Reklama

Reklama

Yojimbo

  • Česko Ochránce (více)
Trailer

Bezmenný ronin, samuraj bez pána, sa v roku 1860, na konci éry dynastie Tokugawa, túla krajinou, až dorazí do mesta, ktoré je rozdelené medzi dva zločinecké gangy. Keď predvedie svoju šikovnosť s mečom, vodcovia oboch znepriatelených skupín si ho chcú najať za yojimba - osobného strážcu. On sa však rozhodne poštvať ich proti sebe a oslobodiť tak mestečko spod ich nadvlády. V roku 1964 nakrútil Sergio Leone remake s názvom Pre hrsť dolárov s Clintom Eastwoodom v úlohe bezmenného pištoľníka. (STV)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (219)

Big_Boss 

všechny recenze uživatele

Tak na to jak jsem se na film těšil až konečně uvidím, tak musím konstatovat, že jsem byl hodně zklamaný. Tenhle film mě tak nudil, že jsem ho dokoukal asi až na sedmej pokus. Problém byl možná z mojí stránky, kde jsem čekal nějaký akční blockbuster, ale místo toho jsem dostal hodně nudných ukecaných scén a tři krátké akční sekvence, kdy ta nejdelší měla asi 30 vteřin. To není úplně ideální, když má váš film přes 2 hodiny. Film Yojimbo, což tedy v japonštině znamená „Tělesná stráž“ začíná pohledem na toulajícího se ronina, tedy samuraje bez pána, kterého hraje Toširo Mifune. Tenhle ronin se zatoulá do nedalekého městečka, které ovládají dva znepřátelené gangy. Ronin se tedy rozhodne, že se nechá najmout oběma soupeřícíma stanama jako jejich osobní ochranka a rozvíří mezi nimi spory, aby se gangy vzájemně pobily a obyvatelé městečka byly svobodní od jejich nadvlády. Nezní Vám tahle premisa nějak povědomě? No pokud jste viděli westernovku „Pro hrst dollarů“ s Clintem Eastwoodem v hlavní roli, tak jste nepřímo viděli i Yojimba, jelikož se jedná o jeho přesný remake, který Sergio Leone vydal o tři roky později. Samozřejmě i na tenhle film najdete recenzi v tomhle seznamu. Dalšího remaku se tenhle film dočkal i se snímkem „Poslední zůstává“ z roku 1996, kde si hlavní roli zahrál Bruce Willis. V příběhu nečekejte žádné zásadní zvraty, protože příběh, který jsem vám řekl je defakto celý film. Z postav musí vyzdvihnout samotného ronina, kdy Toširó Mifune jako samurai Sanjuro je charismatický, tichý a když už občas promluví, tak se sice chová jak debil, ale má srdce na pravym místě. Tenhle dvorní herec režiséra Kurosawi nese celý snímek na svých bedrech, už jenom kvůli tomu, že vedlejší postavy jsou pro mě strašně nevýrazný. Nejlepší akční pasáž filmu byla ta, kdy Sanjuro bleskově zlikviduje šest stráží v nějaké věznici. Jenže problém je, že choreografie je relativně tragická, kdy se Sanjuro jenom napřáhne, máchne mečem dva metry od záporáka a ten jenom vyjekne otočí se a spadne. V lepším případě do někoho praští a začně z něj vířit prach, takže to skoro vypadá jako kdyby mlátil lidi klackem a ne ostrým mečem, který dokáže rozříznout maso jako máslo. Žádné pořádné cákance krve, žádné řezné rány nebo roztrhané oblečení, prostě nic. Ale pořád se musí počítat s tím, že to je rok 1961 a v té době to asi nešlo udělat tak elegantně jako ve westernech, kde si každej zastřelený kovboj rychle chytil prostřelenou ránu a sladl na zem. Přinejlepší mohli mít pod košily výbušnou červenou barvu, ale u řezných ran se to takhle jednoduše udělat nedá. Vizuální stránka filmu je opravdu úchvatná. Hlavně mě zaujaly ruční kamerový záběry, který v pohybu zachycují všechno, co se děje na plátně a dotváří tím krásnou atmosféru, kdy má divák pocit, že je skutečně součástí děje. Když vidíte tenhle záběr z dálky jak se Sanjuro sám blíží k bandě samurajů, tak si řeknete, že takových záběrů jste viděli ve filmech spousty, ale tohle je ten originál, od kterého to všichni okopírovali. Soundtrack je docela bída, protože ve filmu je buď dramatická hudba, kdy se k něčemu schyluje nebo akční hudba, ale obě jsou strašně monotání a jelikož se dokola opakují, tak vám za chvíli začnou lész krkem… nebo spíš ušima. Říkám to hlavně protože vím, že o 3 roky později tu v Dollarové trilogii Clinta Eastwooda vykouzlil Ennio Moriconne ohromující soundtrack, který ještě dnes každý westernový fanoušek zná, i kdyby ani jeden film z těchto špagety westernů neviděl. Filmu bych tedy na dnešní poměry dal známku 4.5, což je tedy v mém hodnocení – film u kterého jsem málem usnul, ale chápu, že v milníku kinematografie je tenhle film hodně opěvován, hlavně tedy jeho režisér Akira Kurosawa, díky kterému se inspirovali další filmaři, jako například George Lucas, který následně vytvořil jeho Magnum Opus Star Wars. () (méně) (více)

lesumir 

všechny recenze uživatele

Bylo úžasné sledovat rozdílné kultury v Leonově a Kurosawově opusech. Oba dva filmy jsou vynikající, ať Mifune nebo Eastwood srší charismatem, ale tady se mi víc líbila režie, prostě on Kurosawa umí, to bezpochyb, ale dva předchozí filmy se mi tolik nelíbily. Sedm samurajů jsem nevydržel a v Rashomonu mi vadilo, jak ze sebe Toshiro dělal retarda. Určitě mu dám ještě šanci! ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Jeden z príkladov, aký veľký vplyv mal Kurosawa na západnú westernovú produkciu. V tomto prípade ide o film Pre hrsť dolárov (1964), ktorý je takmer do bodky rovnaký ako tento snímok. V skratke, film je o osamelom hrdinovi (ronin), ktorý musí vziať zákon do vlastných rúk, pretože právny štát na tom mieste zlyhal. Na rozdiel od americkej verzie je tu veľká dávka humoru, hlavne v podobe komických postavičiek (napr. Ushitorov brat, taký srandovný pojašený syseľ sa len tak ľahko nevidí) a miestami až komického a satirického pohľadu na vtedajšiu spoločnosť. Veľká spokojnosť. 85/100 Videné v rámci Season Challenge Tour. ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Můj třetí Kurosawa. Ani tento snímek mě však nedokázal přesvědčit. Na vrchol zatím stále stavím Rašomona. Tělesná stráž má výbornou formální kvalitu, ostatně jako spousta východoasijských snímků. Má svou poetiku, ta je ovšem západnímu divákovi včetně mě většinou na hony vzdálená. Příběh je díky mnoha intrikám trochu zmatečný a celkově je Tělesná stráž často spíše nudná než plná napětí, jak by to asi u samurajských filmů mělo být. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

No popravde receno, od tohohle legendarniho kousku jsem cekal vic. Navic uz jsem predtim videl Pro par dolaru a Posledni zustava a Yojimbo mi z nich prisel nejslabsi. Dej je vcelku jednoduchej, zvlast kdyz jsem vlastne to samy videl uz dvakrat a navic tu je motivace hlavniho hrdiny krapet nejasna. Taky mi vadilo, ze je tu Toshiro jako strasnej master a pritom toho zas tak moc nepredved a vetsina ostatnich tu je vyobrazena jak parta blbecku. A ty souboje, co to jako melo bejt, Mifune poskakuje jak s prujmem a mava mecem tak pul metru od kazdyho, kterej pak s revem padne na zem. A hudba byla taky dost priserna. Ale precejen nemuzu rict, ze bych se nejak vyrazne nudil, Mifune urcity charisma ma a zrezirovany to je taky slusne, takze lepsi 3*. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (26)

  • Akira Kurosawa vyzval své asistenty režie, aby přišli s nějakým symbolem, díky kterému by se Sanjuro (Toširó Mifune) dozvěděl, že přichází do zkaženého města. Všechny jejich nápady pak zavrhl a vytvořil scénu se psem nesoucím lidskou ruku. (džanik)
  • Akira Kurosawa řekl Toširó Mifunemu (Sanjuro), že jeho postava je něco jako vlk nebo pes a Tacujovi Nakadaiovi (Unosuke), že je had. Inspirovaný tímto nařízením, přišel Mifune se Sanjurovým typickým škubáním ramenem, podobně jako když se pes snaží zbavit blech. (džanik)

Související novinky

Kultovní western dostane nové pončo

Kultovní western dostane nové pončo

10.07.2024

"Dobrých předělávek není nikdy dost.", řekli si nejspíš producenti ze stáje Euro Gang Entertainment, když se rozhodli odklepnout to, že ikonický western Pro hrst dolarů se dočká remakeu. Snímek z… (více)

Pro hrst dolarů se dočká seriálové verze

Pro hrst dolarů se dočká seriálové verze

30.09.2020

Slavný western Sergia Leoneho Pro hrst dolarů, jenž je sám o sobě remakem samurajské klasiky Yojimbo Akiry Kurosawy, se dočká seriálového zpracování. Příběhu o potulném cizinci, který svým důvtipem… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno