VOD (1)
Obsahy(1)
Domorodý chovatel dobytka Sam (Hamilton Morris) v sebeobraně zabije bělošského majitele stanice Harryho. Musí vše opustit a utéct i se svou těhotnou manželkou. Vydávají se drsnou a nádhernou krajinou do vnitrozemí. Seržant Fletcher (Bryan Brown) s pomocí domorodého stopaře Archieho (Gibson John) a místních vlastníků půdy, mezi nimiž je i Fred (Sam Neill), vede skupinu pronásledovatelů. Je posedlý dopadením Sama a snahou předat ho za vraždu k soudu. Sam se však v buši vyzná lépe než kdo jiný... (Pilot Film)
(více)Videa (1)
Recenze (57)
Westernové je len prostredie, pretože film sám o sebe nie je westernom, je hlavne o silnej antirasistickej myšlienke, ktorá tu našťastie nie je tlačená umelo, ako to často býva v amerických filmoch. Naopak záver, hoci je očakávaný, dvihne tlak i poslednému špinavému stúpencovi Hitlera a iných feťákov. ()
Od australského westernu automaticky očekávám nádherné scenérie a pomalé přemýšlivé tempo, které z filmu dělá víc, než obyčejnou žánrovku. A obojího se mi tady dostalo. Důležiotu roli hraje i rasová otázka, ale narozdíl od amerických černochů tady neuslyšíte řeči o rovnoprávnosti, svobodě a blablabla. Místní domorodci působí tiše a rezignovaně a ona rezignace je do určité míry i jejich odporem. To působí sympaticky a nenuceně. Potěšili i herci včetně těch domorodých, jejichž projev byl přirozený. Bohužel režie místy klopýtá. Thornton se občas zadumal až příliš a některé scény neuvěřitelně natahoval. Kdyby se to stalo dvakrát třikrát, tak se nad tím dá ještě mávnout rukou, ale tady se to dělo snad co čtvrt hodinu. Nepochopil jsem ani účel něustálých skoků do minulosti či budoucnosti. Nedávalo to smysl a někdy to bylo i matoucí. To všechno celkový dojem pokazilo. Nicméně i tak tenhle kousek stojí za vidění, byť svůj potenciál úplně nenaplnil. 60% ()
Expanzi západní evropské civilizace do Ameriky, Afriky i Austrálie velmi poznamenal blud o nadřazenosti bílé rasy a bezohledné přesvědčení, že původní obyvatelé jsou jen něco jako mluvící zvířata. V Austrálii byla situace o to horší, že tento kontinent původně sloužil britské koruně jako velké vězení. Snahy o závádění spravedlnosti a řádu i pro aboridžince začátkem 20. století sebou nesly mnoho bolesti. Australský western Sweet country zachycuje právě tuto dobu a počátek přerodu otevřené nenávisti do tichého pohrdání domorodci. Režisér Warwick Thornton mě dokázal zaujmout historickým tématem, opravdovostí příběhu a krásnými záběry krajiny, naopak střihy do pocitů mě vůbec neoslovily. Celkově na pomezí tří a čtyř hvězd. ()
Film, ktorý nemá prekvapivé zvraty ani akčné scény. Je skôr meditatívny a pomaly plynúci. To mi ale vôbec nevadilo, pretože Thornton vedel, čo chce natočiť. Mimo prostredia, ktoré je nádherné a ktoré je využité na plno je celý film charakterovou štúdiou domorodca Sama. Jeho cesta vo svete bielych mužov, čo mu zobrali krajinu a slobodu, a ochrániť to málo z rodiny čo má je funkčný stavebný kameň na ktorý sa navrstvujú postupne sekundárne motívy. Sam na svojej púti stretne dobrých ľudí . A mnohý z nich mu pomôžu zachovať sa správne. Ale tých zlých ľudí je predsa len viac. Niečo čo krásne ukazuje mentalitu vtedajšej doby skrze drobné detaily a scény, kde sa takmer nič nedeje, len aby to na konci zanechalo výrazný pocit akéhosi vnútorného pochopenia. Nie je to dokonalý film. A sú miesta, kde je zbytočne pomalý. Niektoré charaktery by sa mi žiadalo rozviť viac a určite by pomohlo, keby to nebolo miestami až také predvídateľné. Na druhú stranu sme ale všetci vedeli ako to skončí už od začiatku. Thornton to svojimi flashbackmi a flashforwardami potvrdzuje naprieč celým filmom. Ale práve tento jeho rukopis z toho robí osobité a zaujímavé dielo. ()
„JE TO VŠECHNO JEDNO ZKURVENÝ PLEMENO…“ /// Je zajímavý, že kin míří právě tenhle western. Minuli je totiž zajímavější kousky jako je Brimstone nebo (možná?) Hostiles. Tady jde o lehkou multikulturní propagandu, ale podotýkám, že v dobrým slova smyslu. Jednak nahlídneme na kolonializmus a nacionalizmus v Australský historii, poznáme nějaký domorodce a (nepřekvapivě) zjistíme, že lidi jsou všude stejný. Nakonec film zůstane i chvilku v hlavě. Ale ne kvůli příběhu, kterej vypráví o násilí a rasismu zadřených hluboko pod kůži. Jde totiž o to zpracování, který přes svoji „obyčejnost“ dejchá zvláštním domorodým životem. Domorodí herci totiž vnáší do příběhu (kromě herectví) přesně to co očekáváte - pocity, který v nich vyvolává „duchovní“ spojení s jejich vlastí. V roli seržanta Fletchera pak exceluje Bryan Brown a řekl bych, že je to jeho film. Líbí se mi to Australský prostředí. To nutný minimum herců, zastupujících obě strany. Ta jednoduchost, se kterou je příběh odvyprávěnej a přestože je natáhlej do dvou hodin, nenudí. Aspoň teda westernovýho fandu. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jedu jen kusy podle skutečnosti. 2.) Hledám nejjednodušší recept na býčí koule. 3.) Zjistím, že domorodec, kterej nectí tradice… je prostě domorodec bez tradic – takže vlastně běloch. 4.) Thx za titule „desade“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Galerie (40)
Zajímavosti (6)
- Celosvětová premiéra proběhla 6. srpna 2017 na filmovém festivalu v Benátkách v Itálii. (ČSFD)
- Nemý čiernobiely film, ktorý sledujú osadníci, je The Story of the Kelly Gang (1906). (MikaelSVK)
- Zásadní místo ve filmu mají domorodí herci, z nichž řada pochází z kmene Arrente (Natassia Gorey Furber, Hamilton Morris). [Zdroj: Deník.cz] (Duoscop)
Reklama