Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (409)
Kde začít? Možná tím, že kostýmní historická dramata/romance se jen málokdy strefí do mého vkusu. Příliš mnoho nic neříkajících scén, utahané dialogy, mizerné tempo, ženy a dívky sevřené přísnými zákony etikety s touhou po té skutečné lásce. Prostě mě opačné pohlaví, jehož kvality se odvíjely od schopnosti hry na klavír a vyšívání a vytříbeného chování, se vším tím štěbetáním a nekonečnými klepy, neoslovilo. Kladem filmu jsou bezesporu herecké výkony (Thompson, Winslet, Rickman), ale alespoň pro mě je to tak jediné, na co si snad někdy vzpomenu. A Anga Lee mám raději v korunách stromů.. ()
Určitě se jedná o nejlepší filmové zpracování příběhu od Jane Austen. Ang Lee je profík a tak nenechal nic náhodě. Vsadil všechno na tehdejší britskou hereckou smetánku a ta se mu odvděčila jedinečnými hereckými projevy. Hugh Grant, Kate Winslet, Emma Thompson a Alan Rickman tu pro mě předvádí absolutně nejlepší role z filmu, čímž nechci říct, že jiní by byli slabší. To rozhodně ne. Problém je ale v samotné předloze, která je tak sladkobolná, až to bolí. Vše je samozřejmě absurdně teatrální a chování zdejších postav je za hranicí snesitelnosti. Zde ale vidím, že se to bere s rezervou a tak jsem těch 131 minut dal poměrně s lehkostí. ()
Především, ta atmosféra a morálka 19. stol. je tu zobrazena naprosto skvěle. Jenže, dokoukat tuhle od reality chirurgicky dokonale amputovanou snobárnu, vyžadovalo u mě značnou dávku filmového sebezapření. Upřímně, i Lynch je pro mě srozumitelnější než tahle vážně míněná telenovela. To, že jsem se musel partnerky v polovině filmu ptát, kolik že je vlastně těch sester a kdo s gentlemanů se které dvoří dokazuje, že můj cit a rozum tohle dílo minulo velkým obloukem. Nebo abych se vyjádřil v intencích filmu, rozum by tenhle výborně natočený výpravný film hodnotil jinak, ale mé city jsou tentokrát důrazně proti. "Pýcha a předsudek" je mi bližší. ()
Tak nějak sem nepochopil, o čem to teda vlastně bylo? Jednotlivé epizodky mají hlubší smysl samy o sobě, než v cekovém kontextu. Jinak velice zdlouhavé, rozvláčné... Herecky ovšem fantastické. Emma Thompsonová ja skvostná, Kate winslett je taky výborná, ale vrcholem jsou všechny mužské role. Grantem a Rickmanem počínaje, a tím hubeným chlapíkem, co pronáší jen několika slovná, cinická konstatování konče. ale jako celek... silné zklamání ()
Spolu s Pýchou a předsudkem mé nejoblíbenější zpracování románu od Jane Austen. Film, který dokáže člověka zahřát u srdce, protože i sám film v sobě to srdce ukrývá. Ve svém žánru by tento film jen těžko hledal konkurenci, rovnat se mu asi doopravdy může pouze pozdější "Pýcha a předsudek" Joea Wrighta. Skvělé vyobrazení staré Anglie a společnosti. Výborný scénář a hlavně výborné herecké výkony. Skutečně nevím, které herecké jméno bych tady vyzdvihla. Film má sice přes dvě hodiny, ale u tohoto filmu se zkrátka nelze nudit. Já si film pustím kdykoliv znovu. Bravo. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (75)
- Napriek uznaniu, ktoré film dostal, nebol Lee nominovaný na Oscara za najlepšiu réžiu (hoci bol nominovaný na Zlatý glóbus), čo niektorí považovali za rasizmus a podceňovanie čínskej kinematografie všeobecne. Lee to však takto vážne nebral. Povedal, že netreba z toho robiť škandál ani národnú záležitosť. (Arsenal83)
- Imelda Staunton a Hugh Laurie si v minulosti už zahrali manželský pár, a to vo filme Petrovi přátelé (1992). (Arsenal83)
- Režisér Ang Lee pred najatím do filmu Jane Austen vôbec nepoznal. Rozpovedal sa o tom: "Myslel som si, že sa zbláznili: vyrastal som na Taiwane, čo viem o Anglicku 19. storočia? Asi v polovici scenára začalo dávať zmysel, prečo si vybrali práve mňa. Vo svojich filmoch sa snažím miešať sociálnu satiru a rodinnú drámu. Uvedomil som si, že som sa celý čas snažil urobiť Jane Austenovú bez toho, aby som ju poznal. Jane Austenová bola môj osud. Musel som len prekonať kultúrnu bariéru." (Arsenal83)
Reklama