Režie:
Viktor TaušScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Martin DoubaHudba:
Petr OstrouchovHrají:
Klára Melíšková, Václav Neužil ml., Alena Doláková, Jaroslava Pokorná, Kasijana Džakič, Zuzana Stivínová, Natálie Jandová, Marika Procházková (více)Epizody(3)
Obsahy(1)
Vodník je čtvrtá, předposlední řada televizní minisérie z cyklu Detektivové od Nejsvětější trojice. Marie Výrová ve svém volném čase a na vlastní pěst vyšetřuje policií dávno uzavřený případ nepochopitelné vraždy malého dítěte na olomoucké periferii, která se odehrála před více než pětadvaceti lety. Znepokojující svědectví aktérky dávného neštěstí přiměje Marii Výrovou, aby se beznadějným, případem znovu zabývala a pokusila se očistit nespravedlivě odsouzeného viníka. Příběh Vodníka se odehrává ve dvou časových rovinách: v časech těsně před revolucí na sklonku komunistické éry na konci osmdesátých let a v současnosti. V první rovině se případem zabývá kriminálka komunistického Československa pod velením majora Voženila. V současnosti Marie odhaluje povážlivé nedostatky ve vyšetřování tehdejší policie a odhaluje důvody, které k nim vedly. Vodník vychází jednak z klasické britské detektivní školy, kdy osamělý detektiv konfrontuje svědky a aktéry zločinu, skládá si postupně obraz událostí na základě více či méně spolehlivých svědectví zaujatých aktérů. Žánrově přesahuje jednak do hororu a jednak do psychologického rodinného dramatu. Ukazuje destrukci vztahů jedné rodiny poznamenané dávným, nepochopitelně krutým zločinem. Vodník se tak stává i zamyšlením nad spravedlností a smyslem jejího naplnění i po mnoha letech. (Česká televize)
(více)Recenze (207)
Mě se tenhle Taušův styl hrozně líbí, jenom díky němu mají scény s dějovou linií před třiceti lety dokonalou atmosféru líného léta, včetně nádherně magických kamerových filtrů, které tvoří různé barevné propriety v prostředí, takže když dívenka vidí vodníka přes zelené žaluzie, má to nádhernou atmosféru. Detektivka samotná je místy trošku slabší, ale vyvažuje to perfektní Melíšková v hlavní roli, která mi konečně dokázala podat Marii Výrovou tak, že mě opravdu bavila (ne že by byla Melíšková v předchozích částech Detektivů od nejsvětější trojice špatné, to opravdu ne, ale tady mě prostě bavila zdaleka nejvíc). ()
Napriek presvetlenej kompozícii obrazu je príbeh dostatočne temný, že dokáže udržať diváka. Komplikované rodinné vzťahy, brutálna vražda bábätka spolu s očakávajúcou štandardne dobrou výpravou ( scény zo socializmu ), istý umelecký pohľad kamery, bohužiaľ aj podivne umiestnené sídlo polície kdesi v poli... všetky scény z policajných priestorov boli katastrofálne. ()
Já si sice taky pamatuju něco třicet let zpět, ale jsou to spíš střípky/záblesky a musí mi k tomu pomoct někdo, kdo u toho byl se mnou. Tady se poměrně velká skupina lidí tváří, že si pamatujou přesný detaily události desítky let zpět, přitom bylo evidentní, že se na to snažili zapomenout a od tý doby se spolu neviděli. Takže z tohohle úhlu pohledu mi to přišlo trochu nevěrohodné, navíc ten začátek je fakt svým pojetím dost nesnesitelnej. Ale pak se rozjede slušná krimi, kde je podezřelej každej. Nakonec se vyjeví stará známá pravda, že všechno je jinak a závěrečná retrospektivní scéna s pachatelem je luxusním posledním kouskem do toho složitýho puzzle. Klára Melíšková opět bezchybná. ()
Příběh jistě zajímavý, ale kdo to proboha točil ? Co to bylo za magora ? Takto katastrofálně místy přesvětlené a přebarvené (hlavně do červena), to je na po hubě. Dost to při sledování rušilo. Jak někdo hezky napsal, Melíšková hraje civilně a jde jí to dobře. Ale proč tu reálnost a civilnost potom tvůrci zabíjejí těmi rádoby uměleckými výlevy ? ()
Na českú tv minisériu pomerne isté 4*, akurát herecké výkony sú veľmi nevyrovnané. Na jednu stranu priemerne hrajúca Melišková v hlavnej roli a takmer až smiešne prehrávajúci Révai, na druhú skvelí Krobot a Stivínová a Vlach a niekoľko ďalších v rolách vedľajších. Mne sa páčila najviac originálna réžia (hlavne v prvej epizóde) a opening. ()
Galerie (56)
Zajímavosti (12)
- Natáčelo se i v Praze, konkrétně v budově Národní technické knihovny. (Winster)
- Epizoda se odehrává v malé vesnici poblíž Olomouce. Automobil LADA má ale SPZ OPD-83-87, přičemž zkratka OP označovala okres Opava. (vlcekmirek)
- V závěrečné scéně hraje písnička „Za naší stodolou“ od Miroslava Kemela. (ArthasKarfa)
Reklama