Režie:
Woody AllenHudba:
Marvin HamlischHrají:
Woody Allen, Janet Margolin, Jacquelyn Hyde, Lonny Chapman, Jan Merlin, Howard Storm, Louise Lasser, James Anderson, Mickey Rose, Roy Engel, Dan Frazer (více)Obsahy(2)
Režisérský debut Woodyho Allena z roku 1969 zachycuje kriminální léta mladého Virgila Starkwella, kterého hraje sám Woody Allen. Přestože byl Virgil nadprůměrně inteligentní, a možná právě proto, připadal si zmatený a osamocený. V osmnácti se vykašlal na školu a vydal se na dráhu zločinu. Jeho sklon zpackat všechno, na co jen sáhnul, jej ale brzy dostal za mříže. Po propuštění potkal mladou a krásnou Louise, do které se zamiloval. Kvůli ní se také rozhodl změnit svůj život. Před tím se ale ještě naposledy pokusí vyloupit banku, což ho opět dostane do vězení. Dny se vlečou a Virgil se rozhodne vzít osud do svých rukou a utéct. Tentokrát se na něj usměje štěstí. Společně s Louise, která je těhotná, odjedou do jiného státu, kde konečně začnou žít normálně. Pronajmou si malý byt a Virgil si najde práci v kanceláři. Jednoho dne se ale objeví neodolatelná sekretářka slečna Blairová, která zjistí, že Virgil je hledaný zločinec a začne ho vydírat. Vrátí to Virgila zpátky do starých kolejí, nebo to tentokrát zvládne bez porušení zákona? (HBO Europe)
(více)Recenze (207)
Výborná komedie, která odstartovala moje důkladnější zkoumání Allenovi tvorby. Woodyho smysl pro humor velmi blízký a mám na něm hlavně rád onen tragický tón a tady mi ještě hodně připomíná Pythony. Natočit tenhle příběh jako dokument byl skvělý nápad a nejlepší je na něm komentář vypravěče. K plnému hodnocení ale něco chybí. -"Food on a chain gang is scarce and not very nourishing. The men get one hot meal a day: a bowl of steam." ()
Moje první seznámení s Woody Allenem dopadlo nad očekávání dobře. Jako příznivec zábavné party Monty Python jsem si nemohl nevšimnout podobného "citu" pro humor, jaký zde zdatně praktikuje právě Woody Allen. Jako gangster je zde Allen naprosto skvělý a hlášky a gagy nejen z jeho úst mě dokázaly spolehlivě pobavit, podobně jsem se u komedie nenasmál už dlouho. Pistole z mýdla, přepadení banky se vzkazem na papíru, "útěk" z vězení... na to se snad nedá zapomenout. ()
Dalsi z mala kvalitnich Woodyho filmu, kde jeste vtipnost vitezila nad trapnosti s prekvapive velkym mnozstvim zabavnych scenek. Hodne slusny zacatek kariery, ktery je mnohem lepsi, nez jeho ocenovane, ci dokonce oscarove kraviny z pozdejsich let. Navic me prekvapilo, ze jakozto reziser se snad nejhorsim vkusem na zeny si zde dokazal vybrat peknou hlavni herecku. 7/10 ()
- Budeme mít dítě. To je můj dárek k Vánocům. - Mně by stačila kravata. Allenův režijní debut (když nebudeme počítat spolupodílení se na What’s Up, Tiger Lilly?) je hlavně vtipný (za každou cenu) a rychlý (vždyť také musí neustále utíkat před zákonem). Komedie na svou dobu originální, nabitá humorem konverzačním i situačním, vtipy kvalitními i méně kvalitními, stále však komedie ubírající se nebývalým tempem kupředu. Komedie, u které je v podstatě nemožné se nudit. To výjimečně platí také pro lidi, kteří Allena „nemusejí“, sice z obrazovky v podstatě nezmizí (jako v každém svém filmu), ale moc nemluví a těžko si představit vhodnějšího herce do role smolařského trotla, který, když se rozhodne přepadnout banku, pak mu stejně nikdo nevěří, který, když si pracně vyřeže revolver z mýdla, musí venku pršet. Celý film provází hlas vypravěče, čímž je umocněn dojem dokumentu. Samozřejmě dokumentu mystifikačního a podobným způsobem jako pozdější Zelig ujetého. Režie je dravá, rychlá, svižná a stejný dojem budí celý film, v podstatě jakási „zahřívací rozcvička“ před Allenovkami třeba ne tak vtipnými, nicméně nabízejícími kromě vtipů i cosi hodného zamyšlení. Tento Allen ještě není tolik zaplněn odkazy na známé filosofy, spisovatele, básníky a jiné „intelektuály“, psychologii postav není věnován téměř žádný prostor a divákovi tudíž nenabízí více nežli osmdesát minut osvěžujícího humoru. Je to tak špatně? Je to málo? Houby, je to dost a komu se to nelíbí, ať si trhne nohou. Toť bohdá nebude, abych se nezastal prvního filmu svého nejmilovanějšího režiséra. :-) 80% Zajímavé komentáře: pshimi , Jordan, 01001 ()
Typickými allenovskými atributy nabité dílo, které si v ničem nezadá s dalšími filmy z Allenova raného anarchistického období. Ačkoli se jedná spíše o vršení skečů (tematicky i kvalitativně poměrně různorodých), příběh je celkem kompaktní a netrpí roztříštěností. Paradokumentární styl, nebývalé množství vtipů a odkazů na jiná slavná filmová díla a tvůrce (zejména z němého období), které napoprvé nemáte šanci pochytit všechny, dělá ze Seber prachy a zmiz více než jen osobitý debut tehdy slibného a mladého režiséra (scénáristy a herce). ()
Galerie (40)
Photo © Cinerama Releasing Corporation
Zajímavosti (13)
- Allen se rozhodl pro režírování sebe sama po natáčení filmu Casino Royale (1967), které mu přišlo dost chaotické. (don corleone)
- První film, ve kterém se Woody Allen objevil coby scenárista, režisér a herec. (don corleone)
- Woody Allen chtěl film původně natočit černobíle a podtrhnout tím jeho polodokumentární styl, producenti mu to ovšem nedovolili. (Matty)
Reklama