Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sňatek princezny Verunky (Eliška Jansová) má zachránit království zchudlé kvůli bláznivým nápadům svého panovníka (Boleslav Polívka). A nápadníků má hned několik! Básník Alexandr Alexandrovič (Martin Myšička), ze kterého by i Puškin bledl závistí, dvouhlavý baron, vojevůdce a hudební skladatel v jednom Wajsman (Jaroslav Plesl), tajemný Markýz (Pavel Liška), vládnoucí kouzlem své matky, panovnice smrti Morany a podivínský vynálezce sir Klevr (Marek Taclík). Může být Ondra (Jiří Mádl), kluk toužící po tom stát se plavcem na divoké vodě, jejich důstojným soupeřem? (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (361)

stration 

všechny recenze uživatele

Bella idea. Nová vánoční pohádka Jirky Stracha má kupu velice pěkných momentů. Za prvé je to přehršel originálních nápadů: princezna rozumějící matematice, tatínek král vynálezce a z toho pramenící všemožné vtípky a narážky (plesnicivin, pohyblivé obrázky, parní stroj), výborná kamera (krásné přelety kamery nad vory a řekou), dobrá hudba a sympatičtí herci. Teda Jirka Mádl je kapitola sama o sobě. Né že by nebyl sympatický, i hrát si myslím, že umí, ale ruku na srdce milé princezny, je fakt tak přitažlivý, okouzlující a neodolatelný? A navíc, proč ho ta princezna vůbec chtěla - lempl, který sekl s kuchařinou, duchem prostý a když se teda má předvést jako plavec či vorař, tak se zabije... To takový Trojan charisma vyzařuje daleko za hranice daného království a zde vystřihl další ze svých nezapomenutelných rolí. Je rozhodně nejvýraznější postavou celého filmu a klidně mohl být v záběru častěji. Mám v podstatě pouze dvě věci, které mi ne zcela pasovaly. První je příběh, který se odehrává v podstatě na jednom fleku a který mi nepřipadá až zas tak košatý, aby diváka neustále držel v napětí a obavě o hlavní postavy. A druhá je podle mě zbytečná karikatura nápadníků. Proč Rus, Němec, Angličan a k tomu Jack Sparrow (jinak výborný a ovládající se Pavel Liška)? Své charaktery mohli nápadníci předvést i jiným způsobem, než oblečením a přízvukem, přestože děj pohádky a příběh jako takový jejich postavy až na Lišku celkem nikam neposouvaly. Naštěstí tady máme pana Režiséra, který celý Svatojánský věneček svázal pevně dohromady, takže se nerozpadá, příjemně voní a tu a tam na něm jde najít nejedno krásné kvítečko, kvůli kterému si pohádku příště zase nenechám ujít. ()

jh666 

všechny recenze uživatele

Mě se pohádka líbila. Korunní princ byl sice o dost lepší, ale pořád je tohle neporovnatelně lepší než příšernost Tři bratři. Jediný problém je, že jsem od téhle pohádky čekal víc, protože vím, že Strach to umí ještě líp. Pořád se na to ale nechá koukat, princezna je docela originální, Mádl mi na rozdíl od spousty lidí nevadí, Ital Trojan a Diblík Liška jsou k nezaplacení, takže za mě nakonec dobré. 70 % ()

Reklama

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Vždycky, když nastanou vánoční pohádkové idy, sesypou se diváci na nebohé pohádky i jejich tvůrce jako roj sršňů a předhánějí se v tom, kdo je dokáže hlouběji potopit a zároveň při tom co nejvýrazněji předvést vlastní vtipnost. Vzdychá se při tom po zpívajícím poupátku, třech oříšcích, princezně s dermatologickým defektem v podobě hvězdy na čele.... Prý, kde jsou ti tehdejší geniální tvůrci, proč se nenatočí něco podobného? - Nenatočí. Už nikdy! Není to ani v lidských silách a nejspíš ani v božských. Když pominu, že tehdy měla národní kinematografie víc peněz a času (ale také povinnost ideologizovat mládež komunismem, což třeba z Pyšné princezny přímo trčí a je to dost patrné i z Princezny ze zlatou hvězdou a dalších), nikdy už nebudeme dětmi, které se dívají poprvé na pohádku okouzlenýma očima. A ta magie zůstává, i když vyrosteme jako vzpomínka na tehdejší omámení. V dospělosti už prostě každou nově viděnou pohádku posuzujeme dospělýma skeptickýma očima. Proto je marné tesknit po nemožném. Tímhle postojem diváci zas a znovu zpátky zahánějí filmaře do už vyčichlých vod a málokdo se pokusí natočit pohádku jinak. Autoři stejně vědí, že to od staromilských diváků schytají, ale nechtějí dostat přes tlamu tak moc, jako loni uvedené Kdyby byly ryby, podle mě vtipná, originální, lehce dada pohádka. ____ Svatojánský věneček není vůbec špatná pohádka. První dvě třetiny je hravá, civilní a vtipná. Mádl jako chasník z dědiny a princezna vědkyně se k sobě hodí, oba jsou příjemně obyčejného, ale sympatického, vzhledu i projevu. Pohádce tu hodně uživatelů vytýká pitvoření, já nic takového nezaznamenala. Postavy čtyř nápadníků jsou prostě karikatury našich českých představ o jiných národnostech. Ostatně ten samý princip nadsázky použili autoři pro postavu italského učitele v podání I. Trojana, kterého tady kde kdo naopak chválí. Přitom třeba Myšičkův výkon coby ruského šlechtice si s tím Trojanovým v ničem nezadá. ___ Kamera je krásně filmová (až snad na nadužívané záběry z plavení řeky). Lokace příhodné - zámek zchudlého krále se opravdu rozpadá nad hlavou (tam by mělo komando z Národního památkového ústavu vlítnout hned po svátcích). ___ Kuchtík a princezna se spolu sbližují čtverácky.____ Co podle mě selhalo, je dramaturgie, jak se naplno projevilo v poslední třetině filmu. Náznaky kolapsu jsou ale patrné už od začátku. Třeba tolikrát zde kritizovaná kuchtíkova srdeční slabost, která je několikrát zmíněna, která mu zabrání stát se plavcem, po čemž tolik touží, a která se nikdy neprojeví. Podle mě totiž není skutečná. Je to záminka jeho rodičů, aby svého benjamínka, který je ve srovnání s bratry menší postavy, udrželi od riskantního povolání. Tady je kuchtík spřízněný s hlavním záporákem markýzem, kterému jeho matka nepřestává říkat: "diblíku", zatímco on už je dospělý muž. Sice trapný a ubohý, ale chce si jít vlastní cestou. Stejně jako kuchtík. Oba je přitom jejich rodiče srážejí a drží zpátky. Tenhle motiv si zasloužil rozvedení, mohl být nosnou linkou celého příběhu, protože i princeznu Verunku její otec nutí do něčeho, co nechce, totiž do bohatého sňatku k záchraně chudého království. Velká škoda téhle promarněné šance. ____ Místo jejího prokreslení nahazuje scénář další a další motivy, aniž by byl čas je pořádně využít. Ke všemu se v poslední části násilně láme zatím více méně sluneční nálada snímku do nezvládnutého dramatu. K pohádce, která dosud byla vtipná, se nehodí morová epidemie (která se ostatně jen zmíní, pak neukáže a nakonec beze stopy zmizí). Pokud chcete točit pohádku o moru, tak musíte temně už začít (v tomhle ohledu vřele doporučuji Pohádku o putování, ale bacha, je to fakt síla). Nesmyslně násilné je také odhalení, co vlastně jsou ve skutečnosti matky markýze a princezny. To bylo jak rána z čistého nebe a v ději to vůbec nemělo žádný význam, jen další zašmodrchání už tak zamotaného konce. _____ Nevysvětlené je sjíždění vodopádu, který by nedokázala sjet ani Africká královna. I pohádky se musí řídit logikou, děti nejsou pitomé, tak kdyby aspoň řekli, že tenhle vodopád se normálně nesjíždí, a že ty vory, co před ním parkují, vždycky rozeberou, přes nebezpečnou část přenesou a dole zase složí. Takhle to působilo, že všichni statní vodáci vodopád normálně dají a jen ten nezkušený chabý plavec Mádl na to nemá. _____ Neoslnil ani princeznin úkol, který byl opravdu hloupý a ani jeho splnění v podání nápadníků. Fakt mě vytočila levitující švestka i zázračná nábojnice-píšťala, když jejich autoři nebyli kouzelníci, takže neměli kde k takovým zázračným předmětům přijít. ____ Zbytečně otravné taky bylo, že některé promluvy nápadníků ve zkomolených jazycích a s přízvukem byly nesrozumitelné. _____Tahle pohádka si zasloužila, aby její tvorbu někdo chytil pevně do rukou, vyhodil nepotřebný balast a pevně ji ukočíroval až do konce. Což se, bohužel, nestalo. Ale i tak větší část cesty jela s parádou. () (méně) (více)

kajas 

všechny recenze uživatele

Janákova štědrovečerní pohádka nasadila laťku hodně vysoko a k mému velkému zklamání Strach tento malý souboj prohrál. Film mohl mít klidně o polovinu (!!!) kratší stopáž, nic zásadního by v něm nechybělo. Proti Jirkovi Mádlovi nemám vůbec nic, ale se svým neustálým namítáním "Já jsem plavec" mi neskutečně lezl na nervy. Ani vtipná, ani romantická zoufalost. Plusové bodíky zaslouží roztomilá princezna a samozřejmě Trojan, ten jediný dokázal z ničeho udělat něco... ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Tady se Strach zrovna dvakrát nepředvedl. Nefunguje tu prakticky nic a ze všeho nejhorší je ta křečovitá snaha o to být za každou cenu vtipný, což se nejvíc odráží v postavách princů, jejichž postavy jsou jak mizerně napsané, tak mizerně zahrané, ačkoliv herci s tím asi nemohli příliš mnoho udělat. Casting byl vůbec nepovedený Polívkou počínaje, Jansovou konče. Za něco stáli snad jen Trojan a Vondráček, ale to je hodně málo. 10% ()

Galerie (214)

Zajímavosti (8)

  • Herci trávili před nástupem na plac 1,5 hodiny v maskérně. Nejnáročnější přípravy vyžadovala postava barona Wajsmana (Jaroslav Plesl), která představuje dvě osoby v jednom těle. (SONY_)
  • Natáčelo se na moravském zámku Uherčice a na Rabštejně nad Střelou. Natáčelo se také na řece Nežárce kousek od Veselí nad Lužnicí. Mezi filmové lokace patřily i vodopády Černá Desná, Křemže a Vlkov (mlýn Krkavec). (SimpanzJi)
  • Ve scénách, kdy princezna Verunka počítá, uplatnila její představitelka Eliška Jansová své zkušenosti ze studia Gymnázia Christiana Dopplera zaměřeného na matematiku a fyziku. Sama ve scénáři upravila několik vzorečků, aby vše bylo správně. (peetriss)

Reklama

Reklama