Reklama

Reklama

Smrtihlav

  • Francie HHhH (více)
Trailer 1

Snímek Smrtihlav se od většiny předešlých filmových zpracování s tímto tématem liší. Z výrazné části se totiž zaměřuje také na opačnou stranu barikády na samotného Heydricha. Ten zde není pouhým předmětem atentátu, ale důležitou aktivní postavou. Vedle příběhu Československých parašutistů sleduje film Smrtihlav i jeho život, vzestup a kariéru, kterou ukončil jako jeden z největších prominentů Třetí říše. Nejnovější verze atentátu na Heydricha tak ukazuje nejen hrdinství, ale i nelítostné zlo, proti kterému je namířené. Právě k tomuto pojetí odkazuje český název stejně jako na fakt, že Heydrich byl jedním z inženýrů takzvaného Konečného řešení židovské otázky. (Bontonfilm)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (339)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Dokud Jimenez vypráví o vzestupu nacistického arcimonstra, má to svou tvář a docela i působivost, ale od seskoku parašutistů začnou z výšky padat nesourodé střepy, co všechno pod sebou rozbijí. Snaha zasadit vše do širšího kontextu se minula účinkem a zůstal jen scestný historický film, jehož kompaktnost je rozstřílená jak kůr v kostele svatých Cyrila a Metoděje. A to buďme rádi, že ze zákristie nevyjel v tanku farář Václav Čikl.. ()

Lucasion 

všechny recenze uživatele

Zatímco Anthropoid (2016) byl dramatem o parašutistech, co provedli atentát na protektora. Tak Smrtihlav zkoumá samotné velitele SS z druhé stránky. Aspoň první polovina filmu je koukání za oponu nejobávanějšího muže v Praze. Několikrát se ho film snaží vykreslit jako ambiciózního muže, který toužil po potlesku. Jako muže, který díky své ženě se dostane k moci strany SS a následně je z něj protektor pro Prahu. Zbytek vykreslení patří zrůdnosti tohoto muže, kterému přezdívali Muž se železným srdcem. Jakmile se film přehoupne přes půlku, tak parašutisté padají poblíž Plzně a přípravy na atentát se rozbíhají. Zatímco první půlka se vleče, tak ve druhé už atmosféra houstne, aby na konci byla samozřejmě trošku dojemná. Jason Clarke si připisuje další skvělou roli a jeho Heydrich je skutečně zrůdnost sama. Moje oblíbená Mia Wasikowska hraje mnohem menší roličku jako přítelkyně jednoho z parašutistů. Prostředí Prahy a dobové kulisy jsou super. Za to bod nahoru. Nicméně když to porovnám s právě starším Anthropoidem, který šel jenom o rok dříve, tak se mi film líbí podstatně méně. Závěr je utahanější a méně procítěný než u Anthropoidu. Celkově film příliš nebavil a celý působí spíše jako dokumentární film bez hlubšího významu. I když se několik dobrých scén najde. Škoda především toho, že jsem jen čekal, jak si Heydrich vezme na hlavu korunovační klenoty. Bohužel, to se nestalo. (55 %) ()

Reklama

kingik 

všechny recenze uživatele

Vzestup i pád parchanta parchantů podle (bájné fantazie nebo spíše úprav) filmových tvůrců. Ovšem podotýkám, že "Hanebný pancharti" taky nebyli zrovna vzorem skutečných historických okopů, přesto se prokopali do zdejších rudých trenclí. A co "Volyň"? Mám snad skupovat ve velkém polská vejce, abych si je pak mistrně mohl během projekce filmu rozbíjet o hlavu, prostě abych se u té nudy zabavil?! Tohle je intenzivní zakončení "trilogie" o nacistickém hodnostáři Reinhardu Heydrichovi, říšském protektoru, který v českých i amerických filmových dějinách repetitivně umíral. A za tyhle filmové služby mu v pekle do řitního otvoru strkají jen krouhanou zeleninu a ovoce bez pesticidů. Nárok na reinkarnaci je předem zamítnut. Může být rád, že je v teple, má ho zadarmo. I zde zemře, to víte, atentát, umírá se většinou po něm, pokolikáté už ale v rámci historických válečných filmů. Je to vlastně první film, v němž Heydricha vidíme chcípat na nemocničním lůžku. Do dvou hodin tenhle dramatický kousek vměstnal hodně událostí, jeho zarputilé začátky v šermu i před vojenským soudem za prostopášnost, vstup do SS jednotek, které počal řídit, přes rodinku, i váleční zločinci mají právo na rodinný život i sex se sličnou manželkou, obzvlášť když ji hraje samice Rosamunda Pike, až po osudný atentát, po němž následovala krutá odplata. Vše zakončeno tradičním veselím z kostela za rachotu samopalů, kde se ukrývali nezbední atentátníci. S Heydrichem má většina spojeno atentát na něj, "heydrichiádu" a zvěrstva, která páchal. Jména hrdinných odbojářů Gabčík a Kubiš, operace Anthropoid, to k jeho osobě také neodmyslitelně patří. Nějak jej adorovat nemá význam, film sice váhá, zda přikročit i k tomuto nemyslitelnému aktu, ten jeho výskyt v kruhu rodinném k tomu sváděl, naštěstí dostal scénář rozum a včas přeřadil, aby se věnoval jiným, podstatně důležitějším událostem. Ve filmu se to má s Heydrichem tak, že v podstatě všechny nenávidí. Jason Clarke je patřičně démonický Heydrich, coby herec má výraznou fyziognomii, nelze jej v žádném filmu přehlédnout, jeho herecké schopnosti se vždy držely někde na průměru, tudíž zde podává jeden ze svých nejlepších výkonů, bezcitnost a chlad z něj jen sálá. Odbojáři jsou celkem zaměnitelní i snaživí, Kubiše ztvárnil Jack O´Connell a Gabčíka si střihl Jack Reynor, stejná křestní jména, co hůř, i vnějšková podobnost, ti dva se mně až do konce filmu pletli. Jednou z bizarních složek byla mluva, všichni hovořili angličtinou s nějakým přízvukem. Skutečný bizár byla pasáž, v níž čeští odbojáři mezi sebou klábosí plynně anglicky, následně zapějí českou hymnu česky, a s přízvukem. Film má precizní výpravu, kameru, kostýmy, technická stránka filmu skvostná. Nahlédneme do matičky Prahy, díkybohu nás nevítá Aňa Geislerová, jako v Anthropoidu, její místo přebírá přijatelnější Mia Wasikowska. Za nevýskyt českých herců jsem rád, tedy žádný známí se zde nezjevili. Je to sice "vzdělávací" film, ve výhodě je ovšem ten, kdo chyběl na hodinách dějepisu, případně na nich nedával pozor. Pak vám nebudou vadit fabulace typu, že Heydrich po atentátnících střílel, nebo že Gabčík s Kubišem se seznámili na korbě auta a jiné "podvrhy" a historické nepřesnosti. Pokud vás bavila "trilogie" sestavená z dramatických titulů Atentát (1964), který měl věrohodné zpracování, na mě ale příliš černobílý, Anthropoid (2016) s intenzivní závěrečnou kanonádou v kostele, je nezbytné, abyste skládačku doplnili "Smrtihlavem", který má největší spád událostí a jeho středobodem je poutavě sesumírovaný životopis nacistického pohlavára. Srovnání těch tří filmů je zajímavé, každý z nich totiž na atentát přináší vlastní pohled i zpracování. Pak už se můžete stát hrdým členem odboje, co nese jméno "Smrtibrácha". 10/10 () (méně) (více)

Ampi 

všechny recenze uživatele

Smrtihlav byl poražen Anthropoidem. Kladem je mu sice zobrazení osudu Heydricha, na kterého se vařila voda, ale historický uprav je tam až moc. Asi tvůrci drželi hesla, že příběh nemusí být úplně pravdivý, ale zajímavý a zábavný. Tak to pojali i s historii. Možná škoda. Atentát (film Jiřího Sequense) je nejlepší. Smrtihlav své další klady, hudbu, Linu, kamarádství parašutistů, práce kamery, jistá osudovost a poetika atd. utopí v moři drobných chyb. Arzenál parašutistů v kostele je ohromný (ale bombu si musí Kubiš udělat sám) a Němci jdou vstupními dveřmi jak na porážku. Samopal Thompson je standardní zbraní československého odboje. Československá hymna se silným přízvukem je milá i když trochu humorná. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

V době premiéry jsem si Smrtihlava vyhodnotil jako ztrátu času, ale když se po letech objevil v nabídce televizního vysílání, zvítězila zvědavost, zda si tak příkrá hodnocení a jedovaté hodnocení filmových fanoušků opravdu zaslouží. Inu, zaslouží. Zdůrazňuji, že jsem vůbec neřešil historickou věrnost zobrazovaných událostí, bral jsem to prostě jako žánrový film hollywoodského studia, které chce bavit a oslovuje globální publikum, kde je jen minimum poučených a zasvěcených diváků orientujících se v historických událostech 2. světové války. Snímek ale troskotá v tom, že neví, čím chce být, respektive Jimenez se do něj snažil nacpat úplně všechno. Povrchní psychologii, romantiku, dobrodružství, válku, politické drama atd. Nesedí to jako celek a chybí tomu jakákoli atmosféra i nějaké výrazné zapamatováníhodné herecké výkony. Pokud v několika momentech film pobaví, je to kouzlo nechtěného. Třeba když parašutisté po seskoku zdolávají alpské štíty nebo když překvapené německé vojáky při pokusu o vniknutí do skrýše parašutistů přivítá kulometná palba. Dá se to vidět a dokážu pochopit i tři hvězdičky, ale dobrý film vypadá úplně jinak. Celkový dojem: 35 %. Taková Valkýra je případ hollywoodského bijáku, který zázemí velkého studia dokázal využít k něčemu pozitivnímu. Smrtihlav je pravý opak. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (18)

  • Reinhard Heydrich (Jason Clarke) nosí ve filmu po svém jmenování říšským protektorem uniformu s hodností gruppenführer, ve skutečnosti měl ale hodnost vyšší, a to obergruppenführer. Tuto hodnost ve filmu má pouze ve scéně, kdy má proslov při jmenování do funkce protektora. Po zbytek filmu má ale opět hodnost nižší, což je špatně. (SsgtJira)
  • Autor literární předlohy Laurent Binet učil v 90. letech francouzštinu na Vojenské akademii v Liptovském Mikuláši. Zde se seznámil s československou historií. (Klot)
  • Parašutistů bylo schováno v kostele dle historiků 7. Na kůru bojovali Opálka, Kubiš a Bublík, v samotné kryptě pak Valčík, Švarc, Hrubý a Gabčík. Z toho 4 zemřeli na kůre kostela a 3 v kryptě kostela. (Jirka_Globus)

Související novinky

Rosamund Pike a válečná dramata

Rosamund Pike a válečná dramata

08.02.2016

Po oscarové nominaci za Zmizelou začala být po Rosamund Pike daleko větší sháňka. Komedie Hector and the Search for Happiness a Dlouhá cesta dolů bohužel díru do světa neudělaly a podobně dopadl… (více)

Reklama

Reklama