Režie:
Ondřej HavelkaKamera:
Diviš MarekHudba:
Petr WajsarHrají:
Karel Dobrý, Simona Zmrzlá, Jan Kolařík, Jiří Lábus, Jiří Maryško, David Novotný, Norbert Lichý, Vladimír Polívka, Jakub Kohl, Dan Dittrich, Vojtěch Hrabák (více)Obsahy(1)
Romantický a zároveň ironický příběh hastrmana alias barona de Caus (Karel Dobrý), jehož láska k venkovské dívce Katynce (Simona Zmrzlá) naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní. Baron se vrací se svým sluhou (Jiří Lábus) z cest po světě, aby obnovil rybníky na svém panství. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova (David Novotný) dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni všichni, i učitel Voves (Jiří Maryško) a farář Fidelius (Jan Kolařík). Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (423)
Veliké díky panu Havelkovi za tak překrásný film, jakým Hastrman je. Démonický Karel Dobrý, sexy Simona Zmrzlá,nádherné prostředí vsazené do aktuální doby. Musím vyzdvihnout i hudební složku, ta mě moc bavila. Jen dle mého názoru zbytečně useklý závěr. Nicméně DVD je obdařeno alternativním koncem, který toho spousty osvětlí. Škoda, že nebyl použit na přímo. ()
Samotný motiv zamilovaného vodníka snad není nijak převratný, ale to, jak s ním Havelka naložil, za pozornost určitě stojí. Spíš než o thriller se jedná o psychologické drama, kdy se hlavní hrdina potácí mezi tím, po čem touží a tím, co nemůže. Zároveň stoprocentně funguje prostředí venkova 19. století, kde se křesťanská víra dosud pere se zažitými pohanskými rituály. Seděl mi i poetický tón, na který film nijak zvlášť netlačí, díky čemuž funguje zcela přirozeně. Mínusem je občasná rozvleklost, ale to k podobným filmům do určité míry patří. Herecky se konečně výrazně prosadil Karel Dobrý a je ostuda filmařů, že se tak nestalo mnohem dřív a také by mě zajímalo, kde byla doteď schovaná Simona Zmrzlá. Jen tak dál pane Havelka. 80% ()
„JSI STUDENÝ A KLUZKÝ JAKO HAD. CO JSI ZAČ? CO JSI ZAČ…“ /// Karlos Dobrý v mnohem lepší roli než v tý Troškově pohádce. Celkově to beru jako takovej pokus o následování Kytice. Maj hodně podobnýho… Simona Zmrzlá (jak příhodný jméno…) by byla parádní loupežnická holka, ďáblice i vodnická paní. Prostě kdokoliv, komu v žilách koluje živelná krev. Lábus i Novotný zase maj roli, která jim padne. Beru i tu zajímavou atmosféru mixu mysteriózna s realitou. Ano, je tam dost kýčovitosti, ale… prostě zase něco jinýho – a hlavně českýho! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennou knihu, kterou v roce 2001 napsal Miloš Urban, číst nebudu. 2.) Víc než ženský mě vzrušuje voda (pivo? Tak to je jiná pohádka…). 3.) Uložil jsem si starou k ledu. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Česká slovesnosť podporená spievanými veršami, živočíšna provokatívnosť mladej dedinčanky a utiahnutosť zatrateného muža, ktorý si uvedomuje svoju tragiku - to sú hlavné atribúty filmového debutu Ondřeja Havelku. Príbeh lásky je zabalený v čarokrásnom prostredí jazier a močiarov, kamera si ich náramne užíva, taktiež šikmé slnečné svetlo dodáva filmu príjemné teplo také kontrastné voči mnohým dramatickým scénam. Herecké obsadenie je na jedničku. ()
Začátek vypadal docela nadějně, hlavně díky opravdu pěknému prostředí Holanských rybníků a pár desítek minut jsem si také pochvaloval, že to má na český film poměrně dobře zvládnutou výpravu, respektive historické či historizující filmy jsou většinou odsunuty do televize, kde tvůrci nemají takové prostředky, aby bylo prostředí řekněme v dikci filmu "ponoruhodné" a divák necítil hned za okrajem záběru moderní svět. Postupně se však začne nehezky odkrývat špatný, nezvládnutý scénář, kde se nálada zcela nelogicky mění ze scény na scénu nebo dokonce v rámci ní (projeví se to už při první vodníkově zkoušce oné vytoužené české vody, kdy poprvé zahlédne lesem pobíhajícího faráře, načež následuje vyhrocený velký detail oka a hudba polopaticky přepne z poklidné lyrizující polohy na divoké bubny s vysokým tónem smyčce a jakmile o pár vteřin později onen děsivý vetřelec zmizí ze zorného pole hastr-mana, stejně rychle máme původní hudbu zpět s tím rozdílem, že nyní původní hudební téma pateticky vrcholí a má z toho asi stříkat hrdinovo nadšení vodou). Tyto přechody či spíše nepřechody jsou velmi nepříjemné a rozbíjí už tak chatrnou kontinuitu celého hastrmaního univerza. Bohužel je jich snímek plný a promítají se do mnoha složek filmu, včetně herectví, střihu, pokusů o vypointování scén (jeden příklad za všechny - vlasy v knížce o Korsice), charakterizace postav a vztahů mezi nimi. O téměř žádné z postav se ani po 3/4 filmu nedá říct nic moc konkrétního a uvěřitelného, protože chování jednotlivců i masy často jednoduše nedává smysl z žádného úhlu pohledu. Nejvíce mě v tomto ohledu dostal závěrečný trapný zvrat, kdy postava učitele, o kterém všechny postavy v průběhu děje mluví jako o trotlovi atd., během několika vteřin a bez jakéhokoliv důkazu přesvědčí celou vesnici o tom, že dosud zbožňovaný a už jenom díky šlechtickému titulu nutně obávaný a respektovaný baron, je ve skutečnosti jakýsi neurčitý "netvor" a nejen to, dokonce se hned přechází k nefalšovanému lynči v podobě kamenování! Deus ex kamena a čtení Feuerbacha milému učiteli asi moc nedalo. Množství lopotně skládaných konstrukcí snímku tedy nakonec bohužel stojí na tak chatrných nožkách, že je nutno se spokojit s dobře vypadajícími exteriéry, typově velmi zajímavou a uvěřitelně přitažlivou Simonou Zmrzlou a nadprůměrně ošetřenou výpravou a kostýmy. To je na dílo, které samo sebe chce vnímat jako oživený mýtus, vyvěrající přímo z hlubin české krajiny, tragicky málo. ()
Galerie (49)
Zajímavosti (21)
- „Pro mě je v Hastrmanovi dominantní milostný příběh dvou hlavních postav opředený prvky romantismu. Nezaměňujme však romantické za líbivé, v původním smyslu jde spíše o vzbouřené city, vášně i živly, vztahy mezi lidmi a přírodními jevy, přítomna je i dekadence, erotismus a mystérium. A tohle vše jsme se snažili do filmu dostat,“ uvedl režisér a scenárista Ondřej Havelka. (SONY_)
- Režisér Ondřej Havelka vyloučil možnost vzniku druhého dílu Hastrmana. Tato eventualita se nabízí s ohledem na koncepci Urbanovy knižní předlohy. (klukluka)
- Pro Karla Dobrého je role charismatického vodníka první hlavní role celovečerního snímku. [Zdroj: Česká televize.cz] (ČSFD)
Reklama