Reklama

Reklama

Režisérský debut Woodyho Allena z roku 1969 zachycuje kriminální léta mladého Virgila Starkwella, kterého hraje sám Woody Allen. Přestože byl Virgil nadprůměrně inteligentní, a možná právě proto, připadal si zmatený a osamocený. V osmnácti se vykašlal na školu a vydal se na dráhu zločinu. Jeho sklon zpackat všechno, na co jen sáhnul, jej ale brzy dostal za mříže. Po propuštění potkal mladou a krásnou Louise, do které se zamiloval. Kvůli ní se také rozhodl změnit svůj život. Před tím se ale ještě naposledy pokusí vyloupit banku, což ho opět dostane do vězení. Dny se vlečou a Virgil se rozhodne vzít osud do svých rukou a utéct. Tentokrát se na něj usměje štěstí. Společně s Louise, která je těhotná, odjedou do jiného státu, kde konečně začnou žít normálně. Pronajmou si malý byt a Virgil si najde práci v kanceláři. Jednoho dne se ale objeví neodolatelná sekretářka slečna Blairová, která zjistí, že Virgil je hledaný zločinec a začne ho vydírat. Vrátí to Virgila zpátky do starých kolejí, nebo to tentokrát zvládne bez porušení zákona? (HBO Europe)

(více)

Recenze (207)

castor 

všechny recenze uživatele

Zamiluje se, rozhodne polepšit, ale k solidnímu zázemí stačí ještě jedno jediné: bankovní loupež. Ta ale, ostatně jsme v prvním filmu režírovaným Woody Allenem, krutě nevyjde. Allen sází jak Baťa cvičky jeden gag za druhým, některé vyšumí, jiné jsou na hranici trapného, další se naopak dokonale strefují. Allenův smolařský recidivista Virgil je kouzelný, není to takové jelito (ve smyslu, že se nemůže vymáčknout) jako v jiných snímcích, mísí komedii s „dramatem“ i dokumentárními vložkami, užívá simulované rozhovory a další nápady, spěchá kupředu a při startu jedné neuvěřitelné série filmů nabízí dravou režii a osvěžující humor. ()

PogoJoe 

všechny recenze uživatele

Dobrá komedie, kterou bohužel kazí spousta nepovedených nápadů. Film obsahuje velké množství gagů a vtípků, některé jsou opravdu geniální, dost jich je zdařilých a člověk se u nich alespoň pousměje, dost jich je ale naneštěstí přehnaných a trapných. Není to ještě ten Allen, kterého mám rád, je to divoké, nevyvážené a nezralé. Podobně jako Banáni. Nevím, jestli zvolený "dokumentární" styl filmu prospěl. Ale některé scény jsou fakt dokonalé a už jen díky nim stojí za to se na film kouknout. ()

Reklama

becki_tu 

všechny recenze uživatele

Moje první seznámení s Woody Allenem dopadlo nad očekávání dobře. Jako příznivec zábavné party Monty Python jsem si nemohl nevšimnout podobného "citu" pro humor, jaký zde zdatně praktikuje právě Woody Allen. Jako gangster je zde Allen naprosto skvělý a hlášky a gagy nejen z jeho úst mě dokázaly spolehlivě pobavit, podobně jsem se u komedie nenasmál už dlouho. Pistole z mýdla, přepadení banky se vzkazem na papíru, "útěk" z vězení... na to se snad nedá zapomenout. ()

kobejn 

všechny recenze uživatele

Woody se zatím ještě učil, jak udělat komedii, tady mu to vychází tak napůl, na pár dobrých vtipů je tam plno vaty, jako celek je to dosti slabé. Ale jeho umění šlo pak strmě vzhůru, s každým dalším filmem byl lepší a lepší. Už Bánani jako celek fungoval o dost líp, pak Spáč a Láska a smrt, tam už to doved k dokonalosti. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Film Seber prachy a zmiz již znamená plnohodnotný režijní debut pro Woody Allena. Nedokázal se tu sice zcela vyvarovat slabostí a občasného pozdního odchodu z klaunského opojení svého vlastního smíchu, přesto klady převažují. Film Seber prachy a zmiz je komedií, parodií a groteskou, upoutá polodokumentárním formátem, nihilismem i tím nadnesením svého židovství (otázkou je, nakolik je to srozumitelné pro širší publikum, ale pravidelně se k tomu ve své tvorbě vracel). Woody Allen byl a stále je především klaunem a jeho tklivému výrazu ve tváři groteska sluší. Promptně okusovaná gangsterka je bezprostředně podávána k lehkému osvěžení, energie je nakažlivá a rozesmává. Hvězdou nekontrolovatelného koloběhu bankovních loupeží, útěků z vězení a hledání manželské harmonie je Virgil Starkwell (dobrý Woody Allen, jako malý klučík Mitchell Tunick), životní smolař, jehož osobnost vytvarovalo prostředí všeobecné nedůvěry, ale také zlomyslnosti. Krádeže jsou existenční nutností, útěky jsou zkoumáním osobní svobody. Hlavní ženskou postavou je Louise (pozoruhodná Janet Margolin), pradlena a Virgilova životní láska. Manželství je připravena přinést oběti, přesto se nestálá, neutěšená finanční situace rodiny nakonec stává výčitkou. Z dalších rolí: z nezměrné hanby synova zločinného života namaskovaní rodičové Virgila (Henry Leff a Ethel Sokolow), pozornost a něžnosti vydíráním vynucující si slečna Blair (Jacquelyn Hyde), již bývalý vězeňský psychiatr Julius Epstein (Dan Frazer), utíkajícími trestanci z pracovního tábora navštívená stařenka na venkově (Grace Bauer), na tu bankovní loupež dohlížející režisér Fritz (Marcel Hillaire), či drsnou tvář si pěstující velitel pracovního tábora (James Anderson), a nesmí se zapomenout ani na doprovod komentátorova hlasu (Jackson Beck). Seber prachy a zmiz je opojením klaunstvím a groteskou. Woody Allen se svým nihilistickým zlehčením vyrazil do světa a oslavil tím svůj první úspěch. Svěží pobavení, notně vylepšující náladu! ()

Galerie (40)

Zajímavosti (13)

  • Micil Murphy se vrátil do vězení po několika letech. Než se stal hercem, byl zavřený v San Quentin 5 let za ozbrojenou loupež. (don corleone)
  • Na filmu pracoval jako střihač Ralph Rosenblum, který podle své knihy natočený materiál důkladně zkrátil a dodal rytmus ve střídání "dokumentárních" a hraných pasáží. (Oktavianus)
  • Ve filmu se objevuje celá řada odkazů na slavné komiky. Například souboj s žehlícím strojem odkazuje na Charlieho Chaplina, ukradená nefunkční pistole na Harolda Lloyda, přepadení banky zase na bratry Marxe. (Oktavianus)

Reklama

Reklama