Režie:
Petr KolihaScénář:
Václav ŠašekKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Miki JelínekHrají:
Ondřej Pavelka, Aňa Geislerová, Milan Lasica, Jan Kačer, Alois Švehlík, Jana Švandová, Vilma Cibulková, Kristýna Badinková Nováková, Jan Lepšík (více)Obsahy(1)
Román M. Viewegha Výchova dívek v Čechách je vlastně prvním porevolučním (a po revoluci i napsaným) původním českým literárním bestsellerem. V jeho textu se umně slučuje humor, politika, sex, autorská sebereflexe i existenciální metafyzika. Stal se předlohou ke stejnojmennému filmu, který vypráví příběh Oskara, českého učitele a začínajícího spisovatele (O. Pavelka). Oskar dostane od místního zbohatlíka (M. Lasica) nabídku a těžko jí dokáže odolat: za peníze, několikanásobně převyšující jeho měsíční plat, má v kurzu tvůrčího psaní doučovat milionářovu dceru (A. Geislerová), která s ním zpočátku naprosto odmítá komunikovat. Do tvrdohlavé dívky se posléze zamiluje, nedokáže však kvůli ní opustit svou ženu a dceru a už jen zpovzdálí sleduje svou vyprahlou lásku, jak se řítí k neodvratnému konci… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (123)
Viewegha občas čtu. Nejsem jeho skalní příznivec ani odpůrce. Snad po něm v budoucnu i nějaký ten staromilský pejsek štěkne. S filmy podle jeho knih je to asi stejné. Jsou stejně populární a stejně ploché. Citáty klasiků to nedohoní. Ne že by proměny hrdinky Výchovy dívek v Čechách byly nezajímavé nebo nemožné, ale v tomhle bleskovém pojetí je ani Anna Geislerová nemohla při nejlepší vůli stihnout. Naťukávání, nedodělávky, zjednodušování, spojení všedního s výstředním – typický Viewegh. Spolehlivá „nenuda“ (zábava nemohu říct). A Jana Švandová mi v roli učitelky sexuální výchovy připadala vyloženě trapná. ()
Dokonalý přepis knižní předlohy - snad až na 3 detaily, které se liší, se všechno děje úplně stejně, dokonce ve stejné časové posloupnosti, s každým dalším obrazem pouze obracíte další stránku knihy, chybí byť jen náznak invence. Tvůrci jakoby nevěděli, jak využít potenciál filmového média. Nějak takto si představuji rutinní práci, k čemuž přispívá i výkon Ondřeje Pavelky. Knihu nemám ráda (ostatně jako všechny Vieweghovy knihy - především pro jeho ukájení se ve vlastní "chytrosti"), tento snímek však nemám ráda ještě víc :-( ()
Michal Viewegh je spisovatel - živnostník.. Zaníceně o své práci hovoří v televizních talk show, kde líčí průběh svého pracovního dne, jako kdyby chodil do kolbenky. Viewegh žije a píše o jiném světě, než je ten můj a pakliže nikdy nebudu jeho čtenář, sotva přijmu i jakoukoliv filmovou adaptaci jeho románu. A sotva s tím něco udělá sebelepší režisér a tím Petr Koliha rozhodně není. Absenci hlubší myšlenky pod povrchním dějem je nutné nahradit citáty slavných, na které vybral neznámý grafik to nejhorší písmo, jaké mohl. Václav Šašek učinil předlohu svým scénářem aspoň trochu koukatelnou a páni akademici nominovali Vilmu Cibulkovou na Českého lva ve vedlejší roli, s čímž se zcela ztotožňuji. Aňa Geislerová totiž hraje ve všech filmech...- Aňu Geislerovou! ()
Za mě dobrý! Snad poprvé jsem viděl O.Pavelku jinde než v odpadním tv seriálu a dost mu to šlo. Až se divím, že jsme ho na přelomu milénií neviděli častěji. Film má 23 let, ale vůbec to na něm není znát. Zajímavá tématika romance, nevěry podána prostřednictvím myšlenek spisovatele. Celou dobu jsem žil v tom filmu a úplně zapomněl, že je to příběh v příběhu. Kromě celkem natahaného konce solidní počin. ()
Jednu * dávám jen za skvělé herce, jinak nuda a ubohost. Velice mě rušily vstupy vypravěče do děje, kde mistr autor vysvětloval, co se vlastně děje a proč, jako bychom byli nevidomí a potřebovali komentář. To dokonale roztrhalo jakoukoli možnost se do situací vžít. Citáty mi stejně tak kazily dojem. Ostatně celá osa příběhu byla neoriginální (což by se dalo odpustit při lepším zpracování), předvídatelná, roztahaná a nudná. A že by komedie? Romantika? Nic z toho jsem ve filmu nenašla. ()
Galerie (6)
Zajímavosti (4)
- Milionářská vila je na adrese Hejnická 311, Raspenava. Točilo se také v Chorvatsku v Umagu. Lom se jmenuje Kujalův a nachází se v Hřiměždicích. (sator)
- Oskar (Ondřej Pavelka) podepisuje na autogramiádě knihu „Názory na vraždu“, což je literární prvotina Michala Viewegha. (sator)
Reklama