Režie:
Ondřej HavelkaKamera:
Diviš MarekHudba:
Petr WajsarHrají:
Karel Dobrý, Simona Zmrzlá, Jan Kolařík, Jiří Lábus, Jiří Maryško, David Novotný, Norbert Lichý, Vladimír Polívka, Jakub Kohl, Dan Dittrich, Vojtěch Hrabák (více)Obsahy(1)
Romantický a zároveň ironický příběh hastrmana alias barona de Caus (Karel Dobrý), jehož láska k venkovské dívce Katynce (Simona Zmrzlá) naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní. Baron se vrací se svým sluhou (Jiří Lábus) z cest po světě, aby obnovil rybníky na svém panství. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova (David Novotný) dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni všichni, i učitel Voves (Jiří Maryško) a farář Fidelius (Jan Kolařík). Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (423)
„JSI STUDENÝ A KLUZKÝ JAKO HAD. CO JSI ZAČ? CO JSI ZAČ…“ /// Karlos Dobrý v mnohem lepší roli než v tý Troškově pohádce. Celkově to beru jako takovej pokus o následování Kytice. Maj hodně podobnýho… Simona Zmrzlá (jak příhodný jméno…) by byla parádní loupežnická holka, ďáblice i vodnická paní. Prostě kdokoliv, komu v žilách koluje živelná krev. Lábus i Novotný zase maj roli, která jim padne. Beru i tu zajímavou atmosféru mixu mysteriózna s realitou. Ano, je tam dost kýčovitosti, ale… prostě zase něco jinýho – a hlavně českýho! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennou knihu, kterou v roce 2001 napsal Miloš Urban, číst nebudu. 2.) Víc než ženský mě vzrušuje voda (pivo? Tak to je jiná pohádka…). 3.) Uložil jsem si starou k ledu. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Povedená filmová balada chvílemi s až erbenovskou atmosférou, přidávající navíc střet a dualitu pohanství a křesťanství...přičemž pohanské rituální propojení venkovského lidu s přírodním cyklem vesnického roku vychází v souboji s křesťantvím jako oprávněný vítěz... Po formální stránce vyniká především velmi pěkná kamera a skvělá folklórně/folkově laděná hudba, která chvílemi asociovala legendární Baladu pro banditu... ()
Vtažen do osobité atmosféry hned v prvních minutách jsem si na velkém plátnu docela vychutnal tenhle tajemný romantický příběh s hastrmanem, proslulou toť postavu v českých končinách napříč všemi druhy a žánry v umění. Především oceňuju vizuální stránku filmu (kostýmy, výprava, kamerové záběry) a hudební složku z dílny Petra Wajsara (pěkné vstupy ve stylu lidového folkloru z dávných vesnic). Příběh místy lehce pokulhával, ale upoutal v rámci zápletky otázkou střetu s vírou (včetně několika zajímavých myšlenek, např. "musíme znát své nepřátele") a vykřeslením pověrčivého lidu na vsi. Všeumělu Ondřeju Havelkovi se ve svém filmovém režijním debutu povedlo vytvořit velice osobitý snímek, který v rámci žánru (fantazijní, mysteriózní až hororový poetický film) možná úplně nedosáhl kvality starších klasik jako Panna a netvor nebo Valerie a týden divů, ale v rámci současné domácí produkce nabídl jedinečný filmový zážitek. Ovšem musím se přidat k těm, kteří smysl krátkého epilogu na závěr s přenesením do současnosti (zbourání starých míst a vybudování panelového sídliště) příliš nepobrali. (70%) [Kino Úsmev, Košice] ()
Národopisná přehlídka písní a tanců "Rok a vsi" s mistrovskou školou svádění. režisér ale má svou stylizaci pod kontrolou. Geniálně se mu povedlo z knihy převést nepřenosné mystérium a ironii.Nadbytečný VYPRAVĚČSKÝ KOMENTÁŘ. pOETIKA NA hraně reality a pohádky rytmus škobrtá o zneužívané přírodní obrazy. Finále s ekologickým mementem působí planě. ()
Ach škoda přeškoda zpívá se v lidové písni, protože tohle mělo velký potenciál ! Již před nedávnem mne nadchl dokonce studentský film Lesa pán o hejkalovi a máme tu další tajemnou bytost z říše mýtů a pohádek - hastrmana. Nečekejte však žádného pana Puškvorce či Česílka, tedy jakéhosi zeleného mužika v zeleném kabátku s dlouhou fajfkou a pentlemi jak je známe z obrázků Josefa Lady. Baron de Caus vypadá jako úplně normální baron. Je dobře vychován, vzdělán, zná mravy, je finančně zajištěn a na panství v Čechách kam se vrací podporuje češství, tedy netrvá na němčině. Jeho specializací jsou vodní díla. Z mokřadů ležících ladem dělat soustavy rybníků aby voda zůstala v krajině, ale byla ku prospěchu všem. Tuto zálibu sdědil po otci stejně jako tajemnou bednu vystlanou slámou... Topení lidí bere jako přežitek a nehodlá se tím zabývat. V Čechách se mu líbí ač už viděl kus světa... Jenže i vodník se zřejmě může zamilovat a tak když potká Katynku, je zle. Když se totiž vodníkovi začnou zapalovat lýtka, vyschne mu šos :-). A to je jaksi problém. Upřímně jsem se muc nedivil, zakoukat se do očí divoženky Simony Zmrzlé asi bych taky zapomněl na hráze a stavidla... Nevím kde ji pan Havelka našel, ale za to klobouk dolů, protože ona je vážně zajímavá ! Hastrman samozřejmě nemůže prozradit svoji identitu a tak se trápí nenaplněnou láskou, protože se zdá, že Katynce jeho přítomnost není nepříjemná... To vše však vyvrcholí v pořádné drama. Máme tak zde romanticko poetickou baladu plnou krásných záběrů na vodu i na procházející se pár po březích rybníků a potůčků. Lehce si to nese ducha viktoriánských filmů, starých sídel a romantismu. Bohužel Havelka neukočíroval vyváženost mezi tímto a drama, které nastane. Některé filmové sekvence totiž byly točeny naprosto amatérsky, navíc k nim byla přidána příšerná hudba, takže to působí jako by jste najednou dostali z obrazovky facku. Přitom Karel Dobrý hned po Danu Bártovi aspiruje na českého filmového hastrmana ovšem pominu-li éru vodníků osmdesátých let v podání udavače STB Josefa Dvořáka nebo vyvedené rodinky v Dr, Mráčkovi. Dobrý byl prostě typově vybrán dokonale! Atmosféru to mělo také pěknou včetně všech těch lidových zpěvů... Jak říkám, je to škoda. Mohli jsme mít svojí vlastní tajmenou bytost z jezera pod Bezdězem, podobně jako v Transylvánii mají svého Drákulu. Za vidění film ale rozhodně stojí, protože v českých vodách kinematografie a to značně stojatých a zahnívajících se objevil zcela nový a velmi zajímavý tvor ! Dávám tedy za 3,5 resp. 4 porculánové hrníčky s pokličkou, ale ten jeden je ještě prázdný ! * * * * ()
Galerie (49)
Zajímavosti (21)
- „Pro mě je v Hastrmanovi dominantní milostný příběh dvou hlavních postav opředený prvky romantismu. Nezaměňujme však romantické za líbivé, v původním smyslu jde spíše o vzbouřené city, vášně i živly, vztahy mezi lidmi a přírodními jevy, přítomna je i dekadence, erotismus a mystérium. A tohle vše jsme se snažili do filmu dostat,“ uvedl režisér a scenárista Ondřej Havelka. (SONY_)
- „Zakázanou“ knihou, kterou Karel Dobrý listuje na faře, jsou Caesarovy „Zápisky o válce občanské“. (Lejzy)
- Ve filmu zazní tyto lidové písně: „Jeden si ji zamiloval“, „Neseme smrt stařenu“, „Jak je ta láska zlá“, „Když jsem já k vám chodíval na slovíčko“, „Ach, můj milý, rozmilý“, „Kořaličko dobrá, z žitka vypálená“, „Ty můj milý převozníčku“, „Srdce mé, srdce mé, proč's tak zarmoucené“, „Aj, co by se chtělo, aby zapršelo“, „Malou holka, malou máš“, „Za našimi humny tráva nečesaná“, „Měla jsem holoubka“, „Krásná je louka, mladá, veselá“, „Vyjdi ven, vyjdi ven, potěšení moje“, „Velebnej pane“, „Kde máš, Ančičko, viničku“, „Ach, lásko, lásko, ty nejsi stálá“. (bearmeedek)
Reklama