Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Daniel PembertonHrají:
Michelle Williams, Mark Wahlberg, Charlie Plummer, Christopher Plummer, Timothy Hutton, Romain Duris, Andrew Buchan, Olivia Grant, Marco Leonardi (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Film sleduje únos šestnáctiletého Johna Paula Gettyho III (Charlie Plummer) a zoufalou snahu jeho milující matky Gail (Michelle Williams) přesvědčit Johnova miliardářského dědečka (Christopher Plummer), aby zaplatil výkupné. Když to Getty senior odmítne a narůstá prchlivost a brutalita únosců, snaží se Gail jeho rozhodnutí zvrátit. Když život jejího syna visí na vlásku, obrátí se zoufalá Gail na Gettyho poradce (Mark Wahlberg) a sotva myslitelné spojenectví v závodě s časem nakonec ukáže, že bezpodmínečná a trvalá láska má větší hodnotu, než peníze. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (13)
Recenze (261)
Ako to, že tento šláger nikto predtým nesfilmoval? Kvalitne napísaná a tradične scottovsky elegantne zrežírovaná dráma, ktorá je v prvom rade delikátnou satirou na charakterovo vykuchaného, hladom po peniazoch hnaného zbohatlíka Gettyho. Ten je epickosťou svojej postavy väčším záporákom než talianski únoscovia, pripomína až Lewisovu postavu z There Will Be Blood. Nech bol Spacey v jeho roli akýkoľvek, Ridleyho pôvodný zámer obsadiť Plummera bol dobrou voľbou, tento veterán je mimikou i gestikuláciou famózny! Až v druhom rade, hoci stopážovo na väčšej ploche sa jedná o napínavú žánrovkou, ktorej vévodí Gettyho protipól - zúfalá, ale silná matka uneseného v podaní výbornej Michelle Williams. Hitchcock by mal z jej účesu a vydeseného výrazu radosť. Najdrahší Wahlberg je tu iba do počtu. Čím menej viete o real story, tým viac si to užijete. ()
Podnětně problematický film. Začíná jako Sladký život a končí jako Občan Kane, ale to, co se odehraje mezitím, nikam zařadit nedokážu. Přestože Všechny prachy světa obsahují řadu scén jako z procedurálního thrilleru, podrobně mapujících určitý pracovní postup, jako klasický dramatický útvar, který by měl promyšleným dávkováním informací vtáhnout diváka a držet jej v napětí, jsou vinou roztěkaného (zejména v první polovině se neustále skáče v mezi různými místy, časy a postavami) a zároveň velmi přímočarého vyprávění, přerývavého rytmu a cyklické výstavby, poněkud monotónní výstavby s opakujícími se situacemi dost neuspokojivé.___Paulův únos je zejména záminkou k vytváření situací, při nichž dochází k monetizaci něčeho, co si za peníze běžně nekoupíte (důvěry, pozornosti, mateřské lásky), a k diskuzím o chamtivosti a hodnotě člověka. Vyznění a naléhavost těchto scén, snažících se zpravidla dialekticky zohlednit hlediska obou stran, se mění s tím, jak stoupají sázky a klesá pravděpodobnost, že se syn matce vrátí celý. Napříč filmem je rozvíjeno zejména téma dopadu kapitalismu na mezilidské vztahy, pojímané zde v čistě transakční rovině (do někoho se investovat vyplatí, do jiného ne). O vztahy samotné až tolik nejde, o vývoj postav, z nichž většina (s výjimkou matky) jsou jen karikatury, také ne. Ačkoliv zároveň neplatí, že by o ně nešlo vůbec, což by filmu paradoxně prospělo.___Jedná se dramaticky podivně nevyrovnaný tvar, který svou strukturou směřuje naši pozornost spíše k argumentům tvůrců než k postavám a jejich trápení. Nejsem si jistý, jestli to byl záměr, ale jako cynická, nemoralizující disputace o moci peněz mě Všechny prachy světa bavily. 65% ()
,,Jsi nejbohatší člověk na světě, kolik ještě musíš mít aby jsi byl spokojen?'' - ,,Víc, mnohem, víc'' ------- Tenhle film o skutečném Harpagonovi mi znovu jen dokázal, že prachy nejsou všechno. A u tohohle rodu to platilo dvojnásob. Getty III se nikdy z únosu nevzpamatoval, bral drogy a do konce života byl alkoholik. Notora z něj udělali únosci, protože opilej byl hodnej a nedělal problémy. Zemřel jako slepý, němý, ochrnutý vozíčkář v 54 letech. Opuštěn rodinou a bohatým otcem, který tvrdil, že si za únos mohl sám... Musím ocenit, že si herci byli velmi podobní svým originálům. Užíval jsem si i tu Itálii šedesátých let se všemi těmi Fiaty, Alfami atd...Dechberoucí byla scéna s přijíždějícím vlakem na poušti k sedícím šejkům na stoličkách... Tehdy ještě Saúdská Arábie byla jen poušť a shluk domečků kolem oáz... tady se začaly psát ropné dějiny... Natočeno to bylo svižně, prakticky bych neměl výhrad. Až na jednu. A ta výhrada má dokonce konkrétní jméno. Jmenuje se Kevin Spacey. Ten měl původně hrát starého Gettyho a já s ním dokonce viděl i trailer (mimochodem je ještě stále k vidění na ytb). Jenže v rámci něčeho hodně podobnému mccarthysmu - dnes se tomu říká MeeeToo (ta eee jsou tam správně Meee dělají mečící kozy) to kvůli nějakému snad dávnému hříchu semlelo i KS. Nemám nic proti tomu aby když je někdo čuně, dostal po hubě za to, že nějakou mladou hérečku nutí k sexu s tím, že jí dá roli. Mno i když ještě dnes to takhle jednoduše leckde funguje ke spokojenosti obou stran a nejen ve filmařské branži. Neříkám však, že je to OK a rovnou tvrdím, že Weinstein byl evidentně skutečně nadržené prase zneužívající svůj vliv. OK. Ale vzpomenout si po dvaceti, třiceti i více letech, že jsem byl zprzněn, že mi na střední někdo sáhnul pod sukni... To sorry. Spaceyho to semlelo slušně, deprese, psychiatři, poškozené jméno, snad pokus o sebevraždu... Scott to vzal nejjednodušší cestou. Prostě Kevina vyzmizíkoval a film dohrál stařičký Plummer. Plummera mám rád, nic proti němu, na své stáří dal film na jedničku s hvězdičkou! Od Scotta mi to přišlo dost kách a nefér. Já mám Kevina rád. Je otázkou jak by vypadal film s ním. Možná by byl i lepší. Proto filmu dávám jen za tři kopie kentaura. * * * ()
Ridleymu se to už pomale ale jistě rozpadá pod rukama; nedokáže jak udržet nit tak vymáčknout ze scén i mírnější nadprůměr. Krimi? Na to je tu šíleně málo napětí. Thriller? O žádné akci nemůže být řeč. Životopis miliardáře Gettyho? Trestuhodně nevyužitý! Hlavní trojice postav je velmi slabě napsána: Michelle Williams je zahnána do kouta, aby v tom koutě víceméně bez možnosti úniku zůstala, skvělý Christopher Plummer má až moc málo času na plátně na to, kolik by si býval zasloužil a Wahlbergova postava je úplně mimo a víceméně zbytečná. Ono žánrové přeskakování rozrušuje děj, nedá mu nikdy příležitost se soustředit a zakousnout do diváka a postrádá jakoukoliv pospolitost. Emocionálně na takovou to událost je to strohý a chladný, scénáristé dělají z postav blbce a závěr byl vyloženě na ručník. Hvězdy udělím jen za Ch. Plummera, zajímavější postavu Romaina Durise a výpravě/exteriérům. Ridley, mám tě rád, ale už stačí. ()
Skvelé prostredie Talianska evokujúce La Dolce Vitu vo vizuálne chladnom ale umelecky lahodnom prevedení kameramana Dariusza Wolskiho. Scott si znova vybral žánrovo iný film. Táto životopisná krimi má množstvo zaujímavých postáv z ktorých najviac dominuje fantastický Christopher Plummer a (nečakal som, že to dakedy napíšem) perfektný Wahlberg. To, že je jeden z väzniteľov ukázaný v pozitívnom svetle, dodáva filmu určitú ľudskosť. Čo je vítaná vec, lebo Scott má veľký problém s emóciami medzi postavami. Vo všetkom inom sa môže cítiť sebaisto - a častokrát to aj dáva najavo - ale chladnosť snímku je do oči bijúca. Postavy nám tým pádom nepripravia napätie a ani im nejako obzvlášť nebudeme držať palce, ale to neznamená, že nebudeme - vo väčšej alebo menšej miere - ohúrení tým, čo vidíme. U režiséra Scottovho formátu sa jedná o ďalší žánrový experiment, ktorý ale zvolený žáner neprevyšuje. To ale neznamená, že by mu robil hanbu. Určite stojí za videnie. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (13)
- Ponuku hrať Gail Harrisovú (Michelle Williams) dostala aj Angelina Jolie, no odmietla. (Astonko)
- Celosvětová premiéra proběhla 18. prosince 2017 v Los Angeles v Kalifornii. (ČSFD)
- Jack Nicholson odmietol ponuku hrať vo filme, konkrétne Jean Paul Gettyho (Christopher Plummer). Zvažovaný do tejto role bol aj Gary Oldman. (Astonko)
Reklama