Režie:
Philip KaufmanKamera:
Rogier StoffersHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine, Billie Whitelaw, Patrick Malahide, Amelia Warner, Stephen Moyer, Tony Pritchard, Michael Jenn (více)Obsahy(1)
Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman Markýz de Sade (Geoffrey Rush) je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik. Unikne během hrůzovlády v období Francouzské revoluce jen o vlásek gilotině a je odstraněn do charentonského blázince. O ústav se stará osvícený abbé Coulmier (Joaquin Phoenix), který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace. Pochopitelně, že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob, jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine (Kate Winslet). Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu, a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora. Proto je do blázince poslán odporný psychiatr Dr. Royer - Collard, který je znám svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje. Odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem a nakonec v dokonalé posedlosti slovem a do poslední chvilky a jakýmikoliv prostředky bažícího po literatuře píše i vlastními výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
"Quills" bohužel odpovídá kvalitám markýzových textů - je to hromádka bizarností a prasárniček s prachmizerným dějem; dílko, které vyvolá ruměnec, ale jinak z příjemce jen těžko vyždímá nějaké větší emoce. Ruku na falus, ani s těmi prasárničkami to není žádná sláva - když vezmeme v potaz kontroverzní předlohu, tak je tenhle film překvapivě krotkou adaptací. Atmosféra, kamera, herci, všechno je fajn, ale jako celek to prostě nedrží pohromadě a nesmyslně přetažený konec je už vlastně jen ranou z milosti. Nič moč a výkaly. ()
Četl jsem kousek knihy od Markýze de Sade a věřte mi, že tohle je velmi slabý odvar jeho myšlenek. Každopádně tento film nemá kopírovat knihu, ale jen nastínit období francouzské dekadence a příběh okolo Markýze de Sade a to zvládá docela bravurně. Můžeme polemizovat, do jaké míry je tento příběh poupravený americkou produkcí a též se můžeme dohadovat zda-li to bylo málo či naopak příliš zvrácené. Já osobně bych si to možná dokázal představit ještě perverznější, ale to nemění nic na tom, že film ode mě dostane plný počet bodů. Ke všemu Kate Winslet zraje jako víno a spolu s Amelií Warner tvořili neskutečně sexy dvojku. ()
Normálně bych tento film dá s klidem ignoroval (podobně jako osobnost samotného markýze de Sade i jeho dílo, jímž jsem vždy opovrhoval) - kromě mé odvěké averze k životopisnému žánru mě od něj odrazuje i jméno (druhořadého) režiséra a 2 hodinová délka, ale okolnosti tomu chtěly, že se ve Varech naskytla možnost to vidět s účastí Geoffreyho Rushe, který k tomu řekl před projekcí pár slov, takže jsem se tomu nakonec rozhodl dát šanci, a musím říct, že z hlediska hereckých výkonů tomu skutečně nejde nic vytknout (víc než Rush mě zde ale zaujal zjev mladé Winslet), a v některých momentech je to doslova výborné, a musel jsem si u toho s úsměvem vzpomenout na moderní pisálky, publikující s nesnesitelnou snadností ten svůj literární brak, a přemítal jsem, jaké by to bylo, kdyby pocítili aspoň vzdáleně to ohromující nutkání psát za každou cenu jakýmikoli prostředky i za cenu nejtvrdších restrikcí, jako chudák starý Sade, jehož vytrvalost mi - přiznám se - v tomto ohledu zcela imponovala, a zoufale ji v dnešní době postrádám. Po dějové stránce mě to ale jinak dost nudilo - jak nepřekvapivé, u nejnudnějšího žánru ever - a až příliš často jsem se díval na hodinky, protože řekněme si to na rovinu, sedačky v karlovarském divadle se po pár desítkách minut stávají Záhořovým ložem, a člověk už jen chtěl, aby byl konec, což je samozřejmě špatně. A celkově nemám pocit, že by mi to něco dalo, snad vyjma dalšího zářezu do seznamování s pestrou filmografií K. Winslet. ()
Mně tedy veškerá provokace a kontroverze zcela unikly. Zahráno a okostýmováno to bylo skutečně bravurně, ale opět mám ten pocit, že forma převálcovala obsah. Je to stále to stejné pořád dokola. Moc zvratů na diváka ve filmu skutečně nečeká. Veškerý děj je vlastně krásně shrnut v obsahu. Jen se tam nepíše, že vlastně nic moc není vidět a veškeré nechutnosti si člověk musí pouze představit. Strašně slabé 2*. ()
Už jen za postavu zvrhlého Markýze de Sade famózně ztvárněného Geoffrey Rushem a nádherně nevinnou a na druhou stranu po lásce a sexu toužící překrásnou Madeleine v podání skvělé Kate Winslet nemohu jít se svým hodnocením pod čtyři hvězdy. Příběh , který bych nazval encyklopedií zvrhlostí , chtíče , nevinnosti , názornou ukázkou středověkých praktik tehdejších psychiatrů , hrozného chování aristokracie vůči obyčejnému lidskému životu , jak v blázinci , tak mimo něj , mi navždy utkví v paměti a jednou za čas si jej vždycky pustím , neboť má pro mě určité kouzlo , které nepomíjí. 89% ()
Galerie (37)
Zajímavosti (11)
- Všechna Sadeho práce zde prezentovaná byla ve skutečnosti napsána scénáristou Doug Wrightem. (Hal_Moore)
- Osoby, které vystupují v útulku pro choromyslné, jsou z převážné většiny skutečně lidé s diagnostikovanou duševní poruchou. (Pavlínka9)
- Melodie, kterou si Sade pobrukuje, je z francouzské říkanky Au Clair de la Lune. (Hal_Moore)
Reklama