Režie:
Michael BayKamera:
John SchwartzmanHrají:
Sean Connery, Nicolas Cage, Ed Harris, John Spencer, David Morse, William Forsythe, Michael Biehn, Vanessa Marcil, John C. McGinley, Gregory Sporleder (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Brigádní generál Francis X. Hummel dlouhá léta velel tajným operacím. Ztratil během nich spoustu mužů a s hořkostí sleduje, jak nevděčně se k nim i jejich pozůstalým vláda chová. Když jeho žádosti nemají žádný efekt, rozhodne se společně se svým komandem přepadnout sklad zbraní, odkud uloupí rakety s chemicko-biologickou látkou VX. Opevní se ve zrušené věznici Alcatraz se stovkou rukojmích a patnácti raketami, namířenými na blízké San Francisco. Pak se spojí s ředitelem FBI a předá mu své požadavky. Vláda má během čtyřiadvaceti hodin převést na zvláštní konto sto milionů dolarů, které budou poukázány rodinám mužů, kteří během tajných operací zemřeli při plnění povinností. Pokud ne, tak odpálí rakety. Pentagon se rozhodne vyslat na ostrov speciální jednotku. O bomby se má postarat odborník na chemické a biologické zbraně Stan Goodspeed, který ale nemá zkušenosti s akcemi v terénu. Dostat komando nepozorovaně do pevnosti je donucen John Patrick Mason, bývalý britský agent, kterému se před třiceti lety jako jedinému podařilo z Alcatrazu uprchnout. Výtečně připravení Hummelovi muži však komando odhalí a zlikvidují. Přežijí pouze Mason a Goodspeed... (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 203)
„Personally, I think you're a fucking idiot.“ Když mi bylo deset, považoval jsem Skálu za nejlepší akční film všech dob. Svůj názor bych s odstupem mnoha let neměnil. Jiné jsou jen důvody, proč Bayův (a Bruckeimerův a Simpsonův) mistrovský kus obdivuji. Stvořil svět, v němž je vše podřízeno maximálnímu akčnímu zážitku. Rozhodnutí postav nemusí (a ani nedávají) moc smyslu – je hlavně potřeba, aby jejich jednání dobře vypadalo (charakteristické kroužení kolem herce z podhledu nechybí) a generovat další akční situace. Skála je i přes ambiciózní délku a poměrně dlouhou, ovšem později plně zužitkovanou expozici (na Alcatraz se definitivně přesouváme až po hodině) strhující od první do poslední minuty. Ať díky souběžně probíhajícím akcím, hned zkraje stanovenému a průběžně připomínanému deadlinu nebo neúnavně šlapajícímu soundtracku, který filmu mění v hotový Zimmerfest. Šanci na vydechnutí nemáme zejména díky bravurní rytmizaci filmu. Nejprve každých deset minut, ke konci v ještě kratších intervalech se objeví nová překážka/postava učiní klíčové rozhodnutí/situace zvážní. Různorodé akční scény (automobilová honička, přestřelky, souboj muže proti muži) odhalují nové informace a posunují vyprávění. Kromě horizontálního pohybu vpřed dochází k vertikálnímu prohlubování pouta mezi Goodspeedem a Masonem (dynamika jejich vztahu se ve druhé polovině stává jedním z motorů vyprávění) i našich znalostí o postavách a jejich motivacích (Ed Harris rozhodně nehraje jednorozměrného superpadoucha, první záběry naopak naznačují, že by mohl být hrdinou filmu). Film, který ve druhém plánu tematizuje otcovskou zodpovědnost a nabízí svérázné vypořádání se s vietnamským traumatem, se zkrátka neustále mění a vyvíjí, nepřestane nás držet v napětí a překvapovat a na okamžik neustrne. Connery hláškuje ostošest, drahá auta jsou vesele demolována, padouši invenčně zabíjení. Vtip a důvtip vybroušeného scénáře (na kterém se kromě mnoha jiných podílel i Aaron Sorkin) přitom Skálu nemění v lehkou zábavu, ve které by o nic nešlo, ani v přechytralou sebereflexivní dekonstrukci žánru. Obojí hlavně pomáhá se zlidštěním a lepším prokreslením hlavní dvojice (v kontrastu se smrtelnou vážností vojáků nebo lidí z vedení FBI). Za všemi těmi okázalými výbuchy, troufalými heroickými činy a šílenými plány na vyhubení lidstva po celou dobu vnímáme uvěřitelný lidský element, díky kterému nás nepřestává zajímat, co se děje a co se bude dít dál. Dokonale vyvážený mix bondovky, westernu a buddy movie. 95% Zajímavé komentáře: POMO, Marigold, Niktorius, SeanLSD, Vronsky Acrobat ()
Bombastický úvod s hudební složkou Hanse Zimmera a pak už jen akce, akce a akce. Nicolas Cage započal tehdy svou akční trilogii (The Rock, Con Air, Face/Off) a pro mě nebylo většího frajera ve filmovém světě. I po letech Skála neztratila nic ze svého kouzla. Pro mě největší akční pecka 90. let. 100% ()
"Poražení vždycky říkaj, že udělaj všechno. Vítězové to bez keců udělaj královně." Mám jistou slabost pro agenty Jejího Veličenstva a čerstvě vykopaný agent Mason má skvělý pohled na věc. Oproti tomu chemik Goodspeed zase skvěle zvrací, takže mi vlastně byli sympatičtí oba hrdinové. Jenže zároveň se mi dost hnusí přezíravý způsob, jakým vlády přistupují k válečným veteránům a rodinám pozůstalých, takže jsem byl od začátku i na straně generál Hummela. Naštěstí tato šachová partie má i nesympatické figury, dostatek akce, napětí i vtipu, což znamená, že jsem ke Skále již nejednou šnorchloval, motal se v podzemí a nakonec jsem i přidržoval Goodspeedovi ty zelené kuličky, aby se mu nerozbily. A dělal jsem to rád. ()
Uznávám, Skála je výborný akční thriller se skvělým hereckým obsazením a správnou "říznou" režií. Ale pro mě to pořád bude jen "jeden z mnoha" podobných thrillerů, byť ty další nedisponují třeba tolika hvězdami, ale scénáristicky jsou často velmi, velmi podobně zpracované. Rozhodně tím nechci Skálu snižovat na úroveň běžných blockbusterů, ale do opravdového megahitu jí podle mě něco chybí. Snad kousek větší scénáristické invence, byť umístění děje je skutečně dobré a hlavně originální. Ale snad všechny ostatní aspekty ze scénáře jsou už známé z jiných filmů. ()
Klasika bezesporu... Maximálně nadupanej film, bez vyloženě slabejch míst, a se spoustou hlášek (Tý vole, právě si zrušil ferrari... - Nebylo moje! ) a šťavnatejch postaviček (černoška v cele, černoch v tramvaji, majitel Humvee) ... Opravdu klasika s velkým K a Král všech akčních trháků. Co se hudby týče, nějak mi ale uniká její genialita. Zimmer složil mnohem lepší věci... ()
Galerie (81)
Zajímavosti (91)
- Chyba v českém dabingu. Vojenská hláška „aye-aye, sir“ („Provedu, pane, rozkaz, pane!“) byla přezíravým odposlechem přeložena jako „Oko za oko, pane“. V kontextu děje to samozřejmě nedává žádný smysl. (asdfasdf)
- Jednou z kníh, ktoré má John Mason (Sean Connery) v cele, je aj kniha „Umenie vojny“ od autora Sun-c'. (Niles)
- Stanley Goodspeed (Nicolas Cage) při jízdě na motocyklu drží v pravé ruce telefon a zjišťuje adresu dcery Johna Masona (Sean Connery). Tím pádem je vyloučeno, aby přidával plyn, navíc přední kolo motocyklu se netočí. (Mr.Hudson)
Reklama