Režie:
Barry LevinsonScénář:
Chris ColumbusKamera:
Stephen GoldblattHudba:
Bruce BroughtonHrají:
Nicholas Rowe, Alan Cox, Sophie Ward, Anthony Higgins, Susan Fleetwood, Freddie Jones, Roger Ashton-Griffiths, Brian Oulton, Walter Sparrow, Nadim Sawalha (více)Obsahy(1)
„I když Sir Arthur Conan Doyle nepsal o mladistvých letech Sherlocka Holmese a jeho první setkání s doktorem Watsonem umístil až do doby jejich dospělosti, byly tyto láskyplné úvahy o tom, co se mohlo stát, natočeny na počest autora, jehož dílo dodnes nesmírně obdivujeme.“ Tato slova zazní v závěru filmu Pyramida hrůzy (1985), který nám představuje slavné Doyleovy literární postavy trochu neobvyklým způsobem. Zavádí nás do Londýna roku 1870, do doby, kdy slavný detektiv ještě navštěvoval kolej, kde se seznámil se svým spolužákem Watsonem, který byl ochoten obdivovat jeho mimořádné dedukční schopnosti. Oba mladíci se brzy ocitnou uprostřed záhadného případu, v jehož pozadí je fanatická sekta stoupenců egyptského boha Osirise, která své nepřátele odstraňuje zvláštním roztokem, vyvolávajícím děsivé halucinace... Snímek Pyramida hrůzy vznikl v produkci Amblin Entertainment, společnosti známého režiséra Stevena Spielberga, a patřil k velkým diváckým hitům 80. let. Jeho přímočarý příběh je prošpikován zvláštními efekty, jež vznikly v Lucasově trikové továrně Industrial Light & Magic. Najdeme mezi nimi i jeden z historicky prvních pokusů o počítačovou animaci v celovečerním filmu, a sice animovaného skleněného rytíře z kostelního okna, jehož autorem byl tehdy neznámý John Lasseter (pozdější zakladatel úspěchu studia animovaných filmů Pixar). Oba hlavní představitelé Nicholas Rowe a Alan Cox (syn známého herce Briana Coxe) se sice herectví věnují dodnes, ale podobného úspěchu už se nikdy nedočkali. Režisérem byl Barry Levinson (nar. 1942), který svého vrcholu dosáhl oscarovým titulem Rain Man (1988). (Česká televize)
(více)Recenze (211)
Popravdě řečeno, tenhle mladý Sherlock Holmes nemá s klasickým Sherlockem Holmesem, tak jak ho známe z knih Sira Arthura Conana Doylea, tedy se Sherlockem v nejlepších letech, téměř nic společného... A možná to tkví v tvůrcích - film produkoval Steven Spielberg, scénář napsal Chris Columbus, který o mnoho let později režíroval první dva z příběhů Harryho Pottera, jenž má také s mladým Sherlockem Holmesem společného více, než by se na první pohled mohlo zdát - mimo věku (a směřování ke stejnému cílovému divákovi) také atmosféru viktoriánské Anglie 19. století, přesahy do mysteriózna a fantasy, spíše dětské (respektive chlapecké) pojetí dobrodružného prožitku (různé ty létající stroje, atraktivní celoškolní hry, navíc svět pyramid a orientu a tajných bratrstev...), usazení do klasického anglického internátního ústavu nebo hlavní záporná postava a její napojení do struktury příběhu. Úsměvné (a Spielbergovsky typické) jsou drobné detaily ze Sherlockovské ikonografie a jejich postupné a zdánlivě nahodilé zjevování se v chronologii snímku (které je samozřejmě završené v závěru scénou, kdy Sherlock byl již ,,zrozen" seskupením všech jeho nezbytných propriet). Každopádně tenhle film velezkušeného amerického režiséra Barryho Levinsona ocení spíše mladší a dětský divák, pro dospělého je zápletka lehce odhadnutelná a celý příběh příliš průhledný... Podobné filmy: Harry Potter a Kámen mudrců, Harry Potter a tajemná komnata ()
Pro děcka. Myslím, aby se vůbec seznámili s postavou S. Holmese. Jeho činy a celý ten případ mi ale spíš připadá jak kdyby byl napsanej pro Indiana Jonese (záchranné akce, náhody, trapnosti a sekta obětující na oltáři). Ta hudba a zpěv v tom chrámu byla navíc úplně umělá a jak kdyby tam byla puštěná z beden. Herec, který ztvárnil Holmese mi tam neseděl, vždycky jsem si ho představoval jinak (i kdyby do něho měl teprve dorůst). A taky bych nikdy neřekl, že je to takovej dobrodruh. Ale to je asi scénářem. Bylo jen pár scén, které se mi tam líbily. ()
První velký případ slavného detektiva Sherlocka Holmese. Nenapsal jej Sir Arthur Conan Doyle a je to tak trochu fantasmagorie. Ale kupodivu vcelku podařená a ta atmosféra Londýna 19. století na mne skutečně dýchla. A taky je dost vidět, že scénář napsal Columbus, pozdější režisér Harryho Pottera. Jeho rukopis se nezapře. ()
Asi tomu tady budu kazit průměr, ale já z toho nijak odvázán nejsem. Dobře natočené, slušné triky (ILM a Pixar), ale jak herecké obsazení, tak scénář mi přišly průměrné. Nápad dát Holmese a Watsona dohromady už na škole není vůbec blbý, ale tahle indianajonesovská historka mi k tomu dvakrát nesedla. Poznámka pro netrpělivé: ta scéna po závěrečných titulcích měla význam a mnohé mění. ()
Když vidím vysoké hodnocení ostatních uživatelů, získávám dojem, že bych měl to své nějak vysvětlit. Název Pyramida hrůzy je dosti nepřesný, oficiální název Mladý Sherlock Holmes by mi toho sdělil mnohem víc, co hodlám sledovat. Předpokládal bych, že i když se nejedná film podle oficiálních příběhů od AC Doylea, tak budou zachovány jisté charakteristiky této postavy. Nastínit povahu tím, že Sherlock odhalí trofej a vyřeší pár triviálních záhad a otírá si podrážky o watsona.. to není Holmes. Na druhou stranu, se příběhové nejedná o špatný film, ale můj názor je, že pojmenovat postavy SH a JW je prostě špatně, vzhledem k jejich chování ve filmu.. ()
Galerie (45)
Photo © Paramount Pictures
![Mladý Sherlock Holmes - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/035/166035444_3ae021.jpg)
Zajímavosti (9)
- Když se při prvním setkání Watsona a Holmese ve škole Sherlock trápí hrou na housle, má před sebou na hudebním stojanu partituru od Antonína Dvořáka. (Robbi)
- Film byl údajně velkou inspirací J. K. Rowling při psaní knih o Harrym Potterovi (Tom_Lachtan)
- Na konci závěrečných titulků je scéna, kde se profesor Rathe podepisuje novým jménem Moriarty, což je úhlavní Holmesův nepřítel. (StevenW.)
Reklama