Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (411)
Určené ženám, z pohľadu mužského diváka dosť nezaujímavé. Anglický štýl, anglické frázy, našincovi to nemusí veľa povedať. Keď to len porovnám s Pýchou a predsudkom, príbeh je tam diametrálne lepší, romantickejší, zaujímavejší. Rovnaká autorka, iný román a lepšie prevedenie. Rozum a cit jej proste moc nevyšiel a na plátne vyzerá fádne. Navyše mi Emma Thompson do snímku vôbec nesadla a okrem toho tu bol samý uplakaný cit a žiadny rozum. ()
Výborný scénář a skvělá režie. Základní předpoklad pro dobrý film je zde splněn vrchovatě. Dokonale vykreslená atmosféra staré Anglie a vztahů mezi lidmi v té době s důrazem na osudovou lásku. Kdo je příznivec romantických filmů s vynikajícími hereckými výkony, tak tady si přijde na své. Celá plejáda anglických herců spolu se jménem režiséra je zárukou hlubokého zážitku.... Těžko tady někoho vyzdvihnout, ale kdybych musel, pak určitě výkon Alana Rickmana. Skvělý film ! ()
-"For there is nothing lost but may be found if sought." Tak ve svém současném rozpoložení zjišťuji, že mě velmi silně uráží, jakým způsobem tenhle film definuje rozum a cit, respektive co to znamená být rozumná a co citlivá. V tomto případě nemůžu srovnávat s knížkou, protože jsem ji nečetla, ale občas opravdu nemůžu pochopit, co to ta Emma napsala a co tím zamýšlela, co zůstalo z původní předlohy, co mělo být moderní interpretací a co jí možná v době vzniku filmu bylo, ale dnes po dvaceti letech už není. Navzdory tomu definování v názvu mi postava Kate Winslet připadala extrémně necitelná, zejména co se týče chování ke své sestře. Hugh Grant se mi do kostýmní role příliš nehodí, Hugh Laurie byl zase překvapivě trefný (a srdíčkový), a při zraněném úsměvu Alana Rickmana mi padaly slzičky - ačkoliv nemůžu skousnout, že poslední záběr filmu je na něj rozhazujícího peníze do davu. Docela mi nesedělo trvání filmu v porovnání s tím, jak neosobní mi od svých tvůrců připadal. Já Anga Leeho (tedy jeho filmy) zkrátka nemám příliš ráda, tohle prostě vypadá jako výtvor najatého nezainvestovaného režiséra a klidně by jím mohl být kdokoliv jiný. Možná i proto vyznívá to poselství tak jalové. ()
Scénář: Emma Thompson .. Majstrštyk Emmy Thompson! Nejenže dokázala bezvadně zadaptovat knihu spisovatelky Jane Austen, ale skvěle zvládla i svůj herecký part. Vím, bude to klišé, ale film prostě přetéká rozumem a citem. Zbylé obsazení ani režie nic nepokazila a vzniknuvší film je jednoduše krásný. Lehký, laskavý, humorný (seznamování a vztahy žen a mužů ve staré Anglii tak dnes ani jinak nejdou nazvat) snímek, který nejen ženy zahřeje u srdce. ()
Onehdá ma to chytilo ďaleko viac. Včera som si to pustila, lebo nič iné v telke nebolo. A veru tiež si myslím, že Pýcha a predsudok má ďaleko navrch. Grantovi takéto postavy veľmi sedia, pred rokmi ma Winslet neskutočne očarila svojou krásou a veru aj po rokoch mi prišla vo filme nádherná. Thompson tradične taká ako býva. Hudba, réžia, kostýmy, výprava a muzika na pochvalu, ale na koho som sa nemohla vynadívať bol Rickman. Toho by som aj ja chcela. ()
Galerie (74)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (75)
- Celosvětová premiéra proběhla 4. prosince 1995 v Beverly Hills v Kalifornii. (BMW12)
- Alan Rickman (Colonel Brandon) si ve svém deníkovém záznamu k premiéře Rozumu a citu zapsal: „21. února 1995: 18:45 jsme na cestě do kina Curzor Mayfair na premiéru Rozumu a citu, což je dobré rozptýlení od narozenin... Staří přátelé v nových šatech, fronta na prince Charlese (řeknu mu, že mou roli měl hrát on) a jdeme do sálu. Příšerný zvuk, ale kromě střihů je to nádherné dílo.“ (Nach)
- Kate Winslet nebola so sebou spokojná a počas natáčania sa snažila schudnúť. Emma Thompson ju však od toho odhovorila, keď jej povedala, že to je presne to, čo ona ani jej postava nepotrebuje a že má prijať seba takú, aká je. Odvtedy sú blízkymi priateľkami. (Arsenal83)
Reklama