Režie:
Norman JewisonScénář:
Alan TrustmanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston, Biff McGuire, Addison Powell, Astrid Heeren, Gordon Pinsent, Yaphet Kotto, Sidney Armus, Richard Bull (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (135)
Uhlazená kriminální love story, i když objektivně vzato, žádná extra pecka. Ale dívá se na ni moc příjemně, takže who cares? Steve McQueen tu není jen charismatický, ale úplný princ z Fešákova, a Faye Dunaway vypadá jako mrkací panenka z nejluxusnějšího hračkářství. Člověk má při sledování těch dvou skoro chuť oprášit šachovnici. ;) Za jednoznačné mínus ovšem považuji rozdělení obrazu na pole s více scénami zároveň. Originální možná, otravné dost. ()
Protagonista jako jakýsi centrální plánovač z kanceláře zorganizuje bankovní loupež. Sám se ji nezúčastní, pouze telefonem řídí její účastníky, kteří se ani sami mezi sebou neznají a pouze plní jeho úkoly. Loupež proběhne bez potíží, kriminálníci peníze odevzdají a jdou si po svých. Protagonista přitom o peníze ani nestojí, dělá to jen pro potěšení. Takovou omezenou, povrchní, hloupou a nudnou ptákovinu mohl napsat snad jen někdo, kdo se jmenuje Jewison. ()
Nadmerné užívanie split screenu má ozvláštniť, no pre mňa skôr zakryť slabiny snímky. Akoby režisér nevedel kudy kam a tak radšej rozfragmentuje plátno, aby sme videli viaceré tváre naraz, no bez nejakej akcie. A hudobne to tiež nevystihol, hudba tak pasuje dobre len k úvodným titulkom. McQueen sa z toho celého radšej hurónsky smeje už hneď v úvode. Životom znudeného milionára vystihol presne, no ináč sa v hraní nepretrhol. Problémom diela je, že tak pekní a sympatickí herci musia hrať v tak mizernom príbehu, ktorému chýbajú "prekážky" či problémy. On z rozmaru koordinuje bankové lúpeže a všetko ide podľa plánu bez najmenších zádrhelov. Ona svojim šikovným umom príde na to, že to je on kto je zločincom. Nič jej nebráni ho nájsť a aj sa tomu tak stane, atď. Je úplne jasné kam to celé smeruje a z krimi zápletky sa nám stáva romantická. Prešľapuje sa dokola na mieste, x-krát preháňanie sa štvorkolkou na piesku, večera, vínko a raz sa to tvorca pokúsi ozvláštniť pri šachu... Ešteže záver je lišiacky. ()
Romantická krimi, která vlastně není ani moc romantická, ani moc krimi. Žádná velká zábava, žádná velká nuda, kdyby v hlavních rolích nebyli McQueen a Dunaway, byl by snímek zapomenutelný téměř okamžitě. Jejich společnému profesionálnímu úsilí se podařilo vyzdvihnout téměř prázdný scénář na průměrný film. ()
Jako šachista mohu potvrdit, že zde nejvíce propíraná scéna, je opravdu tou nejžhavější šachovou partií, a to nejen ve filmu, ale i v reálu. Film ozvláštňuje nadměrné užívání split - screenu (jeden z prvních filmů, kde byla tato technika použita, režisér se opravdu vyřádil), což je důvod, proč je úvodní sekvence filmu tou nejlepší. Zbytek je nastavovaná vata a romance mezi Stevem a Faye. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (15)
- Představitelka jedné z hlavních rolí Faye Dunaway si po 31 letech zahrála v dalším snímku o Thomasi Crownovy, a to Aféra Thomase Crowna (1999), tentokrát menší roly psychiatričky. (Olík)
- Kluzák N9860E, který Steve McQueen pilotuje na začátku filmu, je Schweizer SGS 1-23H-15 a v New Yorku se stále používá. (Caszidy)
- Poté, co režisér Norman Jewison spolupracoval s Evou Marií Saint na filmu Rusové přicházejí! Rusové přicházejí! (1966), chtěl ji obsadit i do Případu Thomase Crowna. To si však rychle rozmyslel poté, co se z Faye Dunaway stala přes noc hvězda díky snímku Bonnie and Clyde (1967). (Caszidy)
Reklama