Reklama

Reklama

Režisérský debut Woodyho Allena z roku 1969 zachycuje kriminální léta mladého Virgila Starkwella, kterého hraje sám Woody Allen. Přestože byl Virgil nadprůměrně inteligentní, a možná právě proto, připadal si zmatený a osamocený. V osmnácti se vykašlal na školu a vydal se na dráhu zločinu. Jeho sklon zpackat všechno, na co jen sáhnul, jej ale brzy dostal za mříže. Po propuštění potkal mladou a krásnou Louise, do které se zamiloval. Kvůli ní se také rozhodl změnit svůj život. Před tím se ale ještě naposledy pokusí vyloupit banku, což ho opět dostane do vězení. Dny se vlečou a Virgil se rozhodne vzít osud do svých rukou a utéct. Tentokrát se na něj usměje štěstí. Společně s Louise, která je těhotná, odjedou do jiného státu, kde konečně začnou žít normálně. Pronajmou si malý byt a Virgil si najde práci v kanceláři. Jednoho dne se ale objeví neodolatelná sekretářka slečna Blairová, která zjistí, že Virgil je hledaný zločinec a začne ho vydírat. Vrátí to Virgila zpátky do starých kolejí, nebo to tentokrát zvládne bez porušení zákona? (HBO Europe)

(více)

Recenze (207)

Pierre 

všechny recenze uživatele

Skvělé! Může mi to příjít možná tím, že jsem od Woodyho Allena ještě tolik filmů neviděl a nemohu jim být přesycen. Ale i tím, že tehdy mladý začínající filmař po rozpacích z natočení svých předchozích scénářů se konečně mohl pustit do svého vlastního ryze autorského filmu, věřil si, že může pobavit lidi, nebyl tehdy ještě snad ani zatížený žádnými skandály, rozporuplnými pověstmi...a myslím, že stvořil opravdu neskutečnou jízdu a vynikajcí autorský kousek. Zlodějské komedie byly v této době velmi populární a některé kousky jsem si z této oblasti velmi oblíbil již v minulosti. Woody přispěl do podžánru skvělým příběhem o životním ztroskotanci, naparosto neschopném zlodějíčkovi, jehož smůla a neschopnost jde mnohdy do naprosto netušených rozměru, ale obohatil ho i snoubením grotesky, dialogového humoru, hlašek. romantiky  a dorámcoval do skvělé formy fiktivního dokumentu (jako takřka předvoj Zeliga). Když jsem během jedné hlášky dostal na začátku obrovský výtlem, netušil jsem kolik těch výtlemů ještě během těch 80 minut bude, kolik mě čeká nápadů, invence a srandy. Já myslím, že tohle je vynikajcí kousek a jestli byl opravdu Woody Allen ve své době tahle zábavný, tak je jen škoda, že je jeho jméno dneska vláčeno onou nepříjemnými kauzou. Každopádně tohle? Super! P.S Dodatek březen 2022: Od Woodyho mám za sebou už zhruba dvacítku filmů z jeho počerné tvorby a další mě čekají. Mnoho z nich se mi hodně líbilo, ale tento jeho nadšený zapalený debut s možná trošku ušmudlanou filmařinou, o to větší nápaditosti a vtipnosti obsahovou, mi skoro až asociuje moje milované Richardovky a ta forma jednoduchého příběhu, na který se nalepují skeče s různou náladou se mi opravdu hodně líbí. Takže nakonec přidávám i do Topky. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Typickými allenovskými atributy nabité dílo, které si v ničem nezadá s dalšími filmy z Allenova raného anarchistického období. Ačkoli se jedná spíše o vršení skečů (tematicky i kvalitativně poměrně různorodých), příběh je celkem kompaktní a netrpí roztříštěností. Paradokumentární styl, nebývalé množství vtipů a odkazů na jiná slavná filmová díla a tvůrce (zejména z němého období), které napoprvé nemáte šanci pochytit všechny, dělá ze Seber prachy a zmiz více než jen osobitý debut tehdy slibného a mladého režiséra (scénáristy a herce). ()

Reklama

H34D 

všechny recenze uživatele

Komedie Seber prachy a zmiz mi zprostředkovala první setkání s Woody Allenem jako takovým a musím přiznat, že jsem si ho ihned oblíbil. Režisér a scenárista je prostě vynikající, jako herec už je mi trošku méně sympatický, ale na druhou stranu, jen těžko si dokážu v jeho roli představit někoho jiného. Mile mě překvapila svěží atmosféra, jistá nadčasovost a hlavně inteligentní humor, což se u 40 let starých filmů jen tak nevidí. 8/10 ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Typický allenovský humor. Narážky na semitismus, ostych s ženami, hypochondrii, nešikovnost..tedy, někdy více než narážky. :) I když se celková svižnost místy zadrhává, jedná se o klasiku obsahující všechny ty ulítlé gagy a poťouchlé dialogy. "After fifteen minutes I wanted to marry her, and after half an hour I completely gave up the idea of stealing her purse." ()

Matty 

všechny recenze uživatele

- Budeme mít dítě. To je můj dárek k Vánocům. - Mně by stačila kravata. Allenův režijní debut (když nebudeme počítat spolupodílení se na What’s Up, Tiger Lilly?) je hlavně vtipný (za každou cenu) a rychlý (vždyť také musí neustále utíkat před zákonem). Komedie na svou dobu originální, nabitá humorem konverzačním i situačním, vtipy kvalitními i méně kvalitními, stále však komedie ubírající se nebývalým tempem kupředu. Komedie, u které je v podstatě nemožné se nudit. To výjimečně platí také pro lidi, kteří Allena „nemusejí“, sice z obrazovky v podstatě nezmizí (jako v každém svém filmu), ale moc nemluví a těžko si představit vhodnějšího herce do role smolařského trotla, který, když se rozhodne přepadnout banku, pak mu stejně nikdo nevěří, který, když si pracně vyřeže revolver z mýdla, musí venku pršet. Celý film provází hlas vypravěče, čímž je umocněn dojem dokumentu. Samozřejmě dokumentu mystifikačního a podobným způsobem jako pozdější Zelig ujetého. Režie je dravá, rychlá, svižná a stejný dojem budí celý film, v podstatě jakási „zahřívací rozcvička“ před Allenovkami třeba ne tak vtipnými, nicméně nabízejícími kromě vtipů i cosi hodného zamyšlení. Tento Allen ještě není tolik zaplněn odkazy na známé filosofy, spisovatele, básníky a jiné „intelektuály“, psychologii postav není věnován téměř žádný prostor a divákovi tudíž nenabízí více nežli osmdesát minut osvěžujícího humoru. Je to tak špatně? Je to málo? Houby, je to dost a komu se to nelíbí, ať si trhne nohou. Toť bohdá nebude, abych se nezastal prvního filmu svého nejmilovanějšího režiséra. :-) 80% Zajímavé komentáře: pshimi , Jordan, 01001 ()

Galerie (40)

Zajímavosti (13)

  • Přes 100 vězňů San Quentina si ve filmu zahrálo jako kompars. Herci byli označeni razítkem, které bylo viditelné pod speciální lampou, aby bylo možné na konci natáčecího dne odlišit, kdo je herec a kdo vězeň. (don corleone)
  • Postava psychiatra se jmenuje Dr. Julius Epstein po známém scenáristovi stejného jména, který získal Oskara za scénář k filmu Casablanca (1942). (don corleone)
  • Natáčení se povedlo za 10 týdnů díky dlouhým natáčecím dnům, někdy až do 11. hodiny večerní. (don corleone)

Reklama

Reklama