Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

cepice 

všechny recenze uživatele

V tom filmu se nic nedělo. Špatná kamera, špatně zrežírované scény. Prostě to nestojí za to se na to podívat. Neztracejte tím čas. Přečtěte si radši na Wiki bitvu na Bílé hoře, stavovské povstání a exekuci 27 českých pánů a budete mít lepší zážitek. Jo a hlavní vypravěčka má fakt nepříjemný hlas a mluví furt zcesty. ()

PanZahadnyCZ 

všechny recenze uživatele

Je spoustu věcí, které tento film činí tak špatným, jaký je. Kamerové řešení má například tyto problémy: většina scén z bojišť je točená dynamicky... ale takovým způsobem, že z „bitvy" vidíte dvě vteřiny, a pak je střih. To zakrývání nízkého rozpočtu bije do očí. Konverzační interiérové scény jsou sestříhány tak debilně, že nikdy nevíte, kde kdo vlastně stojí a na koho mluví. V obou případech tedy chybí velikost záběru zvaná celek. Velká část záběrů se navíc snaží o jakousi poetiku a rozplýváním se nad přírodou a podobně, ale pro to v historickém filmu s touto tematikou a s touto stopáží není místo. Většina záběrů trvá velmi krátce a střih přichází v tu nejméně očekávanou či potřebnou chvíli, těžko ale říci, z jakých záběrů mohl střihač vybírat, třeba poskládal to nejlepší, co šlo. Dalším velkým minusem jsou vizuální efekty. Jsem schopný přimhouřit oči nad tím, že je to televizní film, takže nemusejí být dokonalé, ale film vznikl v roce 2018, sakra. Efekty jsou kvalitativně na úrovni Krále Škorpiona z Mumie 2. Herecky je film taky špatný, skoro žádné z postav jsem nevěřil její existenci a s Karlem Dobrým mám dlouhodobě problém, že z jeho zběsilé kombinace obličejových výrazů vlastně nepoznám, jakou emoci prožívá a chce sdělit. Velmi pochválit musím práci kostymérek a maskérů. To, že spolu všechny postavy mluví česky asi nebudu řešit. ()

Reklama

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Na tento film jsem se těšila, protože už je to nějaký ten pátek, co jsem chodila na hodiny dějepisu a tak jsem si říkala, že zalepím nějaké ty díry v paměti. Výsledný dojem z filmu je velmi zmatečný. Jen mě tak vůči televizní tvorbě napadá vzkaz, že když na to nemáte, tak to netočte! Slušné byly jen historické kostýmy, bitevní scény byly jen v náznacích, neznámí herci, v nichž jsem se jen obtížně orientovala, byli těžce rozpoznatelní kdo je kdo. Jen Dobrý byl dobrý. Při premiérovém vysílání jsem usnula, ale dodatečně jsem se podívala znovu a na dvakrát jsem to zvládla. K tomuto snímku, který měl být pojat spíše jako hraný dokument by slušel doprovodný odborný výklad. Myslím, že němečtí a rakouští diváci nemohli pochopit o co tam šlo. I diváci znalí historie tam našli nepřesnosti, tak vůči tvůrcům použiji parafrázi z názvu filmu .... Bůh s vámi! ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Film jako pseudoduchovní póza. 1) Historie je mým koníčkem a leccos z ní vím. I tak mi dělalo potíže orientovat se v tom, co právě na obrazovce probíhalo. 2) Snímek připomíná dokumenty, kde se také většinou nic neděje a vše hrozně dlouho trvá. 3) Nejvíce film připomíná oživlé obrazy. Dějiny v datech (bez souvislostí) a ke každému datu nějaký tableau vivant. 4) Vše se odehrává v jakémsi pseudoduchovním oparu, který má zřejmě vše zlidštit a přiblížit velké dějinné události. No, marně... 5) Film má, pravda, i hezké chvilky, ale je jich tak málo... 6) Celkový převažující dojem - prázdnota a nuda. 7) Nedivím se, že autor scénáře Pavel Kosatík se od výsledné podoby díla distancoval. ()

Nach 

všechny recenze uživatele

Tak toto se vůbec nepovedlo. A vypadalo to tak zajímavě. Rozhodně, co se kostýmů týče a kamery. Bohužel, repliky byly jak pro mateřskou školku, střih nepřehledný a způsob vyprávění nicneříkající. Sám jsem příznivec toho, když postavy mohou mluvit aniž by cokoli říkali. Třeba formou chování, očního pohledu a dýchání. Jenže tady to byl spíše pletenec různých scén. Epické bitvy byly řešené detaily na části bojujícího vojáka či vojáků a off monology postav tomu dávaly až absurdní náboj. Navíc kdybych historii III. pražské defenestrace a jejích následků neznal, vůbec bych neměl šanci se uchytit. Postavy jsou mimo vzhledu od sebe nerozeznatelné, Kryštof Harant například nemá jediný specifický rys, díky kterému bych si ho nějak zapamatoval. Pokud si tento komentář náhodou čtou tvůrci, tak ať klidně napíší a já jim dám dohromady daleko lepší příběhovou kostru i klidně pro televizní poměry. Zde se ukázalo, jak zlá dokáže u filmu být nepřehlednost. Méně příběhových linek a více jedné hlavní postavy. Alespoň to by zvedlo hodnocení o jednu či dvě hvězdy. 35% ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)
  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)
  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)

Reklama

Reklama