Tvůrci:
Brian YorkeyHudba:
Brendan AngelidesHrají:
Dylan Minnette, Katherine Langford, Christian Navarro, Alisha Boe, Brandon Flynn, Justin Prentice, Miles Heizer, Ross Butler, Devin Druid, Amy Hargreaves (více)VOD (1)
Série(4) / Epizody(49)
Obsahy(2)
Tajemství. Lži. Pomsta. Na Liberty High mají všichni co skrývat… A pravda už má brzo vyjít na světlo. (Netflix)
Videa (8)
Recenze (443)
V první sérii naprosto perfektní podívaná, která na jednu stranu přináší realistické nahlédnutí do života současných amerických teenagerů a zároveň i nosný příběh, který každou epizodou odkrývá něco nového a vyústí v šokujícím finále. Celá série pokrývá stejnojmennou předlohu Jaye Ashera a tak mě trochu nemile překvapilo obnovení pro další sérii. Mé obavy se potvrdily a druhá řada akorát rozpitvávala předchozí dění, převracela určité události a v některých ohledech kazila jinak velmi dobrý a ucelený dojem z řady první. Downhill pokračoval třetí sérii, ve které se z toho stal docela jiný seriál, který nadobro rozbil charakter některých postav a prakticky už jen parodoval sebe sama. A řada čtvrtá to poslala rovnou na samotné dno. Totální GoT syndrom a neschopnost tvůrců vytvořit bez knižní předlohy smysluplný scénář, jehož bizarnost a roztříštěnost dosáhla ve finální sérii úplně nového wtf levelu. Čtvrtá série je esence všeho, co je se současnou amerikou špatně a ne - nemyslím to vůči seriálu v dobrém a ne, už vůbec tím nenarážím na četné LGBT momenty. Ty jsou naopak dost zlaté a jestli něco fungovalo po celou dobu, byly to tyhle drobné interakce mezi postavami. I přes debilní writing se herci hodně snaží a řada dílčích momentů stojí za to zejména díky nim. Jmenovitě zejména Justin, Tony, Alex a Tyler. Nejvíc mě ale fascinuje fakt, že ač se od druhé řady seriál tváří jako morální osvěta mládeže, dělá to celé naprosto špatně. ()
Tohle není tvůrčí dílo, tohle je edukativní videíčko do kvinty o tom, proč jsou drogy, znásilnění, (kyber)šikana, stalking, školní střílečky a sebevražda špatné, áno, z produkce někoho, kdo o těchhle věcech ví přibližně tak píču a čtvrt. Nemá se tudíž vůbec cenu zabývat čímkoli, co není ta velká Myšlenka ™ (třeba řešit nucenou retro stylizaci, schematičnost postav, nebo že kdokoli psal ty přemoudřelý sebeuvědomělý dialogy, neviděl za posledních pár let puberťáka ani z rozjetýho vlaku). Na první pohled je jasné, že tvůrci nemají do problematiky ani povrchní, natož hlubší vhled, tyjou z aktuálně vnímané závažnosti a o depresi, coming outu nebo mentálních problémech obecně nedokážou říct cokoli objevnějšího, než že teda existujou a jako bacha na ně, děcka. Což by samo o sobě nebylo ještě tak strašný, kdyby si svou skoro až agresivní ignorancí narativně nepodrývali to málo, co k věci říct mají. Sice je tu například patrná snaha zprostředkovat divákovi tu enormní díru a bolest, kterou po sobě sebevrah zanechává, ale i sebelepší okamžiky se zdevastovanými rodiči, kterým kvůli absenci dopisu na rozloučenou nezbývá než číst si čmáranice na stěnách školních záchodků, jsou hned podkopány samotným konceptem, který vyžaduje, aby protagonistka buďto ustavičně mlela svůj ultra vyrovnaný, stylizovaný voice-over, figurovala ve flashbacích, nebo ze záhrobí ovlivňovala současnou zápletku. Hannah se nám tu holt nade vším vznáší jako enormně otravný duch, a je nejenom neustále přítomná, ale prostřednictvím svého plánu pomsty hlavně aktivní i po smrti, ne-li aktivnější než zaživa. V jejím podání tak smrt není konec, ale brána do světa, kde to svým mučitelům konečně parádně natřete. A to nemluvě o aspektech, kde má seriál potenciál aktivně škodit, jako když detailně a anatomicky správně zobrazí podřezání žil v přesvědčení, že psychiatrická obec se plete a názornost od sebevražedné ideace odrazuje, nikoli ji podporuje, nebo když každou cestu, jak vyhledat pomoc, vylíčí jako od počátku odsouzenou k nezdaru. Ve výsledku je 13 Reasons Why něco, co svět pro svou osvětu a empatii potřebuje asi jako křesťanskou filmovou produkci o závislosti a potratech. ()
Oříšek k hodnocení. Filmařsky relativně nápaditě odvyprávěný příběh (byť scenáristická konstrukce je dost vychtěná), který v epizodách 10, 11 a především 12 a 13 dospěje k silnému závěru. Boha jeho, proč ale to skutečné drama muselo přijít až tak pozdě? Více než dvě třetiny celého seriálu jsou o tom, jak se ufňukaná přecitlivělá kravka snaží přesvědčit příčetného diváka o tom, že si za své problémy může de facto sama. Vzhledem k rozuzlení v posledních epizodách považuju za obludné, že je ten seriál vystavěný tak, že ta idea "může si za to sama" může člověka při sledování vůbec napadnout. Ale opravdu tomu tak je, protože až do těch několika posledních dílů se řeší hrozné malichernosti, které v té či oné (a mnohdy horší) podobě musely na střední potkat většinu lidí. Výsledkem tak pro mě bylo, že jsem velmi brzo začal nesnášet všechny postavy a vůbec nejvíc právě nešťastnou Hannah. Její voiceoverová teenage moudra mě ubíjela, rovněž tak i věčně zadumaný výraz jediného spravedlivého, pane Claye. Ty poslední epizody dojem zlepšují, ale faktem zůstává, že jsem se k nim dostal jen silou vůle. Malichernosti se nabalovaly a nabalovaly, až už z nich malichernosti nebyly, ale antipatie k postavám prostě zůstala. Mimochodem, opravdu si myslíte, že člověk autenticky zdeptaný takovým způsobem, že spáchá sebevraždu, bude v roce 2017 před oním aktem natáčet 13 audiokazet, kde o svém utrpení bude relativně bez emocí a leckdy i s "vypravěčským nadhledem" sáhodlouze vyprávět? A dělat u toho ladné narativní piruety jako "tuhle část příběhu si nechám na potom"? Ten seriál podává sebevraždu jako romantické gesto, a to se mi zdá velmi nebezpečné. Kdyby přišel před deseti lety, kdy frčel emo styl, měli bychom tu, tuším, o pár mrtvých teenagerů víc. ()
Ano poprvé jsem tomu nedával tolik pozornosti asi jako tet a dost sem na sebe i naštvaný protože tohle si zaslouží velkou pozornost. Ani možná nejde slovy vyjádřit jak tenhle seriál je depresivní. emoční, vypjatý..... Ani nevím jestli na to dokážu najít ty správná slova nebo to více popsat každý by si měl udělat obrázek nejspíš sám , vžit se do toho a rozhodnout se co vtom uvidí jak to vezme jak to prožije, pro mě byl díl co díl nezkutečný maraton pocitu. 2 série byla výborná jako její předchůdce, 3 série byla kapek pro mě jiná ale opět dokonalá, napětí a emoce jsou neustále vidět a to je důležité, spojitost příběhu skvělá. 4 Série byla totálně zbytečná, tak jak jsem měl rád Claye tak tentokrát to byl uřvaný magor, příběh 4 série málem potopil takhle skvělý seriál, Od začátku dokázal seriál hodně nabídnou ale poslední série byla zbytečná ve všech ohledech, totálně bez emoci, drama čehokoliv pozitivního obrovská škoda. ()
13 reasons why i'm stupid bitch. Filmarsky dobre odvypravene, ale prvnich 8 dilu je zavadejici nuda diky ktere averze k dvema hlavnim protagonistum naroste do obludnych rozmeru. Dospet k dilu 9 chce bud hodne nudy, nebo silnou vuli, alespon ze to tahne dobry soundtrack. Btw Clayova neochota pustit si kazety najednou nedava smysl (krom toho, zeby to znicilo cely koncept) . Plus bod za Joy Division a Arakiho. ()
Galerie (458)
Photo © Netflix / Beth Dubber
Zajímavosti (48)
- Když Christian Navarro získal roli Tonyho, neuměl řídit, což byl problém vzhledem k tomu, že Tony v mnoha scénách řídí svůj Mustang. Producenti mu však zajistili lekce v autoškole a Christian tak získal řidičský průkaz. (filmovyfan)
- Clay (Dylan Minnette) s Justinem (Brandon Flynn) mají ve svém pokoji plakát k filmu Deadpool 2 (2018). (Matej.Krajci)
- Katherine Langford ani Dylan Minnette nečetli knihu „Thirteen Reasons Why“ předtím, než byly obsazeni do svých rolí. Katherine Langford se do čtení pustila na natáčení. Ale Dylan Minnette ji nečetl vůbec. Nechtěl, aby byl zmatený charakterem své postavy v knize. (Kacitr)
Reklama