Režie:
Neil JordanScénář:
Anne RiceKamera:
Philippe RousselotHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Tom Cruise, Brad Pitt, Kirsten Dunst, Stephen Rea, Antonio Banderas, Christian Slater, Thandiwe Newton, Helen McCrory, Roger Lloyd Pack, Marcel Iureș (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Napij se ze mě a budeš žít věčně... Když americká spisovatelka Anne Riceová publikovala svůj první román Interview s upírem (1976, česky 1996), kniha se nesetkala s právě vlídným kritickým ohlasem, ale stala se natolik oblíbenou, že autorka v následujících desetiletích vydala celkem jedenáct pokračování známých pod souborným názvem Upírská kronika. Bylo jen otázkou času, kdy o látku projeví zájem Hollywood. Na začátku devadesátých let filmová práva získala společnost Davida Geffena a pověřila autorku napsáním scénáře. Režie se ujal irský tvůrce Neil Jordan, který dosáhl velkého úspěchu působivým dramatem Hra na pláč. Film Interview s upírem (1994) byl kritikou přijat vesměs kladně a stal se velkým diváckým hitem. Hlavní roli upíra Louise, vyprávějícího svůj více než dvousetletý životní příběh mladému novináři, vytvořil do té doby jen málo známý Brad Pitt, který se rázem stal populární hereckou hvězdou. Jeho partnerem v úloze upíra Lestata byl Tom Cruise, jehož obsazení bylo sice zpočátku předmětem rozporných reakcí (autorka dávala přednost Rutgeru Hauerovi), ale po dokončení filmu byla jeho nezvykle záporná postava přijata s respektem. Ohlas snímku podnítil určitou obrodu upírské tematiky, která byla později úspěšně prezentována především formou televizních seriálů, např. Pravá krev nebo Upíří deníky. Film je věnován předčasně zemřelému Riveru Phoenixovi, který měl původně hrát postavu mladého novináře, jehož nakonec ztělesnil Christian Slater. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (744)
"Dám ti možnost volby, což je něco, co jsem já nikdy neměl." ♥♥♥ Strhující filozofická esej o smyslu života, když tě jím nemá kdo provázet. Jedna z mála rolí, kde Tom Cruise doopravdy hraje a dokonce bych řekla, že i líp než Bradus. To ale nic nemění na tom, že jsou oba vynikající a Kirsten Dunst jim skvěle sekunduje. Obraz je temný a melancholický, hudba depresivní, kamera sugestivní a scéna v upířím divadle je vskutku monstrózní. A ten třešničkózní konec... "Pleased to meet you, hope you guess my name!" ()
"Plachetnice vystřídaly parníky, které chrlily nekonečné menu chutných cizinců." Bledý jsem, špičáky mám ostře nabroušené, jakmile vidím dámský krk, tak koušu, takže jsem … upír? Tady něco nesedí. Mám totiž rád česnek, sluneční světlo mi nevadí a ženil jsem se v kostele. Takže asi nejsem upír, žádný mi ani nikdy nevysál krev a filmům o upírech se vyhýbám jako Lestat de Lioncourt svěcené vodě. Nicméně jedna poměrně vnadná okolnost mě kdysi donutila pokecat si s upírem a já musím uznat, že to bylo o moc lepší, než dostat dřevěným kůlem do srdce nebo lodičkou do koulí. ()
Upíři nesnáší česnek, upíra zabijete zaražením kůlu do srdce, upíři trnou při pohledu na krucifix. Kecy, kecy, kecy – alespoň podle tohoto existenciálního hororu s příměsí černé komedie. Interview s upírem není typem filmu, od kterého bych čekal zázraky. Retrospektivně vyprávěný životní příběh jednoho nesmrtelného, po krvi lačnícího elegána? To nebude nic pro mě. A prvních pár minut opravdu nebylo. Teprve, když se film překlene přes rozvláčnější úvod a na scénu nastoupí na svůj věk naprosto famózní Kirsten Dunst a s ní přijde i nějaký ten hravě morbidní nádech („Až přišel den, kdy zatoužila po vlastní rakvičce“), začne příběh nabírat ty správné grády. Neil Jordan dokázal hravě a s přehledem zkrotit zástup hereckých hvězd, stejně tak množství žánrů, jež nejasně bledá upírská maska skrývá. Již dlouho jsem neviděl tak výborně zrežírovaný film. Ta lehkost, ta plynulost přechodu od scény lidsky dojemné ke scéně nelidsky kruté, od romance k akčnímu thrilleru. Nádherné, přitom ani na okamžik hloupé či povrchní, naopak stejně jako upírská rasa vznešené. Interview s upírem nese při své zábavnosti nejednu myšlenku. Nic, z čeho byste si sedli na zadek, jenom obyčejné otázky k zamyšlení. Podle mě byli upíři (pakliže přistoupíme na celou tu mystifikaci okolo jejich existence) jenom pozéři, naoko pohrdající čímkoliv s pevně daným řádem a podobných lidí je také dnes mnoho. Akorát se za své masky nedokáží skrývat s nonšalancí Toma Cruise a Brada Pitta, jež zde představují svár konservatismu a modernismu. Nebo je všechno mazaná hra s divákem, jak naznačuje parádně cynický konec? S jistotou vím jediné: „Já chci ještě krev!“ 90% Zajímavé komentáře: Marius, ScreamJay, sud, Faidra, Madison, Shaqualyck, FateKEEPER ()
Vrcholným dílem o upírech pro mě zůstává PC hra Vampire The Masquerade: Bloodlines, která nabídla velmi propracovaný svět upířího undergroundu, se všemi jeho pravidly, s perfektním příběhem. Předchozí VtM: Redemption byl námětově blízko právě tomuhle filmu (je vidět, že obě hry se v Interview mírně inspirovaly). Interview s upírem je příběhem mladého Louise, který po osobní tragédii ztrácí touhu žít. Jedné noci naráží na Lestata a dostává osudovou nabídku - zemřít, nebo procitnout ve věčném životě upíra. Ve svých vampířích počátcích se Louis potýká zejména s nechutenstvím zabíjet lidi, díky čemuž se stále dostává do pří s Lestatem - ten ale není vyloženým zlem, pouze s lhostejností žije tak, jak žít musí. Vše vrcholí "zabitím" Claudie, která se stává Lestatovou pojistkou a Louisovým důvodem žít. Jenže ani ona, uvězněna navždy v těle malé dívky, nesdílí Lestatovu tyranii... Film se snaží vykreslit osamělost upíra na nesmrtelné pouti, včetně zklamání ze zjištění, že nalezení společníci nesdílí jeho stejně nesmrtelnou bolest takového bytí. Třikrát Louis prchá, třikrát symbolicky končí jeho minulost v plamenech. Pokaždé hoří část jeho samého. Dějově je nabíráno podobenství antické tragédie, onen divadelní nádech rozhodně není zbytečný (a o to kouzelnější je scéna, kdy Louis s Claudií sledují upíří divadelní představení). Příběh se odehrává z větší části ve viktoriánské době, což mu ohromně sluší, výtvarně je všechno v pořádku. Herecké obsazení je typově přesné; Pitt, Cruise i Banderas jsou skvělí, ale všichni zůstávají ve stínu neuvěřitelné, tehdy dvanáctileté Kirsten Dunst, která přesvědčivě zahrála dávno dospělou ženu uvězněnou v dětském těle. Nominace na oscara ji neprávem minula, možná někdo netoužil rok po úspěchu jedenáctileté Paquinové po dalším oscarovém dítěti... ()
Scénář: Anne Rice .. Výborný, mnou přesto zcela opomenutý film. Upíří tématika není zrovna moje krevní skupina, což bude mít určitě také svou roli. O to více jsem s nadšením zíral na noční interview, kde je nám předloženo dvousetleté působení jednoho bývalého člověka, který toužil po smrti, ale dostal nesmrtelnost, jež ho bude společně se všemi činy tížit navždy. Výtečně zpracované, ať v historických reáliích či když se přitlačí na pilu a teče krev. Brad Pitt i Tom Cruise ve formě, teprve dvanáctiletá Kirsten Dunst taktéž nepřehlédnutelná a Jordanova precizní režie jako plášť, který poskytuje perfektně sedící háv. 85%. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (45)
- Líbací scény postav Brada Pitta (Louis) a Kirsten Dunst (Claudia) hercům vadily a chtěli je vyškrtnout. Autorka předlohy Anne Rice na nich ale trvala. Kirsten Dunst se tak vůbec poprvé před kamerou líbala. (Nancy...)
- Postavu Lestata de Lioncourt (Tom Cruise) napsala autorka předlohy Anne Rice podle svého manžele Stana. Louise (Brad Pitt) napsala podle sebe samé, z období, kdy truchlila za svou zemřelou dceru. (Morien)
- Tom Cruise (Lestat) se na roli připravoval tak, že sledoval videa divokých lvů útočících na zebry. (Morien)
Reklama