Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Krimi příběh z prostředí tehdejších zahraničních západních diplomatů v Praze.  Členové pražského diplomatického sboru a jejich rodinné zázemí tvoří komparsní pozadí pro podivnou historku o odhalení válečného zločince... Podezřele odbytý film proslulého perfekcionisty. Jarmilu Košťovou po léta obdivovali TV diváci jako nejelegantnější hlasatelku bratislavského vysílání. Kvůli obavám ze zákazu natáčení byl děj oproti předloze oproštěn o všechny židovské motivy - původ postav i organizaci hledající nacistické zločince. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (42)

Blofeld 

všechny recenze uživatele

Napínavý snímek s výbornou hudbou Zdeňka Lišky, jistým režijním vedením Jiřího Krejčíka a moc dobrým obsazením. Jarmila Košťová v hlavní roli je řekněme adekvátní - nic úžasného nepředvedla, ale ani nijak neublížila - zato zbytek rolí je obsazen hereckými esy. Nejen ty rozsáhlé (Voska, Brzobohatý, Macháček aj.), ale i drobné (Slávka Budínová v další roli nešťastné ženské - tady na ni měla slabé dvě minuty a jak to krásně zvládla!). Vřele doporučuji! ()

otík 

všechny recenze uživatele

Hrozná škoda, že první hodina filmu je totálně, ale naprosto absolutně totálně o ničem. To by unudilo i osla. Jakmile se však prozatím druhá hlavní postava ztratí a první postava ji začne hledat, rozehraje se napínavá a důmyslná krimi dráma. Ovšem to už je pozdě nato, aby se divák nadchnul. Škoda, potenciál tu byl jak herecký, tak scénáristický. Černobílý film. ()

Reklama

Kimon 

všechny recenze uživatele

Záhadná zmizení dokonce dvou diplomatů, tajuplný pohřební vůz s posádkou kriminálního vzhledu, dále nepochopitelný, na hlavu postavený vztah mezi diplomatem a zaměstnanci pohřební služby a především přehnaný způsob likvidace těl obětí. Jak slaboduché! Toto a mnohé další rozhodlo v mém případě pro pouhé dvě hvězdy, ... a to jsem moc ohleduplný. Scénář prostě vycucaný z palce novorozence. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

,,Je to smutné, pane doktore, tady jde o život člověka, a vy máte jedinou starost, co udělá komunistická propaganda..." Vedle Svědomí (1948) a Probuzení (1959) další psychologicko-kriminální snímek Jiřího Krejčíka s jednoduchým, nenápadným názvem, byť tentokrát dost nedoceněný. Možná škoda, že nevznikl tak o dva, tři roky dříve. Zde pod vlivem cenzury a ideologie vznikla nebo spíše zůstala "pouze" skvělá detektivka, která je na jedné straně takovým Majorem Zemanem v černobílém vizuálu, na druhé straně ještě v pozadí dodýchává atmosféra šedesátých let s artovým laděním snímku, především díky atmosféře podpořené zajímavou kamerou. V doprovodu symfonické Liškovy hudby i použitých skladeb klasické vážné hudby (houslové koncerty na recepci a v divadle v první polovině filmu) máte občas pocit, že sledujete detektivku podanou jako hudební symfonii. Děj se vleče pomalu, stejně tak proměna z nostalgie při návratu hlavní hrdiny do rodných míst na tísnivý pocit ze skrytého nebezpečí, Jarmila Košťová i přes sympatický projev působí v hlavní roli příliš "chladně"... Nicméně i tak jde o nadprůměrný počin s hodně zajímavou zápletkou z prostředí diplomatického sboru. Spojenou ještě k tomu navíc s vyrovnáváním se s historií světové války. ,,Nikoho nesmíme vyslechnout, domovní prohlídku udělat nesmíme, nic nesmíme..." Co mne dále v obsahu zaujalo, byla ukázka lidské vůle pomoct spravedlnosti při pátrání v kontrastu se silnou imunitou politicky významných osob. Druhá půlka skvěle nabrala na obrátkách a já lehce navyšuju hodnocení na plný počet. Navíc když vezmu v potaz skvělé obsazení vedlejších rolích, kde se ve filmu na několik let naposled objevili Václav Voska a Miroslav Macháček, postiženi pak (stejně jako režisér snímku) v dalších letech nedobrovolným omezením umělecké činnosti. V doprovodu jich i dalších našich mistrů (Adamíra, Chudík, Lukavský, Šmeral, Tokoš, Jelínek) si pak odnáším další tematicky i umělecky obohacený filmový zážitek z dílny československé kinematografie. 85% ()

Zazie 

všechny recenze uživatele

Klára (Jarmila Košťová) přilétá z Paříže do Prahy za svým manželem diplomatem Jacquesem Bornem (Ladislav Chudík), aby mu byla po boku při jeho společenských povinnostech. Do Prahy, kde prožila prvních 12 let svého života, než byla s celou rodinou odvezena do koncentračního tábora. Jacques pro ně koupil luxusní byt se starožitným zařízením v honosné prvorepublikové vile po doktorovi, který krátce předtím za záhadných okolností zmizel. Klára se v bytě necítí dobře a znovu ji začínají pronásledovat zlé sny související s jejím pobytem v koncentračním táboře. Navíc Jacques se chová podivně: tajnůstkaří, má divné telefonáty a divné schůzky. Z jedné se nevrátí... Film je další variací na vzorec, který byl u československých kriminálních dramat 60. let dost obvyklý: při vyšetřování zločinu se zjistí, že stopy vedou do období protektorátu, zpravidla se odhalí, že někdo ze ctihodných občanů má minulost válečného zločince. Já osobně mám pro tento vzorec slabost, vnáší do příběhu prvky tajemnosti. Ve filmu hrají snad všechny tehdejší mužské hvězdy, nejsem si jen jistá obsazením populární slovenské hlasatelky Jarmily Košťové: vzhledem a elegancí se na ženu dipolmata hodila, ale přišla mi příliš statická; je ovšem otázka, zda role Kláry umožňovala víc. I když třeba taková Květa Fialová... ()

Galerie (14)

Zajímavosti (4)

  • Autorem předlohy byl spisovatel a v letech 1990–1998 starosta Bystřice pod Hostýnem Pavel Hejcman. Pavel Dejl byl jeden z jeho několika pseudonymů. (VN85)
  • Natáčanie filmu prebiehalo v Prahe, konkrétne v štvrtiach Hradčany, Staré mesto, Josefov, Střešovice, Karlín a na letisku Ruzyň. (dyfur)
  • Filmový debut herečky Jiřiny Krejčíkové. (M.B)

Reklama

Reklama