Režie:
Stanley KubrickKamera:
John AlcottHrají:
Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Philip Stone, Joe Turkel, Anne Jackson, Tony Burton, Lia Beldam, Vivian Kubrick (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Opuštěný horský hotel, odříznutý od světa, to je vhodné místo k zešílení... Neúspěšný spisovatel Jack Torrance přijme práci správce v luxusním, ale odlehlém horském hotelu Overlook, který je přes zimu zcela odříznutý od světa. Pro muže je to vítaná příležitost najít klid na práci. Jenže od první chvíle, kdy Jack s manželkou Wendy a synkem Dannym do hotelu dorazí, se zdá být něco v nepořádku. Jack začíná být na své nejbližší neurvalý, nemůže se soustředit a objevují se u něj děsivé sny. Je to právě „osvícený“ Danny, kdo díky své zvláštní schopnosti pochopí, že v hotelu Overlook žijí duchové a ti jeho otce začínají ovládat. Ostatně chlapec je v dlouhých hotelových chodbách sám potkává… Film Stanleyho Kubricka vznikl podle románu známého spisovatele Stephena Kinga. Kubrick podle něj vytvořil nejen klasické dílo moderního filmového hororu, ale také mistrovskou studii postupného psychického rozpadu lidské osobnosti. Některé výjevy, jako zjevení nahé mrtvé ženy v koupelně, hektolitry krve, valící se z výtahové kabiny či finální sekvence v parkovém bludišti patří mezi ty nejděsivější okamžiky, jakých se filmařům podařilo dosáhnout. Snímek se zapsal do historie také dosud největším počtem klapek, které padly při natáčení jednoho záběru pro zvukový film. Stanley Kubrick, posedlý perfekcionismem, nechal Shelley Duvallovou opakovat jednu akci celkem 127krát, než byl se záběrem spokojen. Osvícení se tak dostalo do Guinnessovy knihy rekordů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 970)
Stanley Kubrick nebyl žádným horrormanem, ale jako mnoho jiných ambiciozních umělců bral možnost, natočit si něco v tomhle žánru, jako výzvu. Inspirován úspěchem Carrie Briana De Palmy, vzal si na mušku další Kingovo dílo. Pečlivě studoval slavné horrorové snímky 70. let (zvláště Omen a The Exorcist) a snažil se nejsilnější ingredience, které v nich objevil, transformovat do svého filmu. Jeho cílem bylo natočit "nejlepší filmový horror všech dob", a nutno uznat, že výsledek se této definici hodně přibližuje. Tím, že se Stephen King od tohoto snímku distancoval, jen potvrdil, že filmovému umění zas tak moc nerozumí. Ale co. Ken Keasey také všude rozhlašoval, že Přelet od Formana je shit, a pak byl několikrát spatřen, jak se na něj v převlečení plíží do kina. :-) Ostatně, je celkem známo (a je to pochopitelné), že spisovatelé obecně trpí tím, jak si filmaři jimi stvořený svět přizpůsobují vlastnímu vidění. Dodatek 2018: V době psaní komentáře jsem vycházel z tehdy u nás oficiálně šířené teze o Kingově postoji. Objevovala se zvláště v souvislosti s novější adaptací Shiningu z roku 1997, na níž King spolupracoval. Ve skutečnosti však spisovatel nebyl ke Kubrickově verzi zdaleka tak kritický, jak se tvrdilo. V jeho teoretické práci Danse Macabre, věnované horrorovému žánru všeobecně, se můžeme dočíst, že byl k filmu naopak mnohem vstřícnější, než se tvrdilo. Zmíněný Kingův spis u nás poprvé vyšel až minulý rok, proto připisuji tuto poznámku alespoň nyní. ... Na druhou stranu je docela možné, že King v souvislosti s novější adaptací Shiningu svůj názor na Kubrickovu verzi poněkud vyostřil. ()
Když během napínavého filmu mám občas husí kůži je to neklamné znamení, že hororo se povedl. Tento film se skutečně povedl. Pocit děsivosti zde vyvolávají dokonalé záběry kamery, hudba, prostředí a skvělý herecký výkon Jacka Nicholsona . Třeba scéna kde manželka Jacka Torrance zjistí co její muž celou dobu psal na stroji je naprosto skvělá a má 100x větší efekt úzkosti než kde jaké vyvražďování puberťáků. Jediný co kazí Kubrickovu témeř 5* práci je to, že Shelley Duvall jsem občas ten strach nevěřil ! ()
Poprvé, když jsem viděl Osvícení, tak jsem film nepobral, kvality snímku jsem neviděl a hodnotil pouhými 2 hvězdičky, ale dal jsem Kubrickovy šanci a po druhém a třetím zhlédnutí film ve mě rozkvetl. Na Kubrickovo Osvícení se výborně dívá, jeho pomalé vyprávění mě sedí a více a více jsem si vychutnával tento výborný počin se super atmosférou, hudbou a vynikajícími herci. Tuto klasiku hodnotím 5 hvězdičky… ()
║Rozpočet $19miliónov║Tržby USA $44,017,374║Tržby Celosvetovo $61,100,000║ Neskutočne nezáživná pod pásovka ako hrom, bez napätie, bez deju, so samoúčelnými scénami a najhoršie s vycereným Nicholsonom, čo nie je nič nové a príde to už dosť otravné a hlavne jednotvárne. /15%/ ()
Redrum. Redrum. Redrum. Hlavní devizou není ani excelentní Nicholson, ani precizní Kubrickova režie, ale dokonalá atmosféra v čele se samotným horským hotelem. Kubrickovo volné pojetí Kingovy předlohy je přitažlivé právě z důvodu, že je opravdu velmi volně na motivy jedné z nejlepších "kingovek" a není tedy pouhou suchou adaptací "jedna ku jedné" (jakkoli je Torrancův sešup na můj vkus oproti pozvolnému pádu v knize přeci jen poněkud moc hrrr). redruM! ()
Galerie (164)
Photo © Warner Bros.
![Osvícení - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/567/158567594_b39fce.png)
Zajímavosti (236)
- V úvodní titulkové scéně můžeme slyšet hudbu s motivy 5. věty „Fantastické symfonie“ Hectora Berlioze. Stejný motiv je použit i na začátku filmu Mechanický pomeranč (1971). (cheyene)
- Danny (Danny Lloyd) nosí ve filmu svetr s nápisem Apollo 11. Jde o americký pilotovaný kosmický let, při němž Neil Armstrong dne 20. 7. 1969 vstoupil jako první člověk na povrch Měsíce. (Snorlax)
- Herci se v exteriérech neboří do sněhu ani v místech, kde má být zdánlivě navátý. (nocturne)
Reklama