Režie:
Nathan JuranScénář:
Christopher KnopfKamera:
Irving LippmanHudba:
Mischa BakaleinikoffHrají:
William Hopper, Joan Taylor, Frank Puglia, John Zaremba, Ray Harryhausen, George Nardelli, Arthur Space, Thomas Browne Henry, Jimmy Dime (více)VOD (1)
Obsahy(2)
První vesmírná loď, která navštíví Venuši, havaruje do moře a osvobodí tak malé mimozemské stvoření. To ale vyroste do obrovských rozměrů a začne ohrožovat Řím! (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (32)
Na Zemi s posádkou rakety dorazí vesmírný šmejd, šmejd z Venuše. Protože se raketa při návratu domů poškodila během srážky s meteoritem, zřítí se do moře nedaleko jedné sicilské rybářské vesnice. Přežije pouze jeden astronaut, bohužel organický vzorek z Venuše se dostane do nesprávných rukou. Postupně z něj vyroste obří kreatura připomínající dinosaury. Příběhově nic výjimečného, film má ale jiné kvality zjm. pro fanoušky starých sci-fi filmů. Kreaturu totiž rozpohyboval trikový mág R. Harryhausen (Souboj titánů, Sindibádova sedmá a následně zlatá cesta ad.). Zadní projekce sice působí mnohde rušivě, pokud však dojde na akci, dá se odpustit. Zúčtování se psem, napadení farmáře, souboj se slonem a následný lov v ulicích, který připomíná kompinaci Godzilly a King Konga, jsou zábavné. Pozorný divák si všimne i detailů, kdy zdánlivě mrtvý ležící slon ještě dýchá. Snímek nenudí, má atmosféru i napětí a nechybí sentimentální milostná vložka, která je na místě. Milovník současných fantastických filmů zřejmě tenhle počin příliš neocení... ()
Jako veliký fanoušek práce trikového mága Raye Harryhausena ( SOUBOJ TITÁNů , ZLATÁ SINDIBÁDOVA CESTA , MYSTERIOUS ISLAND , ÚDOLÍ GWANGI ) nemohu říct, že bych byl zklamán, ale o nadšení také nemůže být ani řeč. Jak už to u něho bývá, některé trikové sekvence byly skvělé, některé slabší, některé dost naivní. Samotné monstrum vypadalo velmi pěkně a jeho interakce s herci v některých sekvencích byla perfektní (např. rvačka s farmářem), ale ty nadužívané zadní projekce byly až příliš okaté a některé opravdu nevypadaly dobře. Souboj se slonem byl vynikající, ale tady zase hodně haprovaly proporce. Zatímco monstrum bylo v tu dobu přibližně desetkrát vyšší než člověk, když se pralo se slonem, byli na tom velikostně zhruba stejně. Tak velikýho slona jsem opravdu ještě nikdy neviděl :o) A nelze nezmínit jednu zajímavost. Zatímco drtivá většina monster-filmů se odehrává na území USA, tady tvůrci zabrousili do Itálie. Snad kvůli tomu závěrečnému vyvrcholení v opticky dobře vypadajícím Colosseu, které se ale stejně moc nepovedlo :o) V rámci žánru průměr, v rámci Harryhausenovy práce taktéž. ()
Vzhledem k Harryhausenově práci asi nepřekvapuje, že monstrum z Venuše nejen podobou, ale i pohyby tolik připomíná Caliba ze Souboje Titánů poté, co Zeus změnil v netvora. Hloupé je, že navzdory okouzlující animaci tu je víc trikových nedostatků než pozitiv: nejen výška příšery kolísá, ale i dálka jejího ocasu je značně nestálá; zadní projekce je skoro v každém záběru, takže žádná iluze, že by monstrum skutečně pustošilo Řím, se nekonala, pár mizerných herců prostě pobíhalo před plátnem, kam byly promítány záběry z italské metropole. A k tomu hapruje logika - víc než jen trošku. Ale to všechno vám může být fuk. Klíčem ke sledování tohoto bijáku je ten malý italský kluk, co donese rosolovité příšeří vejce doktorovi: na podobné filmy je třeba dívat se jeho optikou. Stačí jen sedět, hltat ty nádherné obrázky, třást se napětím nad osudy lidí kolem demolovaného Kolosea a bavit se. Čistá akce, hodně vzrušení, minimum zbytečných dialogů a maximální porce zábavy. Potom nelze být nespokojený. ()
Co si budeme povídat? Kdyby snímek "20 milionů mil od Země" neměl Raye Harryhausena, tak už je dávno v propadlišti dějin. Ani tak se nejedná o něco, co by výrazněji vynikalo, ale animace monstra jsou prostě úchvatné. Ray věděl, jak má svou práci dělat, a nabídl divákovi zase jednou jedinečné záběry, které prostě nikdo jiný tak dokonale nezvládal. Bohužel zbytek filmu je opravdu o ničem. Velká škoda, že nemohl pracovat s lepšími scénáři. ()
Solidní výkon Harryhausena ve speciálních efektech. Animace příšer vůbec není špatná a sehrání s herci třeba ve stodole vypadá fakt přesvědčivě... Na druhou stranu, režisér se s tím moc nepáral a když kácel les, nechal třísky lítat. Hned první scéna: Spadne obří raketa a zapíchne se vzhůru nohama pod úhlem 30°. Po vstupu dovnitř nic vzhůru nohama není, a podlaha je v dokonalé rovině. Navíc je ve filmu jedna z nejnepřesvědčivějších romantických linek, které jsem ve tvorbě z této doby viděl (i v céčkách). ()
Galerie (51)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (6)
- Během lovu stvoření se objevují dvě černé helikoptéry s hvězdou na boku. V jednom ze záběrů má však jedna z helikoptér hvězdu na „čumáku“. (Don Carlos)
- Originálny dizajn Raya Harryhausena monštra do tohto filmu bol kyklop, podobný tomu, ktorý bol neskôr použitý vo filme The 7th Voyage of Sinbad (1958). Tento dizajn ale zavrhol a rozhodol sa pre stvorenie viac podobné plazovi, ktoré môžeme vidieť v tomto filme. Nazval ho Ymir. (Nekrofil)
- Zábery galaxií a planét, ktoré môžeme vidieť počas úvodných titulkov filmu, sú zábery z filmu The Day the Earth Stood Still (1951), kde sa vyskytli tiež počas úvodných titulkov. (Nekrofil)
Reklama