Režie:
Peter FarrellyKamera:
Sean PorterHudba:
Kris BowersHrají:
Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Sebastian Maniscalco, Dimiter D. Marinov, Mike Hatton, P.J. Byrne, Joe Cortese, Don Stark (více)Obsahy(2)
Bývalý vyhazovač a drobný podvodníček Tony „Pysk" Vallelonga (Viggo Mortensen) má mezi newyorskými Italy pověst chlápka, který dokáže vyřešit každou šlamastyku. Slavný černošský klavírista Dr. Don Shirley (držitel Oscara® Mahershala Ali) si ho proto najímá jako řidiče a bodyguarda na turné po divokých státech amerického Jihu 60. let. Tony je horkokrevný, ne moc vzdělaný, ale o to mazanější. Nade vše miluje svoji ženu (Linda Cardellini) a smažená kuřata. Dr. Don je jeho protikladem: kultivovaný génius jemných mravů a pevných zásad. Aby společně překonali nástrahy, musí si k sobě oba tvrdohlaví muži najít cestu skrz předsudky a humorné přešlapy. Originální komedie Zelená kniha získala získala tři Oscary včetně sošky pro Nejlepší film. Režisér Peter Farrelly (Blbý a blbější; Já, mé druhé já a Irena; Něco na té Mary je) se inspiroval příběhem skutečného přátelství a natočil jeden z nejdojemnějších i nejvtipnějších filmů roku 2018. (Aerofilms)
(více)Videa (5)
Recenze (926)
Rasismus je špatný, áno. Navzdory všemu, co se ve filmu "děje", mi celek připadal absolutně uneventful, pojmenovávám takto pro nemožnost najít adekvátní české slovo. Celý film plyne v jedné úrovni, nikde jsem se nedojala, nikde jsem se nezhrozila, nikde jsem nezadržela dech, nikde jsem nebyla ohromena silou hudby a vždycky jsem dokázala odhadnout, co se stane v další scéně a jak to všechno dopadne. Asi třikrát jsem se mírně zasmála, ale to je tak všechno. Jako příklad toho, jak strašně nemoderní, neosobitý a zbytečný mi film přišel bych uvedla scénku s pojídáním hot dogů. Jakože ano, teoreticky chápu, proč tam je, má pomoci představit a načrtnout Tonyho charakter a nastolit lehce zábavný tón filmu, ale je to natočeno nudně a bezkrevně a žádná další scéna ve zbytku filmu se k tomu neodkazuje. Kdyby tam nebyla, film bude úplně stejný, a reálně je tam nejspíš jenom proto, že Nick Vallelonga ji tam se zatlačením slzy přidal jako jednu ze svých vzpomínek na tátu. A kdybych si tady v profilu filmu nepřečetla, že se jedná o komedii, tak bych to sama asi nepoznala. (Viggovo pitvoření mě nechalo chladnou, Mahershala mi přišel zajímavější.) ()
Dlouho jsem neviděl dramatickou komedii z pera amerických autorů, která by měla tak kvalitní herecké výkony (Viggo bomba a Mahershala solidní nadstandard), skvělou až boží atmosféru, pravé chlapské přátelství a vybudovala si ve mně momenty, kdy jsem se kochal herectvím obou pánů a sledoval každý záškub na jejich tváři. I ten totiž dal znát mnoho o dané situaci a vytvořil tak ucelený názor na to, co se v USA v 60. letech dělo. Americký národ je věru absurdní a letošní Oskary to předvedly dvěma filmy - tímto a BlackKklansman. Za mě prostě jednička s hvězdičkou. Jen tak dál! Sebekritika je důležitá a je moc fajn, že se otvírá i ve světě za velkou louží. Navíc jsem moc rád, že ocenění získal za svou práci i Peter Farrelly, protože kdy se Vám naskytne dostat Oskara, když za jiných okolností s bráchou točíte úchylné, ale komerčně zábavné komedie a sem tam si z někoho uděláte legraci a na hereckém pohovoru ukážete pinďoura. Samozřejmě pro odlehčení situace. V celkovém kontextu super a gratuluji. Konečně po hodně dlouhé době Oskara dostal film, kterému jsem to z celého srdce přál. ()
Poutavý film o americkém rasismu doby, kdy ještě platily zákony Jima Crowa, kdy se JFK teprve snažil (jižanským republikánům i demokratům navzdory) protlačit Kongresem svůj revoluční zákon o občanských právech (což se podařilo až LBJ rok po atentátu na JFK) a kdy se pomalu rostoucí střední třída Afroameričanů raději začala přiklánět k individualistickému automobilismu, než by podstupovala ponižující segregaci v hromadných prostředcích. Příběh bohatého černošského virtuóza a jeho bílého buranského řidiče sice sleduje poměrně průhledné moralistní schéma a film občas balancuje na hraně (morálního) kýče, vždycky to ale nějak ustojí na té "správné" straně, takže mi výsledek v tomto ohledu vůbec nevadí. Film přesvědčivě přibližuje atmosféru doby a střet diametrálně odlišných kultur & tříd; neomezuje se na umělou binárnost rasismu, ale poukazuje na obecnější problém předsudečnosti a zápasu o lidskou důstojnost. V postavě Dr. Shirleye (skvělý Maharshala Ali - můj favorit na Oscara za vedlejší roli) vidíme člověka stísněného rasismem (a pokrytectvím) bílých i šikanou pro jinakost (ať už si pod tím představíme cokoli - vzdělání, povahové vlastnosti, sexuální orientaci apod.) ze strany černých. Že je toto téma aktuální i 56 let od Shirleyho koncertního turné po americkém Jihu je myslím zřejmé např. po letmém nahlédnutí do statistik, které potvrzují rostoucí trend počtu rasově motivovaných zločinů. A vlastně se stačí rozhlédnout kolem a poslouchat... (True story, Česko, 2018: "Co tam dělá ten čmoud?!" zeptal se pohoršeně při pohledu na skupinovou školní fotku, na níž je mj. učitelka tmavé pleti, spořádaný otec dvou dětí a nositel PhD v technickém oboru, který působí v akademickém prostředí. A toto "čmoudění" slýchávám až nezdravě často a od spousty dalších lidí... End of true story). ()
Gýč, ale neodolateľný, šikovne hollywoodsky (a oscarovo) vysústružený. Scenár si postupne odškrtáva všetky možné scény, ktoré sa môžu na základe východiskovej situácie stať... a aj tak to celé dokonale funguje. Je to o rasizme, ale bez smoklenia a drásania a predsa dostatočne pod kožu. Samozrejme, všetko stojí na bezchybnej chémii hlavných dvoch hrdinov. Chvíľu mi trvalo, kým som sa naladil na Vigga hrajúceho De Nira v 70. rokoch, ale potom už to šlapalo krásne, Ali tiež skvelý. ()
Poctivý mainstream drámo, bez jedinýho zaváhání, s nevtíravým poselstvím. Překvapení nula nula nic a vše je samozřejmě politicky opatrně korektní, nicméně vypráví se dynamicky, obrazy jsou krásný a chemie / dialogy / obsazení ústřední dvojky jsou za všech okolností skvělý - dík, užil jsem si to, bavil jsem se. Největším zvratem je tu fakt, že film natočil dosavadní autor pošahaných komedií pochybný kvality... 7/10 ()
Galerie (44)
Zajímavosti (15)
- Tony „Lip (Pysk)“ Vallelonga (Viggo Mortensen) díky svým kontaktům z klubu Copacabana dostal nabídky na malé filmové role. Objevil se tak ve snímcích Kmotr (1972), Zuřící býk (1980), nebo coby mafiánský boss v seriálu Rodina Sopránů (od r. 1999). (DerfelCadarn)
- Tony Vallelonga (Viggo Mortensen) a Don Shirley (Mahershala Ali) zemřeli v roce 2013: Tony 4. ledna, Don 6. dubna. (Varan)
- Skladba, ktorú hrá Don Shirley (Mahershala Ali) v klube Orange Bird, je fragment z Chopinovej etudy, Op. 25 č. 11 a mol, ktorá nesie názov "Zimný Vietor". (lemonova)
Reklama