Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Lepší sněžný muž, nežli žádný muž... Asi čtyřicetiletá žena (Jiřina Bohdalová) žije navzdory své inteligenci a hezkému vzhledu sama. Občas na ni dolehne „tesknice“ a ona zatouží po společnosti muže. Jednoho dne se jí telefonem ozve přítel z mládí, Ing. Bohouš Čert (Vladimír Menšík), kterého si ona pamatuje jako štíhlého mladíka. Pozve ho na večeři, kterou připraví s mimořádnou péčí. Stejně tak si dá záležet na svém vzhledu. Jaké je její překvapení, když se ukáže, že ing. Čert ztloustnul a stal se z něj zanedbaný, drzý, poživačný a nevychovaný sobec. Delikátní večeři zhltne s hlasitým mlaskáním a srkáním a nadto sní i veškeré zásoby z ledničky. Ona mu však všechno odpouští, neboť doufá, že Čert se jednou vyjádří a požádá o její ruku. Jenže ani ženská trpělivost není nekonečná… (Česká televize)

(více)

Recenze (163)

Ixbalanke 

všechny recenze uživatele

Oficiální text distributora sice přesně popisuje děj, avšak smysl filmu absolutně vynechává. Neříkám, že já jsem pochopila všechny náznaky. Na to by bylo potřeba asi vidět film víckrát. Skrze děj probíhá kritika zaběhlých gender stereotypů chování a myšlení žen a mužů. Pozorujeme touhu ženy po muži jejích snů, touhu nenaplněnou avšak nekonečnou a slepou. Pozorujeme muže, ze kterého se po letech vztahu stane jen bezedný žaludek bez chuťových buněk a úcty k ženě. To jsou ale jen stereotypy, které s realitou nemají nic společného. (haha? - irony?) :) ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Sežral jsi nožičky od nábytku?“ Opravdu kousavá surrealistická satira pro dva herce a jeden byt (s výrazně stylizovanou výpravou s dotekem secese a okultismu). Zároveň společně se Sedmikráskami jeden z nemnoha otevřeně feministických (obsahem, neklasickou „rozbitou“ narací i barvitou výtvarnou stránkou) českých filmů. Krumbachová, sama označení „feministka“ odmítající (částečně proto, že jej nesprávně chápala jako pohrdání celým mužským pokolením), přitom v rozehraném souboji pohlaví nenadržuje ani jedné straně. Na vině je uzurpátorský, vše požírající muž, jenž svět řídí a zároveň drancuje, i povrchní žena bez ambicí a vlastního názoru (její třináctou komnatu v podstatě představuje lednička, kam chtivého muže nechává nahlédnout jen s velkou neochotou), která nastolená pravidla z různých důvodů (aby nebyla sama, aby se cítila žádaná, aby si vylepšila své společenské postavení, aby získala mužovy vědomosti) akceptuje a dotyčného si opakovaně pouští do bytu a obratnou manipulací, drobnými lstmi (a hromadami jídla) jej využívá k uspokojení svých tužeb. Závěrečné osvobození je pouze zdánlivé, dosud submisivní žena se pouze začíná chovat stejně majetnickým způsobem jako muž. Oba hrdinové zpřítomňují určité archetypy spjaté s jejich pohlavím (ďábel, čarodějka vařící namísto lektvarů skvělé pokrmy), ale současně jsou ve své přízemnosti, v tom, jaké své potřeby chtějí primárně naplňovat, velmi lidští. Obsazení Menšíka a Bohdalové do hlavních rolí chápu ze strany Krumbachové jako krásně podvratný krok, umožňující naivnímu divákovi (a tehdejšímu vedení Barrandova, které film schválilo), sledovat film jako neškodnou frašku. Neškodná ovšem Vražda na rozdíl od většiny ostatních normalizačních filmů skutečně není. Když odhlédneme od genderové roviny, lze tuto sérii typických ženských a mužských akcí a reakcí podobně jako jiné filmy vzniklé v posrpnové atmosféře (Spalovač mrtvol, Nezvaný host) číst také jako obecnou výpověď o českém konformismu a ochotě přijmout v zájmu vlastního klidu nestandardní situaci za přirozenou. 80% Zajímavé komentáře: Oskar, sportovec, tomtomtoma ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Lepší sněžný muž, než-li žádný muž... Stylová komorní komedie, kde se na nevelkém prostoru jednoho komorního bytu se za krásného souladu hudby, kamery a výtvarné stránky odehrává lehce fantazijní hříčka na téma muže a ženy. Jiřina Bohdalová si své "one woman show" krade pro sebe, všechno dění vtipně komentuje a ve dvojici s Vladimírem Menšíkem jí to velice ladí. Legendární výtvarnice Ester Krumbachová ve svém jediném zrežírovaném filmu nastolila poměrně provokativní satiru o vztazích muží a ženy a pohrává si se šílenými absurdity a symboly. A tak v této komorní podíváné, připomínající někdy spíše televizní inscenaci, dojde i na polykání střepů z talíře, ohlodávání nabýtku nebo čertovské létání napříč okny i stěny domu. Provokativní, nicméně také tím poutající, neboť "Vražda ing. Čerta" má ale rozhodně v sobě vtip. Navíc jí otevírá i uzavírá jí krásná písnička v podání Marty Kubišové a celkově provází stylová hudba Angelo Michajlova. 70% ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je jeden z důležitých v nové vlně a bohužel mi dlouho unikal a teď, když jsem ho konečně viděl, mě hodně nadchnul. Celá ta stylizace, Bohdalová a Menšík v netypických rolích, potměšilost, zajímavé nahození vztahů mužů a žen. Jediné, co považuju za zápor, je moment, kdy divák zjistí, jak jsou oba charaktery rozvržené. Pak už se nic moc nemění a ani zajímavý konec to víc nevyspraví. 90%. ()

otík 

všechny recenze uživatele

Chvílemi vtipná, ale po většinu času spíše nudná a hodně podivná komedie, která sice staví na herectví Bohdalky a Menšíka, ale nemá jim co nabídnout. Pár dialogů je vtipných, většina námětu je však zcela postavená na hlavu a u diváka vynutí místo smíchu spíše pozvednutí obočí, co že to mělo být za pointu. Velké zklamání. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (7)

  • Ing. Čert (Vladimír Menšík) při své první návštěvě spořádal předkrm, předkrmový koktejl, hlavní chod i s kompotem a dezert. Dezert mu natolik chutnal, že snědl rovnou celý tác. Nestačilo mu to, a tak spořádal celou sklenici domácí husí paštiky z celým bochníkem chleba. (DexMASTER094)
  • Poslední film ve kterém si zahrál před emigrací do Anglie režisér Jan Němec. (M.B)
  • Když Ing. Čert (Vladimír Menšík) jí salát, v momentě, kdy už je vidět, že ho celý snědl, vytahuje ruku zpod stolu, pod kterým měl nádobu, kam odhazoval přebytečné jídlo, které nestíhal sníst. (DexMASTER094)

Reklama

Reklama