Režie:
Norman JewisonScénář:
Stirling SilliphantKamera:
Haskell WexlerHudba:
Quincy JonesHrají:
Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Kermit Murdock, Matt Clark (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (243)
Perfektně napsané kriminální drama o nelehkém sbližování se nesourodé dvojice policistů - elegantního černého experta na vraždy z velkého města na severu a omezeného ješitného bílého poldy z rasistického jižanského buranova. Barevně i povahově namixovaných policejních parťáků už stříbrné plátno pamatuje fůru, ale Tibbs/Gillespie (Poiter/Steiger) patří k nejstarším, nejslavnějším a nejfunkčnějším. ()
Drama, které krášlilo mé jinošství.Pohled - neobyčejně zasvěcený - do amerického Středozápadu, do nejameričtější - dá-li se tak říci - Ameriky. Pohled věcný, ale ne démonizující. Detektivka, klasická, stará v nejlepším slova smyslu, ale přitom moderně přerůstající svůj žánr a strhující akčností, o které si většina dnešní "action!" může nechat dát zdát. Herecké výkony jsou skvostné, Poitierův byl ve své době až přízračný: Vzdělaný, kultivovaný černoch, vedle kterého bílí hrdinové působili dojmem protihráčů, kteří neustále zaostávají alespoň o délku. A všudypřítomný bílý rasismus, procházející Spartou, kterou si filmaři vypůjčili z nedalekého státu Tennessee, aby ji přenesli do Missippi, nelze ve filmu přehlédnout. Doslova z něj kape včetně fackovací scény s nejhorším a nejmohovitějším rasistou města. Jakýkoliv další superlativ pro ŽÁR NOCI by byl nadbytečný. Je to film, který svítí i hladí. Po duši i srdci. ()
Rozuzlení této kriminálky je těžko překonatelná řada naprostých a neuvěřitelných fejlů (od příchodu Dolores na policejní stanici až po vrahovo doznání), jak v jednání a motivech aktérů, tak v předvedení detektivní dedukce, k čemuž mi navíc vrtá hlavou, jestli Dolores otěhotněla předminulou noc, nebo jako co. Ze všech těch "cože?" jsem nevyšel ani po marném opakovaném zhlédnutí celého závěru. Před tím jsem se celou dobu snažil neztratit v tom, jestli šerif momentálně nutí Virgila k tomu, aby hned odjel, nebo aby zůstal. Jinak je to docela hezký, místy dokonce neobvykle hezký film, i když těch zarputilých křupanských whitetrashů tam bylo na jednoho ušlechtilého negra trochu až moc. Parádní (a v dnešním filmu už těžko představitelná) je jeho reakce na šerifovo přemlouvání na nádraží. Výborná muzika. ()
Ve městečku zavraždí známého průmyslníka a hrozí, že mohou být ztraceny veškeré investice. Policie má podezřelého, ale při vyšetřování se omylem připlete inspektor černé pleti, což je na tehdejší dobu značný problém. Střet šerifa s barevným inspektorem se daří perfektně budovat po celý film. Nejdřív nevraživost, která se mění ve vzájemný respekt. Během celého vyšetřování je vidět názorný kontrast dobovou Amerikou, rasové nesnášenlivosti. Jde vidět, že celý film cílí na obrázek společnosti, možná i na úkor detektivního příběhu, který není tolik poutavý.......8/10 ()
První opravdu velká černošská hvězda Sidney Poitier si zahrál policistu, který se zpočátku ve zdraví potřebuje dostat pryč z rasistického státu Missisippi. Případ, který se jeví pro místní buranskou policii velmi jednoduše postupně rozmotává, i kdyby mu mělo jít o život. Film nejvíce potěší ústřední hereckou dvojicí, mezi kterou se postupně vytváří vztah. Od počátečního opovržení, přes respekt až po vlastně kamarádství. Kdo nezná rasistické podhoubí jižanských států, tomu příběh nemusí připadat vlastně ničím zvláštní. 75% ()
Galerie (33)
Zajímavosti (29)
- Celosvětová premiéra proběhla 2. srpna 1967 v New Yorku. (ČSFD)
- Film je často citovaný ako najoblúbenejší film Sidneyho Poitiera (Virgil Tibbs), aký kedy urobil. (fishki)
- Horúcim favoritom pre postavu šerifa Gillespieho bol George C. Scott, ale ten dal prednosť úlohe vo filme Švindlíř (1967). Ďalším adeptom bol Lawrence Tierney. Roli nakoniec získal Rod Steiger. (classic)
Reklama