Reklama

Reklama

Maska démona

(festivalový název)
  • Itálie La maschera del demonio (více)
Trailer

Obsahy(1)

Úvod filmu - jednoho z nejcitovanějších hororů všech dob - představuje rafinovanou hru režiséra s divákem. Pomocí kamery se nás tvůrce snaží přesvědčit, že jsme to právě my, koho zavádí na popravčí hranici ve středověkém městečku v Moldávii. Skupinka vesničanů v čele s hrozivým inkvizitorem se pokouší upálit mladou čarodějnici. V okamžiku, kdy hranici začne stravovat oheň, nebe se zatáhne a déšť uhasí plameny. Divák uvězněný pod titulním mučícím nástrojem, originální to masky, může pokračovat dál. Totéž místo v současnosti: Doktor Choma Kruvajan a jeho asistent Andrej Gorobek přijíždějí navštívit princeznu Katiu. V kraji stále přetrvává legenda o takzvané Černé neděli, kdy „Satan chodí volně po zemi". V tento den se čarodějnice mstí svým pronásledovatelům. V podzemní kryptě se probouzí dávná oběť. (Letní filmová škola)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (97)

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Když si vzpomenu na Ospalou díru, tak není zatěžko uvěřit, že se jedná o nejoblíbenější horor Tima Burtona. Ačkoliv já ten film chápu mnohem víc jako pohádku než jakýkoliv jiný žánr. Takhle se dělají věci s vášní. Žena s velkým černým psem. Kamera se chová jako další postava filmu - a tak sebejistá svým pohybem v prostoru. Ten voyeristický element činí celou podívanou silně znepokojivým zážitkem. Nebýt zamilované hudby při "romantických" scénách, byl by to dokonalý snímek. -"My eyes aren't tired, my spirit is." ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Bravúrne, dokonalé, nesmrteľné, majstrovské dielo a gotika v plnej paráde. Plným právom považované za legendu subžánru. Už úvod ma priklincoval na stoličku, niečo tak atmosferické a vizuálne démonicky dokonalé som ešte nevidel. Je tu všetko, čo má prvotriedna gotika obsahovať: jedna stará kliatba, úžasné exteriéry so starým zámkom, tajomný starý cintorín a rozpadávajúce sa ruiny s ponurou kryptou. K tomu ešte hmla, desivý les a vystrašení ľudia. Samozrejme nemôžem zabudnúť ani na dvoch hrdinov zachraňujúcich situáciu a hlavne krásnu princeznú. Bava si dal maximálne záležať aj na minimálnych detailoch aby svoje dielo dotiahol k absolútnej dokonalosti, vrátane mimiky tvárí, vyšpúlených očí, hry s tieňami a dokonale načasovaných desivých zvukov. K tomu ešte treba prirátať aj hudobný doprovod, ktorý jednoducho nemal chybu - účelový a veľmi úderný, dokonale sa hodiaci do celkovej ponurej atmosféry. Nevadila mi ani miestami výraznejšia naivita hlavných postáv, akosi mi tu, narozdiel od iných prípadov, zapasovala. Nikdy nezabudnem na Barbaru Steele - očarujúco krásnu a pritom tak presvedčivo démonicky nebezpečnú. Jeden z najlepších hororových hereckých výkonov, jednoznačne. Bavovi sa podarilo stvoriť nesmrteľné dielo, jednu veľkú legendu a film, ktorý určite mnohých filmárov ovplyvnil. Podľa mňa ide jednoducho o povinnosť a to nielen pre hororových fanúšikov. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nad béčkovosťou Masky démona by sa snáď pozastavil aj Roger Corman, nad teatrálnosťou herectva všetkých hercov nejeden divadelný herec. Maska je ale o atmosfére, o čiernobielej kamere a o tom, ako pracovať s lacnými štúdiovými kulisami a vyvolať nimi ilúziu dokonalého hororového zážitku tým teteliacim sa podperinovým spôsobom, keď je vonku búrka. Ak by som to videl prvý krát ako teenager, možno by som to považoval za kult a dal 5 hviezd, dnes mi to už, navyše umocnené zlým anglickým dabingom, pripadalo pomerne obstarožné. Našťastie myšlienky legiend, povier a rozprávok sú nesmrteľné. Kto je horší, či ten, kto je v moci satana, alebo ten, kto s radosťou upaľuje čarodejnice a surovo im pribíja masky na tvár, je na divákovi. V moci diabla sme ako ľudia chtiac nechtiac totiž všetci. Distribútor zase film nevidel: "Totéž místo v současnosti". ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

Přestože se Bava inspiroval Gogolovým Vijem, ze snímku samotného to není téměř poznat. Z povídky si bere názvosloví a základní myšlenku o čarodějce a její cestě za pomstou. Je to škoda, v Italově podání by se Vij mohl vyjímat. Navíc scénář, ze kterého zde Bava vychází je značně naivní, a to bohužel i v porovnání s ostatní soudobou tvorbou. Částečně to zachraňuje úchvatná vizuální stránka, která vyráží dech i (nebo snad právě) v současné přetechnizované době. Ohromné interiérové prostory zaujmou nejen svou čistotou a čistotou snímání. Láska k filmu a pevná kameramanova ruka tu jsou cítit z každého záběru. Je škoda, že kvůli prostoduchosti není možné se do snímku naplno ponořit a stát se jeho součástí. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Vynikající gotický horror natočený podle romantické ( neplést se sentimentální tj.červenou knihovnou) povídky Vij od ruského spisovatele N.V.Gogola. Skvělá černobílá kamera, se všemi možnými stíny a odlesky, tajemně krásná Barbara Steeleová ( v 60.letech si zahrála v celé řadě horrorů italských, ale i amerických - např. v Cormanově Jámě a kyvadlo podle E.A.Poa) a vpravdě gotické obrazy krajiny, hřbitovů, krypt i interiérů. Úvodní scéna s železnou maskou s hřeby a odsouzenou čarodějnicí na hřbitově dává tušit, že bude následovat cosi zlověstného. Italská škola se nezapře ani v gore efektech - při sejmutí masky se objeví červi, švábi a další rozličný hmyz, působivě je pak ztvárněna obnova-oživení-obličeje ( oči, které se odkudsi z hloubi lebky vynořují, aby zaplnily prázdné oční důlky....). Poprvé jsem viděl film hodně dávno v německé TV ZDF. Je zajímavé, že Němci dali tomuto filmu název - Hodina, kdy přichází Dracula....nu, přišlo jim to zřejmě výstižnější? Nevím, každopádně já se tenkrát, ve svých 13 letech, hodně bál.... Dnes se u tohohle snímku hlavně bavím. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (12)

  • V italské verzi jsou princezna Asa a Javučič sourozenci a je naznačeno, že spolu měli i incestní vztah. V anglickém znění po této skutečnosti ovšem není ani památky. Zdroj: IMDb (DaViD´82)
  • Scénář napsali Ennio de Concini a Mario Serandrei. (Chatterer)
  • Příběh je založen na ruském horrorovém příběhu Nikolaje Gogola “Viy” z roku 1865. (Chatterer)

Reklama

Reklama