Režie:
Akira KurosawaKamera:
Asakazu NakaiHudba:
Fumio HajasakaHrají:
Toširó Mifune, Takaši Šimura, Noriko Sengoku, Minoru Čiaki, Iširó Honda, Eidžiró Tóno, Isao Kimura, Reizaburó Jamamoto, Eiko Mijoši, Keiko Awadži, Ičiró Sugai (více)Obsahy(1)
Tokio po druhé světové válce. Mladý detektiv kriminální policie Murakami je v autobusu okraden o pistoli. Rozzuřený a zahanbený se pokouší zbraň najít a získat zpět – ale bez úspěchu. Pomocnou ruku mu nabídne starší a moudřejší detektiv Sato, s nímž pak společně stopují pachatele ostudné krádeže. Brzy jsou totiž nalezeny oběti zabité kulkami z Murakamiho zbraně… (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (89)
Jeden z raných Kurosawových žánrových snímků, na kterém jsou už patrné všechny znaky typické pro jeho tvorbu. Chytré záběry kamery zachytávající detail a polocelek, pečlivý výběr herců a exteriérů, zachycení atmosféry. Velmi dobré zachycení poválečného japonského velkoměsta plného bídy a sociálního napětí a frustrace z prohrané války. V jednom bodu mi ale Kurosawa nesedí. Stopáž je přetažená, kdyby měl snímek 95 minut, bylo by to vzhledem k obsahu snímku zcela adekvátní. Každý jeden záběr kamery je příliš dlouhý, chtělo to odvážnější střih. Jenže tímhle neduhem je poznamenána celá Kurosawova tvorba. Jako detektivka je Toulavý pes jen průměrná záležitost, příběh je příliš jednoduchý a odvíjí se lineárně. Navíc filmový materiál je nepříliš kvalitní... Do nadprůměru film vytáhnou výše uvedené chytré záběry, Kurosawa například umí zachytit polední žár tak, že to dusno cítí divák přímo na sobě. Detailem tváře nebo pohybem je schopný Kurosawa o svém hrdinovi sdělit víc, než jiný režisér v několikaminutové ukecané scéně. Celkový dojem: 65 %. ()
Neviem, neviem k tomuto Kurosawovmu filmu si nejako tvorím zvláštne puto, keď aj niekoľko dní od pozretia sa mi vybavujú scény z horúčavou zaliateho Tokia, kde sa Murakami vydáva na odyseu za ukradnutou pištoľou a svojim tieňom. Po Opitom anjelovi ďalší Kurosawov technicky krásny "mestský" film s výbornou atmosféru, ktorý patrí k tomu najlepšiemu z neamerického filmu noir. ()
Můj první film od Kurosawy, v některých místech dost natažený, až mi to i vadilo. Na to, že děj nebyl nějak složitý, tak myslím, že by to šlo i zkrátit, ale je to jenom můj subjektivní názor :). Jinak je to stará dobrá kriminálka, s osvědčeným modelem mladý a horlivý nováček a starší a zkušenější kolega. ()
Snímek, tvářící se zpočátku jako čistokrevná krimi, postupně akceleruje v zajímavou sociální a psychologickou sondu. Hodně mě bavila kamera, hodně mě bavilo "nakukování" do tehdejších reálií (jazzík v baru je fakt nářez:), hodně mě bavila dvojice Shimura/Mifune, která zde předvedla svou dost možná nejlepší souhru vůbec. ()
Kriminálka bez jakýchkoliv zvratů a s velkým logickým kopancem si dala záležet na precizním vykreslení atmosféry, ale nedokázala se oprostit od nesmyslně afektovaných scén, v tomhle filmu nebrečely snad jen neživé předměty. Natočit to někdo jiný, je to průměrný film, v rámci Kurosawovy tvorby je to hodně podprůměrný film. ()
Galerie (47)
Photo © Toho Company
![Toulavý pes - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/806/160806838_d2b491.jpg)
Zajímavosti (5)
- Počas úvodných titulkov sú k dispozícii zábery skučiaceho psa. Keď však zábery videli americkí cenzori, mylne predpokladali, že sa psovi ubližovalo. Akira Kurosawa povedal, že toto bol jediný prípad, kedy si želal, aby Japonsko neprehralo druhú svetovú vojnu. (Bilkiz)
- Veľká časť filmu bola natočená zo špinavých ulíc povojnového Japonska. Tieto boli nakrútené pod vedením hlavného asistenta režiséra Ishira Hondu, ktorý sa s kameramanom vybral do nebezpečného, yakuzou ovládaného územia. V mnohých scénach postavy Toshira Mifuneho od pása nadol ide v skutočnosti o Ishira Hondu. (Bilkiz)
- Napriek tomu, že bol Túlavý pes (1949) známy ako jeden z kriticky najrenomovanejších povojnových filmov Akiru Kurosawu, samotnému režisérovi sa až tak nepáčil. Kurosawa nazval film príliš technickým a zároveň poznamenal, že neobsahuje ani jednu skutočnú myšlienku. (Bilkiz)
Reklama