Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Ja su haviř, kdo je vic! Příběh (z) doby, kdy se socialisticky žilo, kapitalisticky pracovalo a kdy poslední z posledních byli prvními. Dvoudílný televizní film o osudech rodiny elitního havíře na pozadí největší důlní katastrofy druhé poloviny 20. století. 
1. část:
Osmnáctiletý Petr přivede do jiného stavu svou první lásku Janu. Aby získal byt, nastoupí přes odpor rodičů do dolu, ve kterém pracuje jeho otec Milan. Elitní havíř pronásledovaný záchvaty klaustrofobie po prožitém závalu. Petrovýma očima poznáváme drsné parťáctví i fyzicky a psychicky nepředstavitelně tvrdou práci 600 metrů pod zemí. Práci, při které jde každý den o život. A na povrchu? Tam Jana tráví dny s Petrovou matkou Marií. Ráznou ženou, která křehkou dívku nemůže vystát.
2. část: 7. 7. 1961. Marii se rozpadá rodina. Petr hrubne, zhrouceného Milana přeřadili na hůře placené místo a Jana vyzradí Mariino nejtemnější tajemství. Ten den se Důl Dukla promění zanedbáním bezpečnostních pravidel v hořící peklo. Strach, chaos, panika, ale také statečnost a odhodlání zachránit ty, kteří zůstali pod zemí. A na povrchu? Ženy vyhlížející manžely, syny, milence. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (395)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Je paradoxní, že zrovna film o havířích klouže po povrchu a zneužívá veškerá klišé a kýč katastrofických filmů. Ovšem to tomu nohy nepodkopává, i tak je to dobré a v rámci žánru zdařilé, dobu to zachycuje solidně, stejně jako specifičnost havířského povolání. Snad jen tam nemuselo být tolik rodinné vaty a víc syrovosti by také jenom prospělo. Co to ovšem činí takřka nesledovatelným je práce s dialektem. Pokud chtěli české herce, prosím, ale nenutím je do něčeho, co jim nejde přirozeně z huby, což muselo být na place jasné během první klapky. A nebo (což by bylo logičtější) obsadím herce moravskoslezského původu. Ovšem zdejší kakofonie dialektů, kdy v rámci jedné scény na sebe mluví postavy každá po svém, to je na zabití. Speciálně když jejich výkony jsou jinak vynikající. A tak Issová se snaží držet dialekt, ale je slyšet, že je to chtěné a ne přirozené, Taclík mluví po svém a jen si každou třetí čtvrtou větu vzpomene že by neměl, do toho zcela směšný Langmajer (což mohl být záměr, ale nepovedl se) a aby to do uší bilo o to více, tak se to trumfne obsazením vedlejších rolí „rodáky“. Kdo tohle vymyslel… Každopádně však Dukla 61 za vidění stojí, to zase ne že ne. Za slyšení však ne. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Velmi důstojné připomenutí tragické události. Bála jsem se, aby ta Ostravština nezněla z úst pražských herců příliš pitomně nebo dokonce až komicky. U Langmajera to bylo trochu nezvyklé a tahající za uši, ale dalo se to zkousnout. Martha Issová mě svým hereckým výkonem vážně mile překvapila. Má velký talent. Místy šla až trošku za hranu, ale to jsem jí odpustila. Tenhle dobový film mi v hlavě uvízne na hodně dlouho. ()

Reklama

Fiftis 

všechny recenze uživatele

DUKLA 61 patrí jednoznačne k dielam, ktoré by mohli uspieť bez problémov aj na zahraničných trhoch. Dvojdielna televízna miniséria režiséra Davida Ondříčka sa totiž naozaj veľmi podarila. Rodinná dráma v prvom diele Dukly ponúka ešte oveľa viac zaujímavých epizódok a liniek ako som čakal a predovšetkým stavia do popredia Marthu Issovú. Jej herecká kreácia patrí k tomu najlepšiemu, čo kedy vytvorila. Režisér natočil príbeh nesmiernej tragédie v bani Dukla, pri ktorej zahynulo 108 baníkov. Prvá časť filmu je plnokrvná rodinná dráma, druhá je čisto katastrofický film s emocionálnym presahom. (8.7.2021) ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„V NAŠEM DOLE DUKLA DOŠLO K TRAGEDII“… /// Téměř dokonalej scénář plnej špinavejch chlapů, zvuků sbíječky a haviřskyho dialektu. Kurva… tohle navíc psal sám život! Ty rodinný etudy tomu sedí jak hrnec na prdel. Když pak začne trága, je to fakt dramatickej majštryk. Jednak haviřske paničky… ale hlavně ti dole. Kdy by to byl řekl, že (MOŽNÁ) nejlepším letošním českým filmem bude televizní drama. I když… Ondříček (i Podzimek) prostě umí! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jedu jen kusy podle skutečnosti. 2.) Nevím, jak se běžela nejdelší havířská stovka. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ** ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

No, žiaden zázrak. Z nosného príbehu vytvorili tvorcovia priemerné dielo. Mohlo byť predovšetkým kratšie, aby pôsobilo dynamickejšie. Nie som odborník na ostravský dialekt, takže som to lopotenie sa pražákov s ostravčinou nebral príliš osudovo. Ale prekážalo mi to silené hranie sa na chlapákov, drsňákov. To som im jednoducho neveril aj keby používali dvojnásobok vulgarizmov. A tam, kde bolo potrebné pridať, teda bezprostredne po nešťastí, tam to prebiehalo, ako keď sa v škole rozdávajú vysvedčenia a žiaci sa dozvedajú, kto prepadol. Celkov to nemôžem hodnotiť inak, ako málo využitú príležitosť. A mimochodom, nepochopil som, prečo Hesovi namaľovali oči. ()

Galerie (107)

Zajímavosti (20)

  • V 60. letech, kdy průměrný plat činil kolem 1 400 Kčs. si horníci vydělali až 4 000 Kčs. (majky19)
  • Pro herečku Marthu Issovou nebylo nejsložitější naučit se ostravské nářečí, ale spíš zamaskovat své pokročilé těhotenství. (raininface)
  • Z původního dolu Dukla zbyly dnes už jen poslední dvě budovy (ta zachovalá byla v postprodukci přenesena ve 3D do natočeného materiálu), proto tvůrci film natáčeli v dole nedaleko Rakovníka. Zavítali také do dolů v Karviné, Ostravě, Frýdku-Místku či Dolu Julius Fučík v Orlové. Natáčelo se v exteriérech měst Havířov a Příbram. (SimpanzJi)

Reklama

Reklama