Režie:
Kenneth BranaghScénář:
Michael GreenKamera:
Haris ZambarloukosHudba:
Patrick DoyleHrají:
Kenneth Branagh, Johnny Depp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Lucy Boynton, Leslie Odom Jr., Derek Jacobi (více)VOD (4)
Obsahy(2)
To, co začíná jako luxusní jízda vlakem z Istanbulu do Londýna, se rychle promění v jeden z nejnapínavějších a nejzáhadnějších detektivních příběhů, jaký byl kdy vyprávěn. Předloha Agathy Christie popisuje osudy třinácti pasažérů uvízlých v přepychovém vlaku Orient expresu kdesi ve sněhových závějích na Balkáně. V okamžiku, kdy ve vlaku dojde k záhadné vraždě amerického obchodníka, každý z nich se stává podezřelým. Ve vlaku naštěstí nechybí jeden neobyčejný Belgičan s velkým knírem a dokonale pracujícími šedými mozkovými buňkami. A právě tento nejslavnější detektiv na světě, Hercule Poirot, musí závodit s časem, aby vyřešil smrtící hádanku dříve, než neznámý vrah znovu udeří. (Cinemart)
(více)Videa (19)
Recenze (869)
Při sledování jsem měl oproti velký části diváků (troufl bych si i říct, že většině) značnou výhodu v tom, že jsem jakožto správný kulturní barbar nečetl předlohu ani neviděl žádnou z filmových adaptací (nebo alespoň ne natolik, abych si pamatoval jakékoliv rozuzlení jakéhokoliv Poirotova případu), tudíž jsem neměl absolutně tušení (kromě typického diváckého odhadu) jak to skončí. O to víc jsem byl překvapenej, že se mi to opravdu líbilo a závěr zatlačil na emoce mnohem víc, než bych čekal. Herci do jednoho skvělí a je vidět, že Branagh si to užíval jak v roli hlavní postavy tak i v sedle za "režisérskou kamerou" (kde zřejmě moc času ani nestrávil, když byl většinu času před ní). Musím pochválit i supr atmosféru a příjemnou hudbu. Jediná výtka putuje s občas podivnýmu vizuálu (na můj vkus až moc digitální) a k nějakým podivným scénáristickým obratům, který do filmu nejspíš patřily, ale mě trochu rušily. Nicméně vzhledem k mý neoblibě "starých detektivek" velký překvápo a Smrt na Nilu si rozhodně nenechám ujít. ()
Máme asi všichni nesmazatelně vepsaný výraz a obličej a chování pana Sucheta coby jeho životního Poirota, nicméně Branagh, klasický to autor Klasiky na Ostrovech, není vůbec špatný a docela mě i bavil! Nicméně, kde se u Klasiky zjeví USA, tam to jde z kopce se skromností, megalomanství a grafika v popředí, ne vždy to však je projev uvážený a vhodný, zde to šlo udělat i jinak, na mě tam bylo moc efektů, v tomto žánru jsem pro střízlivost jak filmařskou, tak hereckou!!! ()
Čakala by som, že film, v ktorom hrá hlavnú úlohu precízny a puntičkársky detektív nebude mať toľko, na prvý pohľad, nelogických momentov. V úvode, keď majiteľ zháňa voľné miesto pre Poirota sa dozvieme, že všetky miesta v Orient expresse sú beznádejne obsadené. O pár minút na to do vlaku nastupuje noblesná princezná Dragomiroff a prezerá jedno voľné kupé za druhým, až kým si nevyberie to pravé. Prichádza SPOILER. Napriek tomu, že v scenériách jasne vidieť, že nejde o malý vláčik u a v úvode sa tvrdilo, že je plný, je trošku zaujímavé, že na záver sa dozvedáme, že všetkých cestujúcich tvorilo dokopy len tých pár pasažierov, ktorí sa vo vlaku stretlo, aby spáchalo dokonalý zločin. Ani jeden cestujúci navyše. V inej scénke, kedy dôjde k nárazu kvôli snehovým závejom sa celý vlak zatrasie. Fotka s Poirotovou manželkou padne na zem a rozbije sa. V pozadí ale možno vidieť, že malá lampička na nočnom stolíku sa ani nepohla. No nič, výprava je pekná, pozerať sa na to dá, ale hollywoodske hviezdy pre mňa začínajú predstavovať len pozlátko, čo sa na okamih zatrbliece pri strete so svetlom. ()
Já prostě nedokážu akceptovat tolik papírem šustících elementů v jednom filmu, tolik dějových náhod, tu přemíru vypravěčské extravagantnosti (našlapávání hoven apod.). Což mě mrzí o to víc, že mě jinak Branagh dokonale uzemnil zmáknutou koordinací všech herců, svěžím vizuálem a pohlcujícím divadelním finále. ()
"Vrah se mi vysmívá. Dobře. Jeho první chyba!" Jak rád bych nevěděl, jak to dopadne, říkal jsem si od začátku do konce, protože kdyby mi Vražda v Orient expresu nabídla i to detektivní tajemno, byla by ještě lepší. To ale samozřejmě není chyba filmu, který je téměř po všech stránkách dokonalý. Středem veškerého dění je pochopitelně Poirot (v Branaghově skvěle umírněném a citlivém podání, s knírem jako ze školy v Bradavicích), nicméně na ostatní postavy se rozhodně nezapomíná, výprava je sice skrznaskrz digitální, ale krásná, a když má dojít na emoce, dojde na ně a je fuk, jestli předlohu znáte, nebo ne. Trochu navíc mi přišlo snad jen Poirotovo vzpomínání na Katherine (ze Záhady Modrého vlaku?) a příliš se mi nelíbil ani závěrečný oslí můstek, který naznačuje, že pokračování se bude odehrávat "na tom zatraceném Nilu". ()
Galerie (92)
Zajímavosti (27)
- Původní cesta Orient expresu (k datu 4. října 1883) byla z Paříže (Francie) do Giurgiu (Rumunsko). (MiroCup)
- Do role paní Hubbardové (Michelle Pfeiffer) byly zvažovány Angelina Jolie a Charlize Theron. (mrborn2lose)
- Postava, již hraje Penélope Cruz, je v předloze Švédka. Její jméno (Pilar Estravados) si tvůrci vypůjčili z jiného příběhu Agathy Christie, "Vánoc Hercula Poirota". (D.Moore)
Reklama