Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1942 přijímá fašistická vláda tzv. Slovenského štátu norimberské zákony. Zabavené židovské podniky předává do rukou prověřených slovenských občanů. Truhlář Tono Brtko (Jozef Króner), poctivý a slušný člověk, pod nátlakem chamtivé manželky a vysoce postaveného švagra neochotně přijme arizační dekret na galanterní krámek stařičké paní Rozálie Lautmannové (Ida Kamińska). Polohluchá paní nechápe, co se v zemi děje, a považuje Tona za svého pomocníka. Doma a na veřejnosti ovšem Brtko předstírá, že „arizuje". Ve skutečnosti u paní Lautmannové renovuje letitý nábytek, zatímco ona o něj pečuje jako o syna. Nadejde však den, kdy všichni Židé z městečka obdrží předvolání k transportu a Tono musí přiznat barvu... (Česká televize)

(více)

Recenze (520)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Po předání cen Český lev jsem se ve slavnostní "národní" náladě rozhodl splatit svůj velký dluh cs. kinematografii resp. spíše jen slovenské kinematografii a konečně nakoukat "naší" oscarovku. První část mně moc nesedla i když tady jsem čul docela kvalitní důraz na charakter jednolivých postav, ale v druhé části se teda rozjela slušná vlna emocí jak příběh graduje v silné finále. ()

Satan 

všechny recenze uživatele

60. léta československého filmu a tabuizovaná témata. Skvělá studie charakteru ovlivněná okolnostmi a patřičně zahraná Kronerem, solidně zvládnutá atmosféra, která postupně nabaluje tíhu tragických rozměrů a vkusně dávkovaný humor, jenž se záhy mění v nefalšovanou hrůzu. Možná je to vysokým oceněním, možná je to na československý film trošku delší stopáží, ale na konkurenty v podobě Vyššího principu nebo Spalovače mrtvol se tento, byť velmi důležitý a psychologicky zajímavý film, nemá. [Přesná stopáž: 120 min] ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Celkom zvláštny pocit pustiť si tento film pri 70. výročí SNP. Film ako protest a kritika všetkých totalitných ideológií je o to dôležitejším a prelomovejším dielom, že bol natočený pod cenzárou jednej z nich. Veľmi silný zážitok, ktorý umocňuje mrazivá hudba a fenomenálne výkony Kaminskej a Kronera. Prostý, jednoduchý dej ako hodnoverný obraz doby, ktorý sa časom zmení na vynervovanú drámu s krutým koncom. 85%. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Snímků, které tak nějak rýpají do svědomí slovenského národa, je daleko více, ovšem celosvětový úspěch dělá své a neskutečně propastný rozdíl v počtu hodnocení oproti ostatním, je toho jasným důkazem. Film si to nepochybně zaslouží. Atmosféra Slovenské štátu, zachycená za dveřmi jednoho naprosto obyčejného, prastarého obchůdku, kde se zastavil čas. Společně s ním zastavila i stará paní Lautmannová. Jediné spojení s reálným časem je okno v obchodě. Okno do světa, který se mění. Uniformy jsou rozdané a sebevědomí těch, kteří si je oblékli, stoupá. Postavíme si tu monumentální připomenutí našeho pomatení, ať všichni vidí, že onu MOC máme. My jí máme, pro všechny, kteří nám budou vzdorovat "reč a krv nědáme...!" zpívají poslušní panáčci nastoleného režimu. Slušný člověk je zmatený a jen přihlíží příchodu uniformovaného muže. Jeho příchod je odporně sebevědomý a velkolepý, i když zapomněl na kaviár, v roce 1942, podotýkám. Je to nemilé, ale co, přináší přece dobré zprávy, co dobré, výborné "Tono, je z těba boháč...!". Popijeme si, nasytíme i trochu té pravdy hodíme na stůl. Zaslepený gardista nemá ani ponětí, jakým způsobem Tónu obohatil. Do krámku přichází arizátor, natáhnout hodiny zastaveného času. Hodný, slušný arizátor, tedy, jen když ho náhodou nekontroluje žena. Ovšem hodiny stále ne a ne se rozběhnout. Židovka nemá strach, z čeho také? Strach za ní má Tóna. Co strach, já jsem přeci arizátor, žádný exekutor, já jsem povolán říší, nejsem žádnej bílej žid...."musíš...musíš!!". Auta s nákladem již odjela, ovšem okno ukazuje něco zlého....nebezpečí, stále jde o život...."já sa nedám zastreliť! ". Židovka nevytáhla paty z domu, ne Fico a jeho posluhovači, ale osud jejího národa jí hledal. Dvojice Kadár-Klos se do nadprůměrné filmařiny odrazili již u filmu Tam na konečné. Odrazili se dost vysoko a divák jim úspěch tohoto filmu prostě musí přát. Naprosto precizní práce se vším všudy. Liškovo houslový ruch-tón mnou projel tak, až jsem se zasmál, a to nejen díky hudební geniálnosti mistra Lišky. Ve filmu je i naprosto přirozený a upřímný humor. Slovenští herci mají v sobě jistou dávku přirozenosti, možná to dělá ten jemný jazyk, nevím, ale nenašel jsem tu jediného herce, který by nějak vybočoval z řady nadprůměrného výkonu. Idu Kamińskou měl osobně na starost Juraj Herz, který zde působil jako asistent režie a na jejím neskutečném výkonu má velký podíl i on. A Króner. Kroner nehrál. ON prostě BYL. Měl to v sobě, věděl co dělá, a jak to má dělat. Lidsky i nelidsky otevřený film. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Ať se dívám sebepozorněji, tak prvky komedie zde prostě nemohu najít. Depresivní, i když velmi pěkná hudba nastupuje na scénu hned ze začátku. Dále bych si dovolil podotknout, že ve filmu mluvily postavy velmi krásným jazykem, škoda že tak 25% dialogů bylo pro mě naprosto nesrozumitelných. Ve filmu zazněly tyto jazyky: zastaralá slovenčtina + němčina + židovské modlidby. Naštěstí to bylo podpořené anglickými titulkami, ve kterých se z velké části psalo o něčem jiném než co postavy cirka říkaly. Soudě tak podle toho co jsem pochytil a jak ovládám angličtinu. Zejména tolik oslavované Idě Kamińské bylo rozumět středně velké hovno. Téma fimu moc pěkné, gradace postupná. Ale abych pravdu řekl, tak film prostě nenaplnil moje očekávání. Podle zdejších chvalozpěvů a hodnocení jsem čekal něco sakra více. Tohle bylo takové skoro bez emocí. Depresivní prostředí a atmosféra byla, podle mě, člověka, který o tom jaké to bylo může pouze spekulovat, zdá se vystihnuta skvěle, ale tak nějak mi osudy zdejších lidí byly úplně jedno. Ale s přihlédnutím k tématu, které film zpracovává, s přihlédnutí k výkonu Jozefa Kronera, který se mi zdál i na světové úrovni uspokojivý. S přihlédnutím na depresivní hudbu, která dělala film o několik řádů depresivnějším. Dokážu přehlédnout velmi dlouhé slabší, možná bych je nazval až zbytečnými pasážemi a dát ty * * *, i když mám sto chutí dát méně. Nižší hodnocení si však schovávám pro filmy typově trošku odlišné. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (49)

  • Že je Obchod na Korze naším prvním Oscarem oceněným filmem je všeobecně známo. Ale méně se ví, že má i jednu neproměněnou nominaci. A to pro herečku Idu Kamińskou, která byla za svůj výkon nominována na Nejlepší herečku v hlavní roli. Co se však neví takřka vůbec je, že tato nominace byla udělena zcela výjimečně až v roce 1967. Tedy rok poté co film získal Oscara pro Nejlepší neanglicky mluvený snímek. (DaViD´82)
  • Novela Ladislava Grosmana, ktorá tvorila predlohu k filmu, bola preložená do češtiny, ruštiny, poľštiny, nemčiny, angličtiny, švédčiny i hebrejčiny. (Raccoon.city)
  • Spočiatku filmu nepredvídali úspech. Dokonca nemenovaný režisér po premietaní pre filmárov ukázal palcom dole. (Raccoon.city)

Související novinky

Kino na hranici: hvězdy na těšínském nebi

Kino na hranici: hvězdy na těšínském nebi

22.07.2021

Letos se v obou Těšínech budou slavit prázdniny s filmem. Na přelomu července a srpna se po pandemické přestávce diváci setkají naživo v rámci filmové přehlídky „Kino na hranici”. Co je čeká? „Loňský… (více)

Švankmajer letos na Oscary nedosáhne

Švankmajer letos na Oscary nedosáhne

18.01.2007

Americká filmová akademie už oznámila užší výběr pro nominace na Oscara v kategorii Nejlepší cizojazyčný film. Z šedesáti tří filmů vybrala devět titulů, které se ještě poperou o místo v nominační… (více)

Reklama

Reklama