Režie:
Stanley KramerKamera:
Sam LeavittHudba:
Ernest GoldHrají:
Tony Curtis, Sidney Poitier, Theodore Bikel, Charles McGraw, Lon Chaney Jr., King Donovan, Claude Akins, Lawrence Dobkin, Whit Bissell (více)Obsahy(1)
Film nezávislého hollywoodského producenta a režiséra Stanleyho Kramera vypráví dramatický a přitom hluboce lidský příběh dvou trestanců, černocha Noaha Cullena a bělocha Johna Jacksona, kteří prchají před zákonem. Cestu k neplánovanému útěku dvojici otevře havárie vězeňského vozu, při níž je pozornost dozorců na chvíli otupena. Bohužel jsou k sobě na každém kroku připoutáni ocelovými pouty. To jim značně komplikuje možnost nalézt dočasný úkryt a rychle uniknout před pronásledovateli do bezpečí. Společný osud Cullenovi a Jacksonovi ale pomáhá překlenout propast rasových předsudků, která je na počátku jejich útěku odděluje a nakonec mezi nimi vytváří nové pouto solidarity a přátelstvÍ… Postavu Noaha Culena ztvárnil Sidney Poitier (Džungle před tabulí, Polní lilie, V žáru noci), úlohu Johna Jacksona představuje Tony Curtis (Někdo to rád horké, Bostonský případ). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (173)
Jeden z prvých Kramerových filmov, ktorý vlastne nie je ničím viac než klasickou čiernobielou kriminálnou drámou s hviezdnym obsadením a primeranou dĺžkou. S výnimkou pár veľmi fyzických, pre kondíciu hercov a kameru trochu náročnejších scén (rieka alebo jama) nie je ničím výnimočný a úprimne sa nazdávam, že má Stanley vo svojom repertoári neporovnateľne lepšie kúsky. I po tých rokoch stále veľmi živé, ale naivita a pokusy o odľahčovanie hláškami postáv, ako aj neaktuálny pohľad na rasizmus a americký vidiek plný typických buranov sú tento krát záporom, rovnako ako zmierenie sa s osudom v závere. Vlastne mi to pripomenulo Butch Cassidy a Sundance Kid, ktorý mal podobne vystavaný dej a podobne končil - akurát že ma narozdiel od tohoto kúsku aj nudil. A Sidney Poitierovi by mal niekto povedať, nech spievať radšej ani neskúša. 75% ()
Nevím jestli to bylo především dabingem, ale mě se film vůbec nelíbil. Spousta nelogičností a trapáren stahuje film hluboko pod průměr. SPOILER - SEZNAM NELOGIČNOSTÍ: (puška, cesta močálem, naskakování na vlak atd.) Trápné opakování chlápka s rádiem. Když se ten běloch pouštěl v proudu řeky a říkal, že se neudrží, tak mě fakt nepřesvědčil, že by už tam nevydržel ani vteřinu. ZTRÁTA ČASU ()
Zalovila jsem ve svých vlastních filmových restech a vytáhla si tohle kriminální drama.. Tuším, že v roce 1958 to musela být dokonalá pecka, přála bych si vidět tehdejší diváky a jejich reakce.. Charismatický Sidney Poitier, mám pro něj trvalou slabost, to přiznávám, je tu v roli vězně na útěku výborný, okolo zápěstí má poměrně dost těžký náramek s řetězem, jehož konec je na ruce Tonyho Curtise.. A ti dva se z duše nenávidí.. Na mě tento snímek hodně zapůsobil, téma nadčasové.. předsudky, rasová nesnášenlivost, lidská hloupost.. ()
S postupujícím časem lepší a lepší film o skutečném, chlapském přátelství, které se rodí z počátečního odporu a teprve z nutnosti spolupráce, během překonávání společných obtíží, vyzrává. Jen je snad škoda několika trapně směšných delších promluv, film by mocně působil i bez nich a možná i čistěji. Závěr je - jak se mi s přihlédnutím k dalším shlédnutým režisérovým dílům zdá - Kramerovsky neotřelý. 8/10 ()
Útěk v řetězech je jedním z těch filmů, který v době svého vzniku tnul do živého, přičemž s odstupem několika desítek let tomu už tak díky bohu není. Někteří by možná nesouhlasili, ale pevně věřím, že situace opravdu není taková, jako v době vzniku Kramerova slavného díla. Curtis a Poitier úspěšně táhnou celý film, který sice chvílemi trochu drhne (především mě mrzí to, že v detailech se scéna přesouvá klasicky do aťasu, namísto toho, aby dala přednost kompaktnosti celkové atmosféry před absolutní kontrolou ateliérové scény), ale Kramerův očekávaný morální apel má stále svoji sílu a úspěšně vede diváka až k samotnému závěru. 7/10 ()
Galerie (45)
Zajímavosti (10)
- Veškerá hudba ve filmu pochází z rádia. (džanik)
- Scenáristé Nedrick Young a Harold Jacob Smith si zahráli řidiče vězeňského náklaďáku. (džanik)
- Původně si měl roli bílého vězně Johna "Jokera" Jacksona (Tony Curtis) zahrát Robert Mitchum, ale ten údajně odmítl s odůvodněním, že je nevěrohodné, aby k sobě byli připoutání dva vězni jiné rasy. (Epistemolog)
Reklama