Režie:
Stanley KubrickKamera:
John AlcottHrají:
Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Philip Stone, Joe Turkel, Anne Jackson, Tony Burton, Lia Beldam, Vivian Kubrick (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Opuštěný horský hotel, odříznutý od světa, to je vhodné místo k zešílení... Neúspěšný spisovatel Jack Torrance přijme práci správce v luxusním, ale odlehlém horském hotelu Overlook, který je přes zimu zcela odříznutý od světa. Pro muže je to vítaná příležitost najít klid na práci. Jenže od první chvíle, kdy Jack s manželkou Wendy a synkem Dannym do hotelu dorazí, se zdá být něco v nepořádku. Jack začíná být na své nejbližší neurvalý, nemůže se soustředit a objevují se u něj děsivé sny. Je to právě „osvícený“ Danny, kdo díky své zvláštní schopnosti pochopí, že v hotelu Overlook žijí duchové a ti jeho otce začínají ovládat. Ostatně chlapec je v dlouhých hotelových chodbách sám potkává… Film Stanleyho Kubricka vznikl podle románu známého spisovatele Stephena Kinga. Kubrick podle něj vytvořil nejen klasické dílo moderního filmového hororu, ale také mistrovskou studii postupného psychického rozpadu lidské osobnosti. Některé výjevy, jako zjevení nahé mrtvé ženy v koupelně, hektolitry krve, valící se z výtahové kabiny či finální sekvence v parkovém bludišti patří mezi ty nejděsivější okamžiky, jakých se filmařům podařilo dosáhnout. Snímek se zapsal do historie také dosud největším počtem klapek, které padly při natáčení jednoho záběru pro zvukový film. Stanley Kubrick, posedlý perfekcionismem, nechal Shelley Duvallovou opakovat jednu akci celkem 127krát, než byl se záběrem spokojen. Osvícení se tak dostalo do Guinnessovy knihy rekordů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 973)
Redrum. Redrum. Redrum. Hlavní devizou není ani excelentní Nicholson, ani precizní Kubrickova režie, ale dokonalá atmosféra v čele se samotným horským hotelem. Kubrickovo volné pojetí Kingovy předlohy je přitažlivé právě z důvodu, že je opravdu velmi volně na motivy jedné z nejlepších "kingovek" a není tedy pouhou suchou adaptací "jedna ku jedné" (jakkoli je Torrancův sešup na můj vkus oproti pozvolnému pádu v knize přeci jen poněkud moc hrrr). redruM! ()
Díky puntičkářskému a někdy až protivnému Kubrickovi při filmování, můžeme nyní zhlédnout po všech stránkách propracovaný strhující psychologický horor. Na rozdíl od jiných vyvražďovaček a potoků krve, je zde vsazeno na Hitchockovu školu. Drobnými libůstkami jsme vtaženy do rozjetého vlaku a zjištujeme, že se vezeme až do konce filmu. Podbarvení některých scén hudbou umocňují už tak mrazivé scény ve starém hotelu, přechody v čase, představy, detaily, to vše nemá chybu. Mozaiku drobnůstek u Nicholsona tak i u syna Danyho Kubrick dovedl rozvést do posledního detailu. Nevím sice, kterou sestříhanou verzi jsem viděl, přesto to je jeden z nejlepších filmových bonbónků. ()
"MOŽNÁ POTŘEBUJÍ, ABY SE JIM POŘÁDNĚ DOMLUVILO. MOŽNÁ... VÍC NEŽ TO." Monumentální hrůzostrašná vize fimařského génia a megalomana č. 1. Mimimum střihu, zato sugestivní dlouhé záběry (hlavně jízdy hotelem a nájezdy a odjezdy na/z tváře postav) se znepokojivými obrazy a utálně atmosférickou hudbou a precizně napsané a hlavně odehrané dialogy. Spíš než až sebeparodicky šílený Nicholson mě zaujal výkon Shelley Duvall. Přesvědčivěji (opět až sebeparodicky) vyděšenou ženskou jsem ve filmu neviděl. A ten jednozáběrový trajler, to je taky žrádlo. ()
"Já ti neublížím. Jenom ti vymlátím mozek z hlavy." Rodinka Torranceových potkává v opuštěném horském hotelu zástupy lidí. Že by tu něco nehrálo? Neměl bych se už začít bát? Asi ano, ale když já to moc neumím. Nicméně Torrancova proměna vyrovnaného muže toužícího po klidu v šíleného mlátiče sekerou se mi líbila tak moc, že zbytek osazenstva si u mě ani neškrtl. Tedy kromě pana Kubricka, který si u mě škrtne vždycky. ()
Musím říct, že tomuhle filmu něco schází. Možná je to chybějící gradace konce - tedy spíš poslední třetiny filmu (i když honička v bludišti stojí za to), ale prostě dílko se dle mého řadí spíš na Kubrickovy nejnižší příčky. Ale i tak jde o velmi zajimavý (a zajímavě natočený) thrilller, který ale asi nedokázal využít celý potenciál, který v sobě obvykle skrývají knížky Stephena Kinga a který se téměř nikomu nepovedl převést stejně sugestivně na filmové plátno (snad jediné dvě výjimky tvoří Misery a Zelená míle, která je ovšem podle nehororové povídky). A jak je vidět, tak ani velkému panu Kubrickovi se to nepovedlo na 100%... Některé pasáže jsou sice velmi povedené (mě osobně například fascinovala scéna, kdy syn jede na tříkolce po hotelu, kamera ho snímá zezadu a pohybuje se s ním, my slyšíme, jak kolečka jedou chvíli po dřevě, chvíli po koberci, a najednou se zastaví u dveří 217 a... mimochodem výborná práce zvukaře), uchvatné je i použití hudby, kamery, herecké výkony (zejména Jack Nicholson - i když opět mám pocit, že v každé z jeho rolí je velký kus jeho povahy, takže zas tolik nehraje :-)), ale to jsou věci u Kubricka skoro samozřejmé. Nakonec jsem se rozhodla pro 4*, protože přes moje výtky jde o velmi nadprůměrný horor, ale i tak byl pro mě celkem zklamáním. Mám dojem, že tenhle film už si znova pustit nepůjdu. ()
Galerie (164)
Zajímavosti (238)
- I keď sa o Stanleym Kubrickovi hovorilo ako o nekompromisnom človeku, ktorý musel mať počas natáčania vždy všetko pod svojou kontrolou, Jack Nicholson (Jack Torrance) s týmto tvrdením nesúhlasil a verejne povedal, že bol Stanley veľmi zhovievavý o otvorený voči novým nápadom, ktoré mal nielen on sám, ale aj ostatní herci. (srbak)
- V úvodní titulkové scéně můžeme slyšet hudbu s motivy 5. věty „Fantastické symfonie“ Hectora Berlioze. Stejný motiv je použit i na začátku filmu Mechanický pomeranč (1971). (cheyene)
- Hudební videoklip Spit It Out od skupiny Slipknot obsahuje scény odkazující na tento film. (The_Second)
Reklama