Režie:
Norman JewisonScénář:
Stirling SilliphantKamera:
Haskell WexlerHudba:
Quincy JonesHrají:
Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Kermit Murdock, Matt Clark (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (243)
Drama, které krášlilo mé jinošství.Pohled - neobyčejně zasvěcený - do amerického Středozápadu, do nejameričtější - dá-li se tak říci - Ameriky. Pohled věcný, ale ne démonizující. Detektivka, klasická, stará v nejlepším slova smyslu, ale přitom moderně přerůstající svůj žánr a strhující akčností, o které si většina dnešní "action!" může nechat dát zdát. Herecké výkony jsou skvostné, Poitierův byl ve své době až přízračný: Vzdělaný, kultivovaný černoch, vedle kterého bílí hrdinové působili dojmem protihráčů, kteří neustále zaostávají alespoň o délku. A všudypřítomný bílý rasismus, procházející Spartou, kterou si filmaři vypůjčili z nedalekého státu Tennessee, aby ji přenesli do Missippi, nelze ve filmu přehlédnout. Doslova z něj kape včetně fackovací scény s nejhorším a nejmohovitějším rasistou města. Jakýkoliv další superlativ pro ŽÁR NOCI by byl nadbytečný. Je to film, který svítí i hladí. Po duši i srdci. ()
Aj u tohto filmu idem o hviezdičku nižšie. Štyri hviezdičky v mojom ponímaní znamenajú vynikajúci film. A toto bol zručne nakrútený a Rodom Steigerom výborne zahraný film, ktorý mohol byť bez obáv premietaný aj v socialistickom Československu, pretože zrozumiteľným spôsobom ukazuje, aký rasizmus vládne v USA a ako múdry a dobrý černošský detektív pomáha neschopným a nevďačným buranom zo Sparty odhaliť zločinca. Samozrejme, že je to o niečo sofistikovanejšie, ale mierny nadpriemer film v mojich očiach neprekonal. ()
V některých komentářích se objevuje povzdech, že by to mohla být perfektní kriminálka, kdyby Jewison neztrácel tolik energie rasovou otázkou. Potíž je v tom, že jádro režisérova zájmu spočívalo právě v problému rasismu, konec konců psala se 60. léta a film se dá považovat za aktuální politický příspěvek do vášnivé debaty o tomhle problému. Film měl zjevně fungovat jako společenské drama, kde kriminální zápletka slouží jen jako pozadí, resp. východisko, pro angažovanou společenskou kritiku. I s odstupem času film funguje výborně, přesně tak, jak to Jewison zamýšlel - a představuje svědectví o době, kdy rasismus měl v americké společnosti nesrovnatelně větší vliv než dnes. K tomu si připočtěte dva špičkové charakterní herce, kteří chytili příležitost za pačesy, a máte film, který neváhám ohodnotit maximálním počtem hvězdiček. Celkový dojem: 90 %. ()
Mississipské mestečko žije svojim pokojným životom kde sa so samozrejmou ľahkosťou striedajú bežné problémy obyvateľov a všadeprítomným rasizmom až pokiaľ sa nenájde mŕtvola muža, významného investora. Rod Steiger dominuje v úlohe buranského šerifa a jeho prerod k normálne zmýšľajúceho človeka je famózny. Záverečné scéna ako nesie kufor čiernemu detektívovi hovorí samo za seba. ()
║Rozpočet $2milióny║Tržby USA $24,379,978║Tržby Celosvetovo $-║ Excelentná príbehová záležitosť v prvotriednom podaní šikovného inšpektora Sidneya Poitiera a jeho policajného náprotivka otravného a zbrklého Roda Steigera. Až neskutočná práca s dejom a hercami, režisér Norman Jewison a jeho asi najlepší film. /100%/ ()
Galerie (33)
Photo © The Mirisch Corporation
![V žáru noci - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/000/217/217969_d810fd.jpg)
Zajímavosti (29)
- V roce 2002 byl film vybrán Kongresovou knihovnou Spojených států pro uchování v Národním filmovém registru. (Varan)
- Snímek byl natočen podle stejnojmenného románu Johna Balla. (Hans.)
- Americký filmový inštitút zaradil tento film v roku 2007 na 75. priečku do svojho zoznamu najvýznamnejších filmov všetkých čias. (WalterIK7)
Reklama