Režie:
Stanley KramerKamera:
Sam LeavittHudba:
Ernest GoldHrají:
Tony Curtis, Sidney Poitier, Theodore Bikel, Charles McGraw, Lon Chaney Jr., King Donovan, Claude Akins, Lawrence Dobkin, Whit Bissell (více)Obsahy(1)
Film nezávislého hollywoodského producenta a režiséra Stanleyho Kramera vypráví dramatický a přitom hluboce lidský příběh dvou trestanců, černocha Noaha Cullena a bělocha Johna Jacksona, kteří prchají před zákonem. Cestu k neplánovanému útěku dvojici otevře havárie vězeňského vozu, při níž je pozornost dozorců na chvíli otupena. Bohužel jsou k sobě na každém kroku připoutáni ocelovými pouty. To jim značně komplikuje možnost nalézt dočasný úkryt a rychle uniknout před pronásledovateli do bezpečí. Společný osud Cullenovi a Jacksonovi ale pomáhá překlenout propast rasových předsudků, která je na počátku jejich útěku odděluje a nakonec mezi nimi vytváří nové pouto solidarity a přátelstvÍ… Postavu Noaha Culena ztvárnil Sidney Poitier (Džungle před tabulí, Polní lilie, V žáru noci), úlohu Johna Jacksona představuje Tony Curtis (Někdo to rád horké, Bostonský případ). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (173)
Stanley Kramer bol jeden z najvýznamnejších predstaviteľov hollywoodskeho liberalizmu a Útek v reťaziach je jeden z najdôležitejších filmov tohto podžánru. Je nanajvýš chválihodné, že táto klasika funguje výborne aj po 50tich rokoch, za čo môžu vhodne vybraní hlavní predstavitelia. Poitier bol pre černoškú komunitu zjavením, pretože jeho sympatický výzor a výkony vo filmoch ako tento určite prispeli k odbúravaniu rasových predsudkov širokýck majoritných más. ()
„Nigger! You call me that again, and I´ll kill you!“ Legendární drama o tom, že pouta nemusejí být jen z okovů a řetězu si mě moc nezískalo. Chápu jeho opodstatnění pro dobu, v níž bylo natočeno, ale s odstupem času působí místy docela naivně a v otázce rasové snášenlivosti až příliš didakticky. Kramerův film by musel sníst ještě hodně vajec natvrdo, aby se co do působivosti vyrovnal zde několikrát zmiňovanému Cool Hand Luke. Zajímalo by mě, jak by byl film přijímán, kdyby si postavy Poitiera a Curtise vyměnili charaktery.. ()
Jistou část života jsem měl matné tušení, že bych mohl být rasistou, ale pak jsem se z tohoto obvinění elegantně vykroutil. Mně totiž vadí pouze šmejdi parazitující na společnosti a je mi vlastně jedno, zda jsou černí, bílí, žlutí či zelení s modrými anténkami. Přesto jsem ke krosovému závodu dua Fešák - Čmoud s nedůslednými pronásledovateli přistupoval spíše s lehkou nedůvěrou. Dvojice s řetězem naštěstí nasadila slušné tempo, jemuž sice neprospěla hromada keců o rasismu ani vzájemné fighty bez zjevného důvodu, ale zase dobrácké pokusy o lynč znuděnými vesničany vůbec nebyly špatné. ()
Tahle vysoce hodnocená filmová klasika mě dost zklamala. Tony Curtis a Sidney Poitier se spolu pořád broděj přes nějaký močály a snažej se nám sdělit poselství, že "Rasismus je špatný, áno?. Zhruba po hodině jsem myslel, že je konec filmu, protože jsem si fakt nedokázal představit, jak z týhle situace hlavní dvojka vybruslí. Scénárista si s tim hlavu moc nelámal, takže sestoupí doslova "deus ex machina" a můžeme tak sledovat ještě podivnou epizodu se ženskou, která se na první pohled zamiluje do uprchlýho trestance, o kterym neví vůbec nic, ale chce s nim za každou cenu utéct. Pak už jen naivní závěr a THE END. A to ani nepočítám, že jsou ve filmu hodně debilní chyby (sice jsem promočenej na kost, ale vytáhnu z kapsy suchý cigáro a suchý sirky, spadnu do bláta a v dalšim záběru mam čistý oblečení). ()
Útěk v řetězech je jedním z těch filmů, který v době svého vzniku tnul do živého, přičemž s odstupem několika desítek let tomu už tak díky bohu není. Někteří by možná nesouhlasili, ale pevně věřím, že situace opravdu není taková, jako v době vzniku Kramerova slavného díla. Curtis a Poitier úspěšně táhnou celý film, který sice chvílemi trochu drhne (především mě mrzí to, že v detailech se scéna přesouvá klasicky do aťasu, namísto toho, aby dala přednost kompaktnosti celkové atmosféry před absolutní kontrolou ateliérové scény), ale Kramerův očekávaný morální apel má stále svoji sílu a úspěšně vede diváka až k samotnému závěru. 7/10 ()
Galerie (45)
Zajímavosti (10)
- O roli Johna "Jokera" Jacksona (Tony Curtis) měl zájem Elvis Presley. Doufal totiž, že si zahraje se Sammym Davisem Jr., který měl být původně obsazen do role Noaha Cullena (Sidney Poitier). Jeho manažer ho však přesvědčil, aby se do filmu nepouštěl. (džanik)
- Tony Curtis (John "Joker" Jackson) měl z obsazení velkou radost. Bylo pro něj příležitostí k prolomení herecké škatulky “bezduchého krasavce“. (džanik)
- Scenáristé Nedrick Young a Harold Jacob Smith si zahráli řidiče vězeňského náklaďáku. (džanik)
Reklama