Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (245)

classic 

všechny recenze uživatele

MISSISSIPPI, malé, ospalé mestečko SPARTA, noc, černoch čaká na vlakovej stanici, bol navštíviť matku, tesne predtým sa stala vražda, istého inžiniera Colberta, práve tento černoch, menom Virgil Tibbs, sa stáva „hlavný podozrivý” , jednak preto, že sa nachádza neďaleko miesta činu, alebo skrátka, že je černoch, rasistický podtón je vonku, jednoducho zástupca policajného náčelníka, Sam Wood ( hm ... volá sa, ako ten slávny režisér ... ), musí nájsť rýchlo podozrivého páchateľa. Bohužiaľ, vidieť, že všetci majú rasistické nálady, tak ako to pekne fungovalo v Amerike, v 60. rokoch, 20. storočia. Virgil je inteligentný človek, ktorý chvíľu čaká, aby až po niekoľkých minútach prezradil skutočnú svoju IDENTITU, má tromf v rukách. Je policajný inšpektor, pričom je taktiež EXPERTOM na vraždy, ktoré sú jeho doménou. Ako postupne vysvitne pravá identita Virgila Tibbsa, tak miestny policajný náčelník, BILL GILLESPIE, nie je vôbec rád, že stretáva múdrejšieho človeka, ako je On sám, Virgil sa zdrží, aby im pomohol s vyšetrovaním v tejto brilantnej detektívke, režiséra Normana Jewisona, ktorá sa stala LEGENDOU. Prečo ? Lebo má extrémne populárneho Afroameričana, Sidneyho Poitiera, ktorý je v titulkoch na prvom mieste, vôbec rok 1967., je jeho parádnym rokom, kde si zahral ešte taktiež v slávnom filme : Hádaj, kto príde na večeru ? Sidney je vynikajúci černošský herec, povedal by som v kľude, že najlepší a najslávnejší, mám pred ním rešpekt, čo nemá Gillespie, ktorý je RASISTA, ako všetci ostatní v okrese, Rod Steiger je vynikajúci, zahral si tvrdohlavého policajta, ktorý nešetrí Virgila Tibbsa šťavnatými poznámkami, ale taktiež sa niekoľkokrát objavil na mieste, keď bol Virgil v nebezpečenstve, postupne bude mať Virgila plné zuby a bude ho posielať na vlak, aby čo najrýchlejšie vypadol, ale Tibbs je tvrdohlavý ako poleno, nedá si povedať, chce vyriešiť prípad, nech to stojí, čokoľvek, nevzdáva sa za žiadnu cenu... Výnimočný film aj z hľadiska pracovníkov v štábe, od kameramana Haskella Wexlera, špičkového kameramana, či strihača Hala Ashbyho, ktorý sa stal i výborným režisérom, až po hudbu Quincyho Jonesa je parádna, excelentný úvodný song Raya Charlesa, a samozrejme, scenár Stirlinga Silliphanta, motivuje súcitiť s Virgilom, ktorý sa ocitá pod paľbou nenávistných pohľadov, ešte dobre nevidieť KU KLUX KLAN, ktorí by sa s Virgilom absolútne nesrali ! Normanovi vyfúkol Oscar za réžiu, Mike Nichols za film The Graduate, ale zatiaľ, čo Absolvent má len jeden Oscar za réžiu ( mimochodom mám ho v svojej Top 10 ), tak In the Heat of the Night, je úspešnejší, ktorý má vynikajúci legendárnu výpovednú odpoveď, je to film, ku ktorému sa chcem vracať, a to z niekoľkých patričných dôvodov. Tá Atmosféra je neopakovateľná ! Niečo úžasné, čo zaujme ! ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Velmi pěkné a napínavé drámko, na kterém oceňuji nejvíce to, že nemáte absolutně tušení co příjde během následujících minut. V pozadí se odehrává nádherný dobový rasismus. V popředí pak jedna obyčejná vraždička s nejasným vrahem. Zní to primitivně a nezajímavě. Zapomněl jsem ovšem dodat, že je film solidně napínavý a kurevsky dobře zahraný. A vlastně film popírá i legendy o tom, že jsou negříci hloupí. V tomto filmu platí pravý opak. Alespoň, že inteligenci policie si drží ve veřejností přijímaných normách. Lepší 3*. ()

Reklama

Kothy 

všechny recenze uživatele

Dost zvláštní detektivka se Sidneym Poitierem. Ten se jako policejní inspektor náhodou nachomýtne k vraždě v malém jižanském městečku v Mississippi. Tam mu místní dávají silně najevo, že o jeho přítomnost nestojí, a to platí i o policejním sboru. Nakonec se ale ledy prolomí a on je přiván k vyšetřování. Protože je expert na vraždy, pustí se de vyšetřování na plno. Dostane se do pás slepých uliček, ale nakonec na to přijde. Místním to ale samozřejmě vadí, a tak mu usilují o život. Hezky to odráží tehdejší poměry. "Jak to, že máte bělošské oblečení?" ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Kvalitní příběh, pitoresknost jižanského maloměsta, absurdní humor často vycházející ze zakořeněného rasismu a segregace, časté konfrontace mezi Tibbsem a Gillespiem, šerifovo neustálé žvýkání, revoluční scéna fackované. Tohle všechno (a mnoho dalších drobností a jednotlivostí) dělá z filmu V žáru noci jednu z nejlepších kriminálek, co jsem kdy viděl. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Říkají mi PANE Tibbsi“. Na začátku byla stejnojmenná píseň Raye Charlese a ta dala první podnět ke vzniku poctivé detektivky. Poctivé detektivky, která by však s největší pravděpodobností – nemohu si pomoci – bez rasového podtextu žádného Oscara nezískala a příliš pozornosti nevzbudila. Film sice vzniknul speciálně pro Sidneyho Poitiera, Oscara si však nakonec po zásluze odnesl Rod Steiger. Jeho postupná proměna se odvíjí od nenápadných náznaků a na konci z něj rozhodně není bojovník za práva černochů, naopak mě napadlo, že cestou od nádraží ze závěru filmu jen tak, ze zvyku, zabásne prvního nachomejtnuvšího se barevného. Jak ukázalo několik podstatně slabších pokračování, hlavní zásluhu na úspěchu V žáru noci měl režisér Norman Jewison. S pomocí střihače Hala Ashbyho (Harold a Maude) dodal filmu mladistvý vzhled, takže má i po letech čím zaujmout. Jeho vykřikování „rasismus je špatný“ navíc není zbytečně hlasité a na svou dobu v porovnáni s jinými filmy ani ne moc naivní. 80% ()

Galerie (33)

Zajímavosti (29)

  • Postava Virgila Tibbsa (Sidney Poitier) figuruje v zozname Amerického filmového inštitútu "100 Heroes & Villains" na 19. mieste. Jej predstaviteľ na roli ale nijako nezbohatol, pretože pracoval za týždenný plat 162,39 dolárov týždenne. (classic)
  • Sidney Poitier (Virgil Tibbs) počas nakrúcania ihneď dostal niekoľko vyhrážok, takže nakoniec spal s pištoľou pod vankúšom a vo finále produkcia práce prerušila a vrátila sa späť do Illinois (classic)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama