Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Před čtyřmi lety, na natáčení komedie Spikea Jonzeho V kůži Johna Malkoviche, začíná vyprávění, jehož hrdinou je scenárista Charlie Kaufman. Po úspěchu filmu nemá Charlie o pracovní nabídky nouzi: nakonec přijme adaptaci non-fiction bestselleru spisovatelky Susan Orleanové Zloděj orchidejí. Protože však jde o knihu, která se nevyznačuje klasickým přehledným příběhem, dostává se Charlie do problémů, které rychle přerůstají v mučivou tvůrčí krizi. Situaci nevylepšuje ani Charlieho dvojče Donald, které bratrovi začne fušovat do řemesla: absolvuje totiž příslušný kurz a hravě napíše scénář komerčního thrilleru o sériovém vrahovi s mnohačetnou identitou, který Hollywood okamžitě nadšeně koupí. Do rohu Charlieho tlačí i stále komplikovanější platonický vztah k autorce knihy a jejímu protagonistovi Johnu Larocheovi, takže není divu, že vznikající text se stále výrazněji odchyluje od zadání: k prosté adaptace se mění v příběh o scenáristovi v krizi a o fantómech, které ho pronásledují.

Hollywoodský scenáristický zázrak Charlie Kaufman se po filmu V kůži Johna Malkoviche už podruhé spojil s režisérem Spikem Jonzem, aby opět rafinovaně smísil realitu s fikcí. Hrdinou vyprávění tentokrát udělal sám sebe: sluší se však podotknout, že Kaufman ve skutečnosti nemá žádné dvojče a že se v realitě nijak nepodobá Nicolasi Cageovi. Zároveň je však pravda, že Charlie Kaufman získal cenu BAFTA za scénář (pod nímž je však podepsán s Donaldem Kaufmanem!), Chris Cooper za svůj herecký výkon obdržel Zlatý glóbus a Oscara, Meryl Streepová byla oceněna Zlatým glóbem a Spike Jonze si odvezl Stříbrného medvěda z MFF v Berlíně. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (369)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Ujetost z pera Kaufmannova. Tentokrát o něm samém. Aneb jak napsat film o adaptaci knížky a využít přitom všechna "hollywodská" klišé. Jen by mě zajímalo jaká osobnost je asi Charlie ve skutečnosti. Jediné co tomu chybí je "ujetější" režie, prostě Jonzova je až příliš obyčejná a nenápaditá. Ke Kaufmannovým věcem se tento styl vůbec nehodí (aneb Gondry to jistí). Pro mě až třetí nejlepší snímek dle jím sepsaného scénáře. PS - Vyplatí se počkat na dva dovětky po titulkách. ()

verbal odpad!

všechny recenze uživatele

Ad rovněž "Věčný svit..." a další veledíla: V Somálsku je hladomor, tají nám ledovce a někdo spláchne do hajzlu pěkných pár miliónů za něco takového, protože nějaká vlivná dekadentní skupina si řekne, že jeden Ňu Jorský šílenec je IN (Genitální)! To je snad větší facka civilizaci, než když někdo vybalí miliardu za nějakého vypatlaného čutálistu.... ()

Reklama

HAL 

všechny recenze uživatele

Charlie Kaufman sedí za psacím stolem a píše o Charliem Kaufmanovi, který sedí za psacím strojem a píše o Charliem Kaufmanovi, který sedí.... Absolutní sebereflexe filmu jako prostředku pro vyprávění příběhu a neustálé převracení a promíchávání jeho chtěného obsahu s jeho tvorbou. Přitom je neustále skvěle přehledný, vtipný, satiricky sebeparodický a hlavně k tomu všemu navíc dokáže vyprávět příběh o hledání lásky a hledání odvahy k tomu ji projevit, překonat strach z kontaktu s lidmi. A ze všeho nejvíc film vystihuje jeho název - Adaptace příběhu knižního do jeho filmové podoby se prolíná s adaptací myšlenkových pochodů reálného scénáristy vyvržených na papír do filmového díla, které je o nutnosti adaptace lidské mysli na svět který ji obklopuje. ..... Dokonalý guláš ve kterém se skrývá tolik podnětů k zamyšlení až mě to děsí. 10/10 ()

castor 

všechny recenze uživatele

Začnu trochu z jiného konce. Nechápu, jak mohl být na Zlatý glóbus Nicolas Cage pouze nominovaný a cenu mu tak mohl vyšoupnout Richard Gere (Chicago)? A na Oscarech zase Adrian Brody za Pianistu? Naštěstí Chris Cooper zářil během obou večerů, Meryl Streep si odnesla alespoň Zlatý glóbus.. Ale ceny nejsou tak podstatné, zvlášť, když se setkali zázračné dítě Charlie Kaufman a režisér Spike Jonze. Ten je spolu s Michelem Gondrym jeho dvorním režisérem, respektuje jeho scénáře a výtečně zvládá jím napsané vnitřní monology, stejně jako výtečné střídání časových rovin, nespočet flashbacků apod. To bylo asi tak - masturbační fantazie, bravurní scénaristické schopnosti, pleš, přibývající kila a citová zklamání - to je ve stručnosti zranitelný (a v neutálých depresí) Charlie Kaufman, který přijme adaptaci bestselleru Zloděj orchidejí nespokojené a neustále "toužící" novinářky v podání Meryl Streep. Nejde však jen o přepis knihy, ale i o milostně plánovaný motiv novinářky Orleanové (Streep), protagonisty knihy Laroche (Cooper), Kaufmana a jeho dvojčete Donalda, který se přes noc stává novou scenáristickou hvězdou. Velmi chytrému a vtipnému příběhu navíc pomáhají i Jonzeho spolupracovníci z dřívějška - kameraman Lance Acord a hudební skladatel Carter Burwell. Ke stoprocentnímu hodnocení ale notný kus chyběl!! ()

Galerie (28)

Zajímavosti (75)

  • Zahrnuté medzi "1001 filmov, ktoré musíte vidieť, kým zomriete", ktoré zostavil Steven Schneider. (Pat.Ko)
  • Keď Susan (Meryl Streep) hovorí s Johnom (Chris Cooper) vo svojej hotelovej izbe, je jasne vidieť kábel, ktorý vedie z jej telefónu. Ale keď rozhovor pokračuje a Susan leží na zemi, kábel zmizol. (Pat.Ko)
  • Donald (Nicholas Cage) hovorí o "Flowers for Algernon" ako o filme o kvetoch (hoci Donald priznáva, že film nikdy nevidel). Charlie (Nicholas Cage) Donaldovi hovorí, že "Flowers for Algernon" nie je ani o kvetoch, ani film. Zatiaľ čo Charlie má pravdu, že "Flowers for Algernon" nie je o kvetoch, technicky má len čiastočnú pravdu, že nie je film. Keď bola novela zfilmovaná v roku 1968, dostala názov Charly (1968). Cliff Robertson získal Oscara za najlepšieho herca za titulnú postavu. Televízny remake Flowers for Algernon (2000) bol urobený tridsať rokov neskôr. (Pat.Ko)

Související novinky

Spike Jonze a jeho noční můra

Spike Jonze a jeho noční můra

14.07.2008

I Terry Gilliam, obvyklý terč různých katastrof (posledně mu uprostřed filmovačky umřel Heath Ledger), by si zřejmě už dávno vpálil kulku do hlavy, kdyby se nějaký jeho projekt potýkal s takovými… (více)

Reklama

Reklama