Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Berlínsky policajný inšpektor Lohmann (Otto Wernicke) vyšetruje prípad, v ktorom všetky stopy vedú k mužovi, ktorý je už mnoho rokov hospitalizovaný pre duševnú chorobu - Dr. Mabusemu (Rudolf Klein-Rogge)... (matriosa)

Recenze (47)

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Testament dr. Mabuseho je volné pokračování napínavého příběhu o ďábelském mistru převleků, člověku, jenž vyniká svými schopnostmi hypnózy, ale především nevyzpytatelném zločinci, který často bývá přirovnáván k Fantomasovi. Tento snímek je druhým zvukovým filmem Fritze Langa (po Vrah mezi námi) a zvuk hraje v tomto díle velice důležitou roli - ještě víc vyhrocuje vypjaté momenty a dává již tak dost mysterióznímu příběhu další rozměr. V tomto pokračování je Mabuse již zdánlivě neškodně "uklizen" v sanatoriu pro choromyslné, kam se dostal po dopadení v prvním filmu. Jeho neškodnost je však iluzí. Hlavními postavami filmu jsou především komisař Lohmann, ředitel sanatoria prof. Baum a také rozporuplný milovník a napravený kriminálník Thomas Kent - První z nich rozplétá nitky závažných zločinů, jejichž stopy vedou právě do sanatoria, kde dlí podivínský Mabuse, posledně jmenovaný mu pak v závěru vydatně pomáhá. Testament obsahuje několik nezapomenutelných scén (především vražda dr. Kramma na křižovatce je velice originální) a jako celek působí oproti neskutečně dlouhému prvnímu dílu mnohem svižněji. Navíc nejde jen o thriller, ale snímek je napěchovaný narážkami na soudobé dění, v nichž říšský ministr propagandy Goebbles uviděl nebezpečí a film zakázal. Skutečně, tajemný Mabuse svými schopnostmi a konáním není v určitých momentech nepodobný Adolfu Hitlerovi. Testament je výborný film, silně expresionisticky laděný a s výbornou atmosférou. Váhám váhám...4 nebo 5? Zlatý střed... 4 a 1/2* ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Viem, že Závéť doktora Mabuse má svoje miesto vo filmovej histórii, viem, že Fritz Lang bol významným režisérom. Ale tiež viem, že ma film nezaujal, nerozumiem obdivu užívateľov, ktorí ho hodnotili a tri hviezdičky dávam iba preto, že vo viacerých obrazoch a scénach je zrejmé, že film nakrútil umelec, ktorý svojmu remeslu rozumie. Že mu nerozumiem ja, je iba môj problém. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Filmy Fritze Langa z přelomu 20. a 30. let patří k vrcholům meziválečného filmu v tehdejším říšském Německu, v minulosti mne již velice zaujal snímek Vrah mezi námi (1931) rovněž s Otto Wernickem v roli policejního inspektora Lohmanna. Těšil jsem se na velký filmový "výbuch" podobného ražení, ale bohužel se dostavil jenom zčásti. Všechny ty krásně vymyšlené záběry, na svou dobu velice nápaditou režii a zrealizované filmařské nápady doprovázel na můj vkus zmatený až překombinovaný příběh, který mne tolik nezaujal. Nesedlo mi především smíchání pěkné dobové kriminálky s fantasticky pojetým hororem o záhadném doktoru s obživlým duchem či šíleným zpívajícím psychopatem. Občas jsem se v tom ztratil a v rámci celkového zhodnocení to úplně nevylepšily ani poměrně napínavé pasáže k závěru. Navíc ve srovnání se zmíněným předchozím Langovym filmem mi připadá celá zápletka poněkud braková. Takže zůstává jen obdiv nad filmařinou bez výraznějšího proniknutí k obsahu a lepší 3 hvězdičky. 65% (# Challenge Tour – 52 roků filmu za 52 týdnů) ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Další z průhledů do světového rozměru našeho západního souseda i dnes připomíná, že německá demokracie nejenže existovala, ale byla také schopna účinné, hluboké a působivé sebereflexe. Zakázal-li "pán myšlenek" Třetí říše toto podmanivé dílo, dobře věděl, co činí. Skutečná tvář nacismu, produktu hnilobné romantiky, za níž se skrývá neurvalé úsilí o moc a podmanění, je dokreslením neblaze proslulého řevu Hitlerových projevů a v stále expresionismus evokujícím pojetí si v nás přímo vynucuje strach, hrůzu, bezmoc, touhu po útěku. Šílenství, doložené pozdějším Thyssenovým výrokem o polokreténech, tu přímo kape z plátna. Účinek a jeho sílu dále zvýrazňuje historická kresba vlastně demokratické výmarské krimininální policie, pomyslného světa světla a věcnosti, až polaritního protipólu démonizujících asociací, v nichž si nacismus tolik liboval. Šoa, etnocida, holokaust, krematorium, vězeňské bloky Osvětimi, Sobiboru, Ravensbrücku, Mauthausenu jsou tím, co svou intuicí Lange tušil a nahmatával. Jak víme dnes, dařilo se mu to natolik úspěšně, že to i dnes vyvolává v zádech mráz a v krku smrtelnou úzkost. Ano, Hitler a Německo nebyly nikdy pojmy, které by se beze zbytku překrývaly. Je dobré to vědět a znát. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Fritz Lang sa k návratu k jednému zo svojich najväčších filmov, odhodlal s tou najväčšou vervou. A natočil kriminálku, pri ktorej môžu žasnúť aj dnešný násťročný a čerstvý dvadsiatnici ( pokiaľ im to svedomie dovolí ), pretože niektoré scény mi pripadali, ako keby sa premiestnili z doby dnešnej, do dôb tamojších ( viď prestrelka v brlohu kriminálnikov ). Majstrovsky prevedené akčné sekvencie, ´´creepy´´ scény s Dr. Mabusem ( tá maska ja fakt strašidelná ) a stále napínavý dej. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (3)

  • Film vyjadřoval pocity, které byly podle nacistů až moc na tělo. Ministr propagandy Josef Goebbels požádal Fritze Langa, aby změnil poslední část. Lang to ale odmítl a uprchl ze země. (Pavlínka9)
  • Ministr propagandy Joseph Goebbels tento snímek zakázal, protože by prý mohl podněcovat občany k protispolečenskému chování a terorismu proti státu. [Zdroj: Cinema] (Terva)

Reklama

Reklama