprostých a neuvěřitelných fejlů (od příchodu Dolores na policejní stanici až po vrahovo doznání), jak v jednání a motivech aktérů, tak v předvedení detektivní dedukce, k čemuž mi navíc vrtá hlavou, jestli Dolores otěhotněla předminulou noc, nebo jako co. Ze všech těch "cože?" jsem nevyšel ani po marném opakovaném zhlédnutí celého závěru. Před tím jsem se celou dobu snažil neztratit v tom, jestli šerif momentálně nutí Virgila k tomu, aby hned odjel, nebo aby zůstal. Jinak je to docela hezký, místy dokonce neobvykle hezký film, i když těch zarputilých křupanských whitetrashů tam bylo na jednoho ušlechtilého negra trochu až moc. Parádní (a v dnešním filmu už těžko představitelná) je jeho reakce na šerifovo přemlouvání na nádraží. Výborná muzika. ()

malylada 

všechny recenze uživatele

Ve městečku zavraždí známého průmyslníka a hrozí, že mohou být ztraceny veškeré investice. Policie má podezřelého, ale při vyšetřování se omylem připlete inspektor černé pleti, což je na tehdejší dobu značný problém. Střet šerifa s barevným inspektorem se daří perfektně budovat po celý film. Nejdřív nevraživost, která se mění ve vzájemný respekt. Během celého vyšetřování je vidět názorný kontrast dobovou Amerikou, rasové nesnášenlivosti. Jde vidět, že celý film cílí na obrázek společnosti, možná i na úkor detektivního příběhu, který není tolik poutavý.......8/10 ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

První opravdu velká černošská hvězda Sidney Poitier si zahrál policistu, který se zpočátku ve zdraví potřebuje dostat pryč z rasistického státu Missisippi. Případ, který se jeví pro místní buranskou policii velmi jednoduše postupně rozmotává, i kdyby mu mělo jít o život. Film nejvíce potěší ústřední hereckou dvojicí, mezi kterou se postupně vytváří vztah. Od počátečního opovržení, přes respekt až po vlastně kamarádství. Kdo nezná rasistické podhoubí jižanských států, tomu příběh nemusí připadat vlastně ničím zvláštní. 75% ()

Galerie (33)

Zajímavosti (29)

  • Celosvětová premiéra proběhla 2. srpna 1967 v New Yorku. (ČSFD)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama