Režie:
Michael BayKamera:
John SchwartzmanHrají:
Sean Connery, Nicolas Cage, Ed Harris, John Spencer, David Morse, William Forsythe, Michael Biehn, Vanessa Marcil, John C. McGinley, Gregory Sporleder (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Brigádní generál Francis X. Hummel dlouhá léta velel tajným operacím. Ztratil během nich spoustu mužů a s hořkostí sleduje, jak nevděčně se k nim i jejich pozůstalým vláda chová. Když jeho žádosti nemají žádný efekt, rozhodne se společně se svým komandem přepadnout sklad zbraní, odkud uloupí rakety s chemicko-biologickou látkou VX. Opevní se ve zrušené věznici Alcatraz se stovkou rukojmích a patnácti raketami, namířenými na blízké San Francisco. Pak se spojí s ředitelem FBI a předá mu své požadavky. Vláda má během čtyřiadvaceti hodin převést na zvláštní konto sto milionů dolarů, které budou poukázány rodinám mužů, kteří během tajných operací zemřeli při plnění povinností. Pokud ne, tak odpálí rakety. Pentagon se rozhodne vyslat na ostrov speciální jednotku. O bomby se má postarat odborník na chemické a biologické zbraně Stan Goodspeed, který ale nemá zkušenosti s akcemi v terénu. Dostat komando nepozorovaně do pevnosti je donucen John Patrick Mason, bývalý britský agent, kterému se před třiceti lety jako jedinému podařilo z Alcatrazu uprchnout. Výtečně připravení Hummelovi muži však komando odhalí a zlikvidují. Přežijí pouze Mason a Goodspeed... (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 203)
Film „Skala“ som už videl viac krát, no ohviezdičkujem ho až teraz. Pozrel som si ho znova a stále sa nemôžem zbaviť dojmu, že je to hodne nadhodnotený titul. Jedná sa síce o populárny akčný snímok s bohatým rozpočtom, špičkovým hereckým obsadením, vysoko profesionálnym soundtrackom a vymakanými filmovými trikmi... Prvá hollywoodska trieda! To je fajn. Lenže je tam zároveň toľko logických nezrovnalostí, nereálnych situácií, blbých hlášok, že to nedokážem pri veškerej snahe prehliadnúť. Režisér Michael Bay točí drahé, popkornové nezmysly, ktoré dokáže ponuknúť v ťažkoodolateľnom, lákavom, nablískanom obale. *** ()
„Personally, I think you're a fucking idiot.“ Když mi bylo deset, považoval jsem Skálu za nejlepší akční film všech dob. Svůj názor bych s odstupem mnoha let neměnil. Jiné jsou jen důvody, proč Bayův (a Bruckeimerův a Simpsonův) mistrovský kus obdivuji. Stvořil svět, v němž je vše podřízeno maximálnímu akčnímu zážitku. Rozhodnutí postav nemusí (a ani nedávají) moc smyslu – je hlavně potřeba, aby jejich jednání dobře vypadalo (charakteristické kroužení kolem herce z podhledu nechybí) a generovat další akční situace. Skála je i přes ambiciózní délku a poměrně dlouhou, ovšem později plně zužitkovanou expozici (na Alcatraz se definitivně přesouváme až po hodině) strhující od první do poslední minuty. Ať díky souběžně probíhajícím akcím, hned zkraje stanovenému a průběžně připomínanému deadlinu nebo neúnavně šlapajícímu soundtracku, který filmu mění v hotový Zimmerfest. Šanci na vydechnutí nemáme zejména díky bravurní rytmizaci filmu. Nejprve každých deset minut, ke konci v ještě kratších intervalech se objeví nová překážka/postava učiní klíčové rozhodnutí/situace zvážní. Různorodé akční scény (automobilová honička, přestřelky, souboj muže proti muži) odhalují nové informace a posunují vyprávění. Kromě horizontálního pohybu vpřed dochází k vertikálnímu prohlubování pouta mezi Goodspeedem a Masonem (dynamika jejich vztahu se ve druhé polovině stává jedním z motorů vyprávění) i našich znalostí o postavách a jejich motivacích (Ed Harris rozhodně nehraje jednorozměrného superpadoucha, první záběry naopak naznačují, že by mohl být hrdinou filmu). Film, který ve druhém plánu tematizuje otcovskou zodpovědnost a nabízí svérázné vypořádání se s vietnamským traumatem, se zkrátka neustále mění a vyvíjí, nepřestane nás držet v napětí a překvapovat a na okamžik neustrne. Connery hláškuje ostošest, drahá auta jsou vesele demolována, padouši invenčně zabíjení. Vtip a důvtip vybroušeného scénáře (na kterém se kromě mnoha jiných podílel i Aaron Sorkin) přitom Skálu nemění v lehkou zábavu, ve které by o nic nešlo, ani v přechytralou sebereflexivní dekonstrukci žánru. Obojí hlavně pomáhá se zlidštěním a lepším prokreslením hlavní dvojice (v kontrastu se smrtelnou vážností vojáků nebo lidí z vedení FBI). Za všemi těmi okázalými výbuchy, troufalými heroickými činy a šílenými plány na vyhubení lidstva po celou dobu vnímáme uvěřitelný lidský element, díky kterému nás nepřestává zajímat, co se děje a co se bude dít dál. Dokonale vyvážený mix bondovky, westernu a buddy movie. 95% Zajímavé komentáře: POMO, Marigold, Niktorius, SeanLSD, Vronsky Acrobat ()
"Poražení vždycky říkaj, že udělaj všechno. Vítězové to bez keců udělaj královně." Mám jistou slabost pro agenty Jejího Veličenstva a čerstvě vykopaný agent Mason má skvělý pohled na věc. Oproti tomu chemik Goodspeed zase skvěle zvrací, takže mi vlastně byli sympatičtí oba hrdinové. Jenže zároveň se mi dost hnusí přezíravý způsob, jakým vlády přistupují k válečným veteránům a rodinám pozůstalých, takže jsem byl od začátku i na straně generál Hummela. Naštěstí tato šachová partie má i nesympatické figury, dostatek akce, napětí i vtipu, což znamená, že jsem ke Skále již nejednou šnorchloval, motal se v podzemí a nakonec jsem i přidržoval Goodspeedovi ty zelené kuličky, aby se mu nerozbily. A dělal jsem to rád. ()
Jestli chce někdo vědět, jak má vypadat pořádně nabušená akční pecka, tak ať se podívá na tenhle Bayovův kousek, který je jednoznačně jedním z nej v 90. letech. Nicolas Cage v roli uťápnuté a z akce vystrašené laboratorní krysy se pomalu mění v hrdinu a naprosto vynikající Sean Connery je stejně jako záporák Ed Harris třešničkou na dortu. Film má švih, spád, akční scény fungují výborně a naprosto skvělá muzika dotváří tohle vše do uceleného celku. Díky tomuhle filmu mě začalo bavit navštěvovat kino a stále čekám, kdy Michael tenhle svůj majstrštyk konečně překoná, možná marně, ale já si počkám. :) ()
Každou chvíli slyším, jak si někdo stěžuje na Michaela Baye. Pokaždé, kdy se objeví jeho další film čtu další zbytečné negativní kritiky a musím podotknout, že naprosto na nic. Michael Bay totiž točí filmy z lásky a z důvodu pobavit diváka. Skála je jeho druhý film a ti, kteří ho nemají rádi, většinou tvrdí, že právě ona je jeho nejlepším filmem. Ale jaký je v ní rozdíl oproti jiným jeho filmům? Vtip a výborné akční scény se objeví. Dva taháka, které diváky dovábí ke každému jeho filmu. Tak čím to teda je? Nejspíš jde hlavně o parádní herecké výkony ze strany Sira Seana Conneryho, nebo Nicolase Cage a to není konec. Těch jmen, velikých jmen je opravdu dost. K tomu parádní příběh a výše zmiňované akční scény. Akční scény tak monumentální, že je umí jen Bay. Musim ale podotknout, že Skála není zas tak dokonalý film jak zde píšu. Je slušný to určitě, ale víckrát bych se na něj nejspíš už nepodíval. --- Momentík, momentík... Jaký je možný počet obětí na jednu raketu s VX plynem, generále Petersone? - Šedesát, sedmdesát... - To není zas tak hrozné. - Tisíc. Sedmdesát tisíc mrtvých. Kávová lžička té dobroty zamoří prostor sto stop. Jediná lžička týhle sračky v povětří zničí všechno živý v osmi blocích. Pochopil?! ()
Galerie (81)
Zajímavosti (91)
- Látka VX měla být jednou ze zbraní hromadného ničení, jimiž údajně disponoval režim Saddáma Husajna a které posloužily jako záminka pro invazi do Iráku (2003). Ukázalo se však, že informační zdroj o zbraních hromadného ničení Saddámova režimu si vše vymyslel. Inspiroval se právě filmem Skála. (BMW12)
- Nicolas Cage (Stanley Goodspeed) později okomentoval spolupráci se Seanem Connerym (John Mason) takto: "Byl pro mě něco jako strejda. Každodenně jsem ho na place oslovoval ‘maestro’. Vlastně jsem rád, že v té době už tak dlouho nebyl Jamesem Bondem, protože mě bavilo v průběhu let sledovat jeho herecký vývoj… a zamlouvalo se mi to, co jsem viděl. Moje oblíbená rada, kterou mi při natáčení dal, je: ‘Musíš umět vstoupit do místnosti tak, aby lidi prostě věděli, že někdo vstoupil do místnosti.’ To byla skvělá rada!" (NIRO)
- Hlavný hrdina John Mason (Sean Connery) sa vo filme objaví až v 27. minúte. (ČSFD)
Reklama