Režie:
Stanley KramerKamera:
Sam LeavittHudba:
Ernest GoldHrají:
Tony Curtis, Sidney Poitier, Theodore Bikel, Charles McGraw, Lon Chaney Jr., King Donovan, Claude Akins, Lawrence Dobkin, Whit Bissell (více)Obsahy(1)
Film nezávislého hollywoodského producenta a režiséra Stanleyho Kramera vypráví dramatický a přitom hluboce lidský příběh dvou trestanců, černocha Noaha Cullena a bělocha Johna Jacksona, kteří prchají před zákonem. Cestu k neplánovanému útěku dvojici otevře havárie vězeňského vozu, při níž je pozornost dozorců na chvíli otupena. Bohužel jsou k sobě na každém kroku připoutáni ocelovými pouty. To jim značně komplikuje možnost nalézt dočasný úkryt a rychle uniknout před pronásledovateli do bezpečí. Společný osud Cullenovi a Jacksonovi ale pomáhá překlenout propast rasových předsudků, která je na počátku jejich útěku odděluje a nakonec mezi nimi vytváří nové pouto solidarity a přátelstvÍ… Postavu Noaha Culena ztvárnil Sidney Poitier (Džungle před tabulí, Polní lilie, V žáru noci), úlohu Johna Jacksona představuje Tony Curtis (Někdo to rád horké, Bostonský případ). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (173)
Jeden z prvých Kramerových filmov, ktorý vlastne nie je ničím viac než klasickou čiernobielou kriminálnou drámou s hviezdnym obsadením a primeranou dĺžkou. S výnimkou pár veľmi fyzických, pre kondíciu hercov a kameru trochu náročnejších scén (rieka alebo jama) nie je ničím výnimočný a úprimne sa nazdávam, že má Stanley vo svojom repertoári neporovnateľne lepšie kúsky. I po tých rokoch stále veľmi živé, ale naivita a pokusy o odľahčovanie hláškami postáv, ako aj neaktuálny pohľad na rasizmus a americký vidiek plný typických buranov sú tento krát záporom, rovnako ako zmierenie sa s osudom v závere. Vlastne mi to pripomenulo Butch Cassidy a Sundance Kid, ktorý mal podobne vystavaný dej a podobne končil - akurát že ma narozdiel od tohoto kúsku aj nudil. A Sidney Poitierovi by mal niekto povedať, nech spievať radšej ani neskúša. 75% ()
Kdybych žil v době vzniku tohoto snímku, neváhal bych s plným hodnocením. Dnes už je pro mě těžké utřít z něj prach a vnímat ho opět v celé své kráse, ale to hlavní co může film stále nabídnout, je úžasně ztvárněné přátelství vynikajícími herci (můj oblíbenec Sidney Poitier výborný jako vždy). Žádná hluchá místa, bezchybné dialogy a charakter hlavních postav činí z Útěku v řetězech poctivou práci. ()
V 50. rokoch ako tak pozerám vzniklo mnoho filmov, ktoré provokovali. Tento je ďalší snímok z rangur tých, ktoré si brali na paškál rasizmus. Začiatok je vlažnejší a zbytočne veľa sa sústreďuje na sledovaciu skupinu šerifa a spol., ale od istého momentu začína mať dej spád, charaktery postáv majú čo do seba a k záveru vzniká nevtieravé puto. Poitier i Curtis sú dobrá voľba a hoci sa mi pred rokmi film nezdal až tak podarený, dnes musím svoj názor korigovať. ()
Dva vynikající herci,jeden zručný režisér,vděčná zápletka,jejíž myšlenky a podtext nestárnou.A bohužel i časté zjednodušování jak problémů tehdejší společnosti,tak samotných postav a těžce nebavící pasáž u ženy a jejího synka v závěru.Útěk v řetězech není žádná nezapomenutelná pecka,ale velmi dobře fungující film,nad jehož stářím nemusí člověk zavírat oko a který bez problémů obstojí nejen v rámci žánru. 80 % ()
Tak dlouho na něco čekáte, až vám to pak přijde tak vzácné, že to musí být dokonalé. A přesně tohle můžu napsat o "Útěku" a jeho českém dabingu. Sliboval jsem si napínavé drama plné chrabrých skutků, hrdinství a propracovaně vykreslené změny v chování člověka (Curtise), ale film je kupodivu prostší, plošší, kratší. However, legenda zůstává legendou, howgh. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (10)
- Scenáristé Nedrick Young a Harold Jacob Smith si zahráli řidiče vězeňského náklaďáku. (džanik)
- Stanley Kramer chtěl do hlavních rolí původně obsadit Sidneyho Poitiera a Marlona Branda, ale Brando zrovna točil Vzpouru na Bounty (1962), jejíž dokončení se tehdy kvůli různým potížím zdálo v nedohlednu. (džanik)
- Technický poradce filmu nebyl uveden v titulcích. Šlo totiž o skutečného, z řetězů uprchlého a stále hledaného vězně. (džanik)
Reklama