Reklama

Reklama

Frigo na mašině

  • USA The General (více)
Trailer

Obsahy(1)

Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (270)

F.man 

všechny recenze uživatele

Frigo na mašině je děsně nadčasový snímek. I když se jedná o němý film, ani dnešní klipové publikum by se u něj nenudilo. Rychlé střihy, stálá akce, gigantické scény (souboj armád, zničení lokomotivy) to všechno drží pozornost diváka po celý 78 minut. No a k tomu samozřejmě šašek Keaton, který ač groteskně, vystŕihává jednu ze svých nejlepších rolí, ne-li nejlepší. Frigo na mašiné stojí za to a já mu dávám s čistým svědomím plný počet hvězd. There were two loves in his life: his engine and... ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Nepochybujem, ze je to film na velmi vysokej urovni s prihliadnutim na rok 1926 a jednoznacne by si zasluzil plnych 5 hviezdiciek, ale niektore Chaplinove eskapady sa mi pacili trosku viac :-) Avsak Buster Keaton ma u mna samozrejme velke plus, pretoze aj on je genius, akym sposobom tuto komediu dokazal natocit a pritom predpokladam, ze to neboli triky, ale skutocne sceny, kde mnohokrat riskoval zivot. Scena padu vlaku na moste bola taktiez super, avsak chvilkami bol dej trosicku nudny. Mozno to bolo aj tym, ze som bol moc unaveny. Inac neviem, aku verziu ste videli vy, ja som mal stastie na tu dlhsiu 107 minutovu verziu, kedze na CSFD je 75 minutova. Ktovie, mozno by sa mi viac pacila ta 75 minutova... 11.06.2010 ______ Buster Keaton - (Johnny Gray) +++ Marion Mack - (Annabelle Lee) +++ Jim Farley - (Generál Thatcher) +++ Charles Henry Smith - (Annabellin otec) +++ Frank Barnes - (Annabellin brat) +++ Produkcia: Buster Keaton +++ Hudba: Carl Davis (1987), Robert Israel (1995), Joe Hisaishi, The Alloy Orchestra (2003) +++ ()

Reklama

Douglas 

všechny recenze uživatele

FRIGO NA MAŠINĚ je jedním z těch mistrovských děl, do nichž tvůrci vložili veškeré svoje ambice, schopnosti, peníze… a leckdy i budoucnost. Pro pochopení jeho významu je podstatné uvědomit si zvláštní paradox: Keaton tvořil bez detailních scenáristických příprav a jeho obrovskou kreativitu burcovaly především konkrétní problémy a výzvy, kterak se vyjevovaly během vzniku filmu. Současně ale patřil a patří mezi nejvíce perfekcionistické, důsledné a konceptuální filmaře americké kinematografie. ___ A právě FRIGO NA MAŠINĚ nejlépe demonstruje, jak marné je ho zaškatulkovat – jako režiséra i jako herce. Film má mnohem blíže k historickým velkofilmům a dobrodružným spektáklům než k dobovým komediím. Zároveň ale historické filmy přesahoval mírou pečlivosti při rekonstrukci konkrétní události americké občanské války a dobrodružné spektákly neokázalým stoicismem, s nímž inscenuje náročné kaskadérské kousky, opulentní sekvence s velkými stroji a davové scény snímané nevídanými šesti kamerami.  Současně jde však o vysoce konceptuální film, o umělecký experiment s vypravěčskou symetrií, s rozvíjením prvků v opakováních a variacích – jenž zas a znovu zcela inovativním způsobem využívá pronásledování jako schéma, které žene celý film kupředu na cestě tam a zase zpátky. ___  I tady ovšem můžeme vidět i konkrétnější kontinuitu v Keatonově práci, a sice zapojení centrálního dopravního prostředku coby scelujícího motivu provázejícího (nás) napříč sérií situací, leč s opačným akcentem. Kupříkladu ve filmu FRIGO VE ČLUNU používal lodě jako rozcestníku ke spoustě tzv. nemožných gagů v okouzlující demonstraci strašně vtipných věcí. Oproti tomu ve FRIGOVI NA MAŠINĚ využil lokomotivy jako rozcestníku ke komedii, která činí věci strašně vtipnými, aniž by přestala být působivým filmem o věcech, které jsou venkoncem především strašné. ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

V knize 1001 FILMŮ KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE k tomuto filmu píšou „Nejlepší komedie všech dob, nadčasová. Nejde jen o nepřetržitý sled úžasných gagů, ani o způsob, jakým se všechny odvozují od situace a postavy a nevydělují se z filmového příběhu. To, čím je Frigo na mašině výjimečný, spočívá v tom, že je dokonalý v každém směru: ať jde o humor, napětí, historické reálie, psychologii postav, vizuální nádheru, nebo technickou dokonalost. Dalo by se snad dokonce říci, že je to film, který se blíží naprosté bezchybné dokonalosti, a to nejen v žánru komedie.“ Já osobně toto hodnocení beru jako lehce nadsazený. :-) Rozhodně filmu nelze upřít jeho pokrokovost a historický přínos kinematografii. Když se ale na film podívám očima Evropana 21. století, nabízí mi strašně málo. Válka Severu proti Jihu groteskně spojená s railway movie konce 20. let mi nenabízí nadčasovou pointu. Snímek je obohacen kvalitním avšak neoriginálním zvukovým doprovodem (Óda na radost, Šavlový tanec, Straussův valčík, atd.) Jsem na vážkách mezi 3 a 4*. Není to věc, ze které bych byl odvázanej, ale stále je to legenda, kterou stojí za to vidět. 67% ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Vo filmografii Bustera Keatona, kde stvárnil svoje najpopulárnejšie alter ego, sa vyskytuje mnoho nezabudnuteľných komédií. My sme sa rozhodli do nášho výberu vybrať tú najvýraznejšiu. Neuveriteľne nadupaná jazda plná humoru a skvelých akčných scén sa pravideľne objavuje v každom rebríčku o najlepšie diela kinematografie a rozhodne by ste si ju pre jej vek, nemali nechať ujsť. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (30)

  • Americký filmový institut označil v roce 2007 Friga na mašině jako 18. nejlepší film všech dob. (Kulmon)
  • Lokomotíva Generál bola počas americkej občianskej vojny naozaj ukradnutá. (Raketoplan)
  • Značnou část rozpočtu spolkla scéna s hořícím mostem. Propadnout do vod Row River se měla záložní třetí lokomotiva nahrazující Texas a Buster Keaton (Johnnie) odmítl jakékoli riziko, že se jeho záměr nepovede – neměl totiž peníze ani na další stroj, ani na případné zbudovaní nového mostu. Na místo nainstaloval šest kamer, tisíc komparzistů, k nimž se přidaly další tisíce čumilů. Pád do řeky se povedl a Keaton celou situaci ještě vyšperkoval figurínou strojvůdce v kabině Texasu. Okolní diváci si toho nevšimli a křičeli hrůzou, že muž na svém stanovišti zahynul. Tato scéna stála 42 000 amerických dolarů, navíc hořící most přeskočil do lesa a způsobil požár, k jehož likvidaci přispěl i filmový štáb a komparzisté. (classic)

Reklama

Reklama