Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pavel je typický konzumně žijící teenager, sleduje béčkové akční filmy, poslouchá Michala Davida a zbožňuje McDonalds. Jeho život se změní, když při cestě do videopůjčovny vyruší seanci tajemných intelektuálů. Nastává hororová scéna, kdy intelektuálové útočí na hlavního hrdinu. Ten se sice ubrání, ale je pokousán hlavním představitelem těchto mystických stvoření. I když se zdá být Pavel v pořádku, začíná se nenápadně měnit. Z ničeho nic si klade dosud nezodpovězené otázky lidské existence, zajímá se o Hegela, Kanta nebo Nietzscheho… A jeho „symptomy“ se stále zhoršují. Jeho dívka Eva se ho však snaží zachránit…

Tento snímek je krátkometrážní komedií, která paroduje hororové nízkorozpočtové filmy. Místo tradičních hororových monster zde nastupují intelektuálové, zuřiví, fanatičtí, zákeřní a tolik vzdálení běžnému člověku závislém na standardizovaném produktu masové kultury. (janespie)

(více)

Recenze (273)

verbal 

všechny recenze uživatele

Pokouše li vás za úplňku Šádvel, totálně to rozhodí vaše paradigma a kategorický imperativ už pro vás nikdy nebude jen pouhým laickým rozčleněním rozkazovacího způsobu. Náhle začnete plně chápat kodex všehomíra v kontextu metafyzického vstřebávání reality a zjistíte, že jste až dosud marnivě plýtvali svým exaktním intelektem, což se projeví nutkavou benefektancí. Vaše fluence zprecizní a pocit paternalismu vás neomylně žene k eklakantním a fulminativním formulacím, abyste bezprecedentně prokázali svou identitu. A v této chvíli přicházím já, celý v bílém, abych vám řekl, že jste totální pičus a tlučhuba s malým pérem. A největší lekrace a paradoks je, jak to tu ti ufoni s pocitem falešné yronyje pětkujou. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

V této podvratné fresce obžalovávající dekadenci a dysgenické směřování naší západní společnosti nejde, jak si vy tupci myslíte, o oslavu čisté naivity vaší komercionalizované, konzumní pseudokultury, nýbrž o hyperbolizovaný kryptosatirický postesk nad postupnou, všeobecnou, dějinnou realizací dystopické vize Aldouse Huxleyho popsané v Konci civilizace: zpovrchnění veškerého umění, vítězství toho, co nazval pocitovými filmy, vítězství Něčeho, co se stává Ničím. Ano, ty řeči o Ničem a Něčem nejsou vloženy, aby: "to byla prdel," jak vy rádi říkáte, leč jako ironický komentář k neohraničené prázdnotě vašich myslí, vaší medvídkovské vygumovanosti. Intelektuální bytí možná nenabízí štěstí chovného prasete z McDonaldu - té svět zestejňující instituce - jehož potřeby jsou zajištěny až do dosažení jateční váhy, ba dokonce otevírá pandořinu skříňku pochybností o povaze lidské existence, trvá na neustálém vědomí pomíjivosti a vůbec podrobuje člověka nepřebernému množství zkoušek vůle, díky čemuž může působit poněkud temně, jak film vtipně reflektuje, nicméně nelze pominout ani jeho pozitivní aspekty. Intelektuál jen ve chvílích slabosti touží býti buranem, a to i přes vědomí toho, že mu tato regrese může přinést štěstí. Nemůže vyzvrátit jablko poznání. Cítí potřebu šířit Světlo vědění. Ach, kéž by to bylo možné tím, že někoho kousne. Ve skutečnosti však musí agitovat vystaven posměchu těch, o jejichž povznesení usiluje, neboť pro ně existencialistické myšlenky končí u trvanlivého salámu Sartre. Časem si uvědomí hořkost vtipné, mezi intelektuály zlidovělé moudrosti: "Jedině rozum Bůh rozdělil spravedlivě, každý si myslí, že ho má dost," a možná se uchýlí do azylu kavárny, "inner sanctum" každého intelektuála. Film tento útěk sice nezřetelně, ale přeci jen jednoznačně kritizuje a volá do zbraně. Ve vrcholné kavárenské scéně se podává Kant bez cukru a následuje Proust se šlehačkou. Ztučnělé Hledání ztraceného času a Čistý rozum bez energie jako věci samy o sobě neobstojí, je třeba Schopenhauerovské vůle kořeněné Nietzscheánskou vášní! Třeste se, šampóni, nakonec vyhrajeme, protože taková je historická nutnost. Jinak by dějiny neměly smysl! Hegela na vás! ()

Reklama

Godhaj 

všechny recenze uživatele

,,Pavle? Co tam děláš tak dlouho?“ ,,Uh, čistim si zuby.“ Tohle je už klasika. Stylový kraťas o boji proti zrůdným intelektuálům je krásnou parodií na hororový žánr i vtipným zamyšlením nad konzumní kulturou. Nejdůležitější je v tomto filmečku každopádně Michal David, bez nějž by to nebylo ono! ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

zábavné, chytré a citující známé horory. Se skvělými hostujícími herci a... intelektuály. Nic strašnějšího neexistuje, pamatujte si! A závěrečné cameo a pointa jsou bezchybné. No na plný počet to stejně nemá. To by to muselo být ještě trochu vtipnější. (i když uznávám, často jsem si připadal, jako bych potřeboval titulky) ()

Mata 

všechny recenze uživatele

Pánové, já se na vás tak dívám a nestačím se divit. Presně takhle nějak jsme sjížděli filmy po 89, když se ojevila ve větší míře videa a uźasné simultární překlady bez stopy emoce, a přesně podobně jsme žvatlali výkříky ze slavných filosofů, když osvíceni vzděláním středoškolským jsme zavrhli "kulturu masovou" a pídili se po "kultuře vyšší". A přesně takhle si připadáme dnes s odstupem směšní - sympaticky směšní a schématičtí, jako hrdinově komnat šaolinu a jako Klímovi románové postavy. A na Vás, pánové, je vidět, že si to umíte pamatovat (a to je umění), umíte se tomu smát a hlavně máte řemeslo. A za to dík!!! ()

Galerie (3)

Zajímavosti (5)

  • Restaurace McDonald's v závěru snímku se nachází v pražských Modřanech. Prošla ale radikální úpravou, stejně jako benzínka v pozadí. (Šéfik)
  • Knihkupectví, kde se u Pavla (Vladimír Škultéty) objeví první projev intelektu, je dodnes existuící žánrové knihkupectví Arkham v Čáslavské ulici. Nápis nad výlohou je také stále aktuální. (messiah)
  • Česká pobočka Warner Bros. pomohla financovat přepis filmu na 35mm formát, načež ho uvedla jako předfilm před několika svými celovečerními snímky (např. Celebrity, 1998) (PenelopaW)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno