Reklama

Reklama

Profil

(festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Minimalistický thriller Timura Bekmambetova sleduje investigativní novinářku Amy, která vyšetřuje internetové praktiky Islámského státu při náboru mladých evropských dívek do vlastních řad. Založí si falešný facebookový profil, na němž se vydává za radikální muslimku. Vzápětí je kontaktována Bilelem, jedním z klíčových členů ISIS, jemuž se podaří získat její náklonnost. Amy brzy přestane vnímat rozdíly mezi skutečností a virtuální realitou, čímž se vystavuje čím dál tím většímu nebezpečí. Osobitý snímek, jenž vychází z reálných zkušeností francouzské novinářky Anny Erelleové, buduje zneklidňující atmosféru pouze prostřednictvím počítačové obrazovky. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (43)

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Rádoby investigativní novinářka se z fleku rozhodne prostřednictvím facebooku a skypu infiltrovat náboráře pro ISIS, aniž by pro to měla dostatečné vybavení, zázemí, průpravu a právní ochranu. Následkem toho udělá takovou spoustu chyb, že jí bezprostředně jde o život. A bezesporu i jejím blízkým, což už snímek v úvahu nebere. Hlavní postava navíc jedná naprosto impulzivně - neustále mění názor, kašle na své nejbližší, nechává se unést iracionálními pocity, jako novinářka zcela postrádá objektivitu a ani neví, proč to celé vlastně dělá. Můžeme si možná namlouvat, že tak se lidé v reálném světě opravdu chovají (normální lidé tedy ne) a že téma Profilu je dnes tak nějak aktuální (snímek je založen na skutečném příběhu), ale co nás přiměje, abychom takové nestabilní, neopatrné, neinteligentní a neohleduplné postavě drželi palce? Absolutně nic. A ačkoliv Timur Bekmambetov prokládá tohle drama i humornými vložkami, jsou v tomto filmu zejména vážně míněné scény, které vzbuzují smích, což tvůrčí záměr určitě nebyl. Ale většině diváků očividně stačí forma. [KVIFF 2018] ()

dennykr 

všechny recenze uživatele

Timur Bekmambetov je vlivný producent a v současné chvíli i solitér "desktopových" filmů. Před čtyřmi lety pomohl na svět hororu Unfriended a letos produkuje další dva - Unfriended: Dark Web a drama Searching, v němž se objeví John Cho. Profil na tento trend navazuje, ale zároveň je prvním "desktopovým" filmem, který Bekmambetov sám režíruje. // Zajímavé je, že příběh novinářky, která se snaží odhalit internetové verbování bojovnic Islámského státu, nepřináší nic nad rámec zjednodušující rekonstrukce částečně pravdivých událostí. V tomto ohledu jde o zážitek značně neuspokojivý, ale u toho film naštěstí nekončí. Bekmambetov zvládá chytře rytmizovat plochu počítače a dostávat hrdinku do nečekaně napínavých situací. Zahltí diváka množstvím informací, které se skrývají v jednotlivých chatovacích oknech, záložkách prohlížeče, playlistech na Spotify nebo iTunes, ale i v souborech uložených na ploše. Pozornost mezi nimi přesouvá kurzorem nebo reakcemi hlavní hrdinky. Tempo se zrychluje především za pomoci postupného přesycení plochy (vyskakující okna, notifikace nebo překliky), rychlého psaní (slyšíme stisknutí každého tlačítka) a reakcí ve webkameře. Je zajímavé, že Profil zvládne budovat napětí i na takto omezeném prostoru. // Osvěžující a hravý je také způsob, jakým film přistupuje k sociálním sítím, které stojí na vytvoření veřejně prezentované, ale artificiální identity (s menšími či většími přesahy k realitě). Profil otevřeně tematizuje nestabilitu tohoto obrazu a strach, který pramení z jejího narušení. Představme si ty "nejhorší" věci, jaké se nám mohou na sociálních sítích stát - na Facebooku se objeví nelichotivá osobní fotka, pošleme zprávu špatnému člověku nebo si popleteme své dva (různé) profily. Desktopový thriller tyto banální omyly zasadí do odlišného kontextu, díky čemuž nevhodná zpráva nezpůsobí pouze krátký infarkt a trapnou omluvu, ale stane se životní hrozbou. Nahrání špatné fotky nezpůsobí ztrátu společenského kreditu, ale dovolí teroristům vypsat na naši hlavu odměnu. Bekmambetov dělá ze sociálních sítí minové pole a z každého překliku hrozbu. Unfriended tematizovalo youtubový fenomén "exposed" videí a Profil je vynikající v tom, jak artikuluje a zveličuje mileniální trable na sociálních sítích. Překliknutí = smrt. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Nemám veľmi rád tie filmy, kde je plno skypu, fás buku, twitterov a iných bludov, treba veľa čítať a proste ma to ruší. Tu ale ocením myšlienku a skutočný príbeh novinárky, ktorá si môže naozaj hovoriť, že investigatívna. Darmo raz. V móde síce sú teraz drevorubači, ktorým sa z omrviniek v brade dá poskladať rohlík, ale nie každý pod tým vohozom má červenú pokožku vikingského pilčíka. Ono môže kľudne ísť aj o výbušnejšiu povahu, pričom tú výbušnosť veľmi rád prenesie rovno na vás, zas niekto tie plastické hračičky s butadiénstyrénovým kaučukom musí aj vyskúšať. Že sa niekto dá takto sfanatizovať, ľudovo povedané normálne ojebať, tak to mi hlava fakt neberie. A poukazuje to aj na to, že manipulovať môže aj idiot. Lebo tento majster verbovač musel byť iný hlupák, že na prvý pohľad nevidel, že tá žena nemusí byť úplne naša... ()

kajas 

všechny recenze uživatele

Filmů a seriálů využívajících k naraci pouze počítačové obrazovky pořád ještě nevzniklo tolik, aby se mi tento koncept nějak omrzel a abych ho přestala považovat za originální. Snažila jsem se vnímat i detaily provedení (například jestli hodiny na monitoru odpovídají času, o kterém hovoří hlavní hrdinka) a skláním se před tvůrci, že si všechno jaksepatří ohlídali, aby snímek působil věrohodně. Za sebe musím konstatovat, že mě příběh novinářky Amy pohltil a bála jsem se spolu s ní o výsledek jejího riskantního úkolu. Dění na plátně/Amyině počítači nenechá diváka příliš často vydechnout, proto mi nějaké nesrovnalosti "docvakly" až po skončení projekce, přesto se jedná o povedený thriller a vůbec se nedivím, že právě snímky z festivalové sekce Jiný pohled (kromě "Profilu" také "Tísňové volání") tolik bodují v divácké anketě. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Koukám,že Klusák se svým počinem V Síti přišel tak trochu s křížkem po funuse resp. po džihádu. Já si totiž myslel jak geniálně past na pedofily vymyslel a ejhle ony už v jiné formě a pro jiné oběti  fungovaly dávno před ním. Film je natočený velmi zručně a fakt se nebudete nudit ani minutu. Mimochodem toto je můj první ryze skype film.  Jen mně šíleně štvaly ty průniky dalších hovorů a chatů (což byl samozřejmě záměr kvůli zvyšování napětí). Já kdybych si skypoval s džiádistou tak na druhé lajně nebudu vybírat s partnerem byt nebo kámošce schvalovat černé šaty na večerní párty. Ale Amy byla mladší než já a tato generace když na to přijde umí celkem rychle sjíždět několik profilů na jednou a ještě na nich komunikovat. Co mne zaujalo byl fakt, že se vyplatilo kucím z Kajdy věnovat tolik času jedné blbce. I když šlo pak o prachy, přesto to asi byl celkem zdlouhavý proces výdělku přičemž jak víme z TV Kajdisté kam přišli tam brali a místní museli často platit daně a výpalné. Příjem z blbek z Británie musel být tedy dost marginální oproti drancování a loupení. Valene Kane to v šátku docela slušelo, možná by mohla změnit image napořád :-) ! Shazan byl taky skvěle vybrán, ideální typ pro konvertovanou muslimku... Jasně schody v abráku jsou jen z mramoru, ale časem prý zařídí ze zlata, takže stačí počkat na menší rekonstrukci baráku. Člověk by dnes už chtěl pomalu říci ISIL už je minulost, ale když člověk vidí co se děje v pohřebišti armád Afghánistánu, tak tuší, že ortodoxní militantní islám ještě bude problém... Dávám za 5 sáčků cukru. * * * * * ()

Galerie (2)

Zajímavosti (7)

  • Film byl natočen za 9 dní. (ČSFD)
  • Film je založený na knihe francúzskej novinárky Anny Erelleovej "V koži džihádistky" o jej vyšetrovaní náboru mladých žien ISIS. (Arsenal83)
  • Vo filme sú použité aj autentické dokumentárne zábery. (IceQueen)

Související novinky

Nej filmy roku a PF 2019!

Nej filmy roku a PF 2019!

31.12.2018

Film, od kterého jsme kvůli komplikacím při natáčení (výměna režiséra) raději nic velkého nečekali. Bohemian Rhapsody. Dnes suverénně nejoblíbenější a masami nejlépe hodnocený filmový šlágr roku.… (více)

Reklama

Reklama